Coilgun

Berätta om dina pågående projekt.
Borre

Inlägg av Borre »

Den andra länken är också för laserskrivare, inte bläck.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Det är plasten i lasertonern som möjliggör "toner transfer". Kan inte se hur överföring av bläck, som bara är en pigmentlösning, skall kunna fungera och i tillägg motstå etsvätska. Alla skrivarbläcker jag stött på är väldigt vattenlösliga.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hm, ja nu när du nämnde det så såg utskriften ut som laser och inte bläck, kanske kan låna skolans skrivare, där har dom några lasrar.

En mindre update på det mekaniska av coilgunen
Måste nog snida till en stock åt den, spolarna väger för mycket för att VP röret ska vara stabilt, men med en stock senare kan jag även fixa till ett skyst magasin.
Bild
Bild

Liten video: http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... cbcf89.flv

Sitter en magnet på den rörliga delen så att projektilen dras med bakåt samt hålls kvar i loppet om man t.ex lutar ner pipan.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Mer skräp, börjat snida på en stock.
Bild
Bild
Bild
Ska fräsa ner pipan i stocken om jag får tag på verktyg.
Städade kort efter dessa foton... :lol:

Gav upp på att göra egna PCB's och beställde istället från 'ashsama'
Ungefär 40% så stor som den förra uppladdnings kretsen.
Bild
Zlim00

Inlägg av Zlim00 »

Hur går det?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jodå... Inte haft särskilt mycket motivation för detta projekt på sistone då jag haft lite annat jag var tvungen att ta itu med..
Dock så ska jag väl ha lite att bjuda på. Inte orkat hålla på så mycket med det elektriska hittils utan funnit arbetet på stocken och så vidare roligare..

Kapning och slipning av stocken.. Limmat dit handtaget från första coilgunen.
Slipat ur ett fack för bottenladdat magasin.
Bild

Jaktgevärsomladdning samt sänkt ner pipa och allt i stocken, inte särskilt kul med ett risigt stämjärn.. I början var problemet att "pinnen" snurrade i hållet när jag böjt ner den sådär så fick göra en specialare..(kolla nästa bild)
Bild

"Specialaren".. Svetsade dit en plåtbit och kapade ur ett spår för den i det inre röret, detta fixade 'snurr problemet' helt och hållet.
Bild

Början på ett magasin. Lite "make it up as you go" på den här fronten ... Bockade två [ formade bitar som min bror sedan svetsade ihop och lackade.
Bild

Det är det mesta mekaniska, säkert missat lite.. Det enda elektriska jag gjort relaterat till det här projektet är ett risigt försök att få till en 'adapter' till IC sockeln eftersom jag ritade schemat fel så min krets vart spegelvänd vid produktion. Hade för tjocka kablar och orkade inte vänta så det blev skit som vanligt. Formar kablarna ett hjärta eller är det bara jag? :?
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

gick det inte bara att vända på ic-sockeln då? jag tycker kablarna ser ut att vara kopplade så.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Om du löddar fast IC'n på undersidan (lödsidan) istället blir det väll rätt? Kanske inte optimalt, men jag har gjort det på ett par projekt och det funkar fin fint.. :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Squizer: Yep, försökte det men lödningarna blev hemska tack vare stor spets och "skit bakom spakarna" :P

Rifakungen: Nop, allt är spegelvänt så man hade behövt ha sockelns högra sida på vänster och den vänstra på höger.. :P
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Om du har deisgnat fel (spegelvänt) för IC:n på kretskortet kan du bara böja pinnarna 180 grader, alltså så dom pekar uppåt istället för neråt. Sen är det bara pluppa i :P

Man lär sig av sina misstag :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

rectumfrier: Det hade jag aldrig ens tänkt på, utmärkt tips!
woxxey

Material till coilgun

Inlägg av woxxey »

Sngg coilgun!

Hade tänkt försöka bygga en själv men jag hittar ingenstans att köpa kondensator och koppartråd(förutom elfa.se där bara frakten kostar 120SEK, och det hopas jag man kan komma undan...).

Var köpte du dina prylar?
Borre

Inlägg av Borre »

Betalar du med kort hamnar frakten på 80kr, något bättre iaf.

Annars kan du ju kolla om du hittar det du ska ha hos http://www.electrokit.se/
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Re: Material till coilgun

Inlägg av Bonehead »

woxxey skrev:Sngg coilgun!
Var köpte du dina prylar?
Tackar, köpte från Elfa, kändes som man hade pengarna för det då jag beställde, kan inte säga detsamma nu haha.. :lol:

Här kommer en mini-updatering..
Hållt på och arbetat på magasin mekanismen, börjar få