Mikroprocessor till reglersystem
-
Re: Mikroprocessor till reglersystem
Skriv vilken editor du kör.
Använder Micro Code Studio Plus i dag har annvänt liteten ochså.
H.Thomas
Använder Micro Code Studio Plus i dag har annvänt liteten ochså.
H.Thomas
Han skrev ju att han använde MPLAB.
Tänk på att i nuläget fungerar inte MPLAB version 8.20 och över ihop men PBP
Jag använder själv också Microcode Studio plus..
Tänk på att i nuläget fungerar inte MPLAB version 8.20 och över ihop men PBP
Jag använder själv också Microcode Studio plus..
Jag installerade om allt, och sen märkte jag att en sökväg var fel. I inställningarna Miljövariabler->path hade jag kört copy/paste och lagt in kod där det stod att MPLAB låg i C:\program files\... medan installern lade den i C:\program.
Nu fungerar iallafall kompilatorn! Jag provade att kompilera in testprogrammet som kom med och det fungerade!
När jag skulle börja försöka programmera själv gick det sämre. Lektionsfilerna var ju sämst. Jag förstod inget av ens första övningen som bara skulle få en diod att lysa, och snart förstod jag varför:
Nu fungerar iallafall kompilatorn! Jag provade att kompilera in testprogrammet som kom med och det fungerade!
När jag skulle börja försöka programmera själv gick det sämre. Lektionsfilerna var ju sämst. Jag förstod inget av ens första övningen som bara skulle få en diod att lysa, och snart förstod jag varför:
Någon som vet någon PBP pro nybörjar guide?This user’s guide is written in the form of Lessons intended for a person with some
exposure to assembly language but has never used a PICmicro® microcontroller.
> Någon som vet någon PBP pro nybörjar guide?
Databladet för den aktuella processorn (samt eventuellt lite MPASM grunder).
Sedan kan man köra på med PBP, när man vet hur det fungerar...
> Jag förstod inget av ens första övningen som bara skulle få en diod att lysa,
Om du faktriskt vill ha hjälp så räcker det inte med att gnälla, beskriv
mer i detalj vad som var oklart, så kan säkert någon hjälpa till.
Databladet för den aktuella processorn (samt eventuellt lite MPASM grunder).
Sedan kan man köra på med PBP, när man vet hur det fungerar...
> Jag förstod inget av ens första övningen som bara skulle få en diod att lysa,
Om du faktriskt vill ha hjälp så räcker det inte med att gnälla, beskriv
mer i detalj vad som var oklart, så kan säkert någon hjälpa till.
Det finns ju en del böcker, men pbp-manualen är riktigt bra, speciellt den tryckta (onlineversionen är lite annorlunda, speciellt i exemplen, men den duger bra också.)Kretskort skrev: Någon som vet någon PBP pro nybörjar guide?
Den innehåller ju förvisso inga färdiga projekt, men man kan läsa sej mycket av den.
Annars har John Iovine skrivit "PIC Microcontroller Project Book" och " PIC Robotics: A Beginner's Guide to Robotics Projects Using the PIC Micro"
Den sistnämda är väldigt nybörjarinriktad, sen förstnämda börjar iofs på nybörjarnivå men ångar på snabbare.
Åtminstonde pic robotics finns som pdf på nätet, vet ej hur fri den är.
sodjan: Nej, i databladet stod det inget om PBP. Assembler tar jag senare när jag får lite känsla för Basic.
Jag gnällde inte, utan konstaterade bara att det var svårt.
Glenn: Då ska jag ta en kik på dom grejorna.
Jag har kommit fram till att jag ska bygga en egen motorstyrd shunt! En stativmonterad skruvdragare ska driva shunten framåt och tillbaka. Sedan ska en potentiometer berätta positionen på shunten (positioner). En kapacitiv historia hade ju helt klart varit att föredra p.ga. bättre resistans mot slitage, men det blir ju svårare.
Skruvdragaren ska justeras så den snurrar riktigt långsamt, och ventilen ska inte få gå ut max i sina ändlägen. Batteriet plockar jag såklart av och kör med trafo istället. Jag har tänkt mig en sådan där liten, smidig rak skruvdragare.
I programmet ska jag även ha en P regulator.
Nu har jag ett första mål iallafall.
Jag gnällde inte, utan konstaterade bara att det var svårt.

Glenn: Då ska jag ta en kik på dom grejorna.

Jag har kommit fram till att jag ska bygga en egen motorstyrd shunt! En stativmonterad skruvdragare ska driva shunten framåt och tillbaka. Sedan ska en potentiometer berätta positionen på shunten (positioner). En kapacitiv historia hade ju helt klart varit att föredra p.ga. bättre resistans mot slitage, men det blir ju svårare.
Skruvdragaren ska justeras så den snurrar riktigt långsamt, och ventilen ska inte få gå ut max i sina ändlägen. Batteriet plockar jag såklart av och kör med trafo istället. Jag har tänkt mig en sådan där liten, smidig rak skruvdragare.
I programmet ska jag även ha en P regulator.
Nu har jag ett första mål iallafall.

> sodjan: Nej, i databladet stod det inget om PBP.
Korrekt, och det har jag aldrig sagt.
Men det går lättare/snabbare att komma igång med PBP om du har läst databladet ordentligt.
Därför är databladet den bästa grunden till *all* programmering av PIC processorer oavsett
om det sker med PBP eller något annat språk.
> Assembler tar jag senare när jag får lite känsla för Basic.
Fel ordning kan jag tycka...
Korrekt, och det har jag aldrig sagt.
Men det går lättare/snabbare att komma igång med PBP om du har läst databladet ordentligt.
Därför är databladet den bästa grunden till *all* programmering av PIC processorer oavsett
om det sker med PBP eller något annat språk.
> Assembler tar jag senare när jag får lite känsla för Basic.
Fel ordning kan jag tycka...

Ett tips är att INTE köra med trimpot utan med pulsgivare istället. Pottar blir slitna och eftersom shuntar oftast körs inom 10 grader så kommer detta vinkelsegment bli slitet efter ett tag. Man kan lätt göra en egen med en liten magnet och en hallgivare.
Egentligen behöver man inte veta mer än när ändläget är nått men vill man se på tex en display hur mycket shunten är öppen är ju rejäl feedback ett måste.
Det allra viktigaste är att du dokumenterar med foto och delger EF
Egentligen behöver man inte veta mer än när ändläget är nått men vill man se på tex en display hur mycket shunten är öppen är ju rejäl feedback ett måste.
Det allra viktigaste är att du dokumenterar med foto och delger EF

-
v-g: Ja en sådan vore ju bra. Gäller bara att den inte missar pulser då och då, för det skulle ju göra positioneringen kass. Vet du var man kan köpa sådana pulsgivare? Eller måste man bygga själv för att priset inte ska bli hårresande?
sodjan: Får lusläsa det sen då
TotteBasicPic: Nej där fanns bara en bok om sådana. Men jag ska söka och se om jag hittar något.
Den ena shunten ska bara bypassa ackumulatortanken, så den skulle ju kunna göras med vanliga mekaniska gränslägen.
Den andra shunten ska styra intemperaturen på vattnet i kaminen så där vill jag ha en steglös reglering.
sodjan: Får lusläsa det sen då

TotteBasicPic: Nej där fanns bara en bok om sådana. Men jag ska söka och se om jag hittar något.
Den ena shunten ska bara bypassa ackumulatortanken, så den skulle ju kunna göras med vanliga mekaniska gränslägen.
Den andra shunten ska styra intemperaturen på vattnet i kaminen så där vill jag ha en steglös reglering.
-
www.melabs.com/resources/samples/x3/PBP/SERVOX3.BAS
www.melabs.com/resources/samples/xusb/pbp/servoxu.bas
Hoppas du kommer vidare det finns servon som stannar där dom är om dom inte får pulser.
Jag kommer inte ihåg vilket märke.
H. Thomas
www.melabs.com/resources/samples/xusb/pbp/servoxu.bas
Hoppas du kommer vidare det finns servon som stannar där dom är om dom inte får pulser.
Jag kommer inte ihåg vilket märke.
H. Thomas
TotteBasicPic: Nice, ska titta på det där.
Just nu håller jag på att analysera tutorialprogrammet till experimentkortet man fick med PicKit2. Det fungerar som så att läget på en pot styr hur många av dom 4 dioderna på kortet som ska lysa. En switch på kortet bestämmer från vilket håll dioderna ska börja lysa, antingen höger->vänster eller vänster -> höger. En lampa längst ut på diodraden är konstant tänd.
Potvärdet läses av en ADC som lägger värdet i variablen "adval" som är 8 bit. Sedan tas dom två viktigaste bitsen ut och läggs i variabeln "bars".
Värdet på "bars" används sedan för att skicka heltalen i koden nedan till registret för port C mha "lookup". Min fråga är hur PORTC tolkar dessa tal? Eller snarare, hur ska jag ta reda på hur PORTC tolkar olika tal som den får skickat till sig?
Uppenbart är iallafall att dom olika talen antingen tänder olika många av 3 lampor. Det kan ju knappast vara fysiska ben på kretsen som avses då bara 4 ben är kopplade till någon LED.
Jag har letat i min PBP manual utan att finna något.
Just nu håller jag på att analysera tutorialprogrammet till experimentkortet man fick med PicKit2. Det fungerar som så att läget på en pot styr hur många av dom 4 dioderna på kortet som ska lysa. En switch på kortet bestämmer från vilket håll dioderna ska börja lysa, antingen höger->vänster eller vänster -> höger. En lampa längst ut på diodraden är konstant tänd.
Potvärdet läses av en ADC som lägger värdet i variablen "adval" som är 8 bit. Sedan tas dom två viktigaste bitsen ut och läggs i variabeln "bars".
Värdet på "bars" används sedan för att skicka heltalen i koden nedan till registret för port C mha "lookup". Min fråga är hur PORTC tolkar dessa tal? Eller snarare, hur ska jag ta reda på hur PORTC tolkar olika tal som den får skickat till sig?
Uppenbart är iallafall att dom olika talen antingen tänder olika många av 3 lampor. Det kan ju knappast vara fysiska ben på kretsen som avses då bara 4 ben är kopplade till någon LED.
Jag har letat i min PBP manual utan att finna något.
Kod: Markera allt
if switchstate = 1 then 'Testar vilket håll leds ska vara tända åt
lookup bars,[1,3,7,15], PORTC 'tänder dioder åt höger
else
lookup bars,[8,12,14,15], PORTC 'tändre dioder åt vänster
endif
Varje bit i värdet du lägger ut i PORTC motsvarar en portpinne. Bit 0 är första pinnen på port C o.s.v. Den informationen finns i databladet till PIC:en. 

Det gäller ju att sätta magneten på ett lämpligt kuggdrev dvs ett som snurrar snabbt men inte för snabbt (solklart va
)
Magnet & sensor finns på conrad. Jag köpte neodymkuber som var 2x2x2mm mycket smidiga och starka. Finns säkert på 1000 andra ställen också.
Processorn bara räknar pulser och det hinner den lätt med långt mer än vad motorn varvar. Men att sätta magneten direkt på motoraxeln är olämpligt ur balanssynpunkt.

Magnet & sensor finns på conrad. Jag köpte neodymkuber som var 2x2x2mm mycket smidiga och starka. Finns säkert på 1000 andra ställen också.
Processorn bara räknar pulser och det hinner den lätt med långt mer än vad motorn varvar. Men att sätta magneten direkt på motoraxeln är olämpligt ur balanssynpunkt.
Aha. Så ger man PIN x sitt "pinnr" så blir den till.vfr skrev:Varje bit i värdet du lägger ut i PORTC motsvarar en portpinne. Bit 0 är första pinnen på port C o.s.v. Den informationen finns i databladet till PIC:en.
Men jag får det ändå inte riktigt att gå ihop.
Pin 16,15,14 och 7 motsvarar C pinnarna. Hur går detta ihop med sifferserierna nedan?
[1,3,7,15]
[8,12,14,15]
v-g: Conrad is the shit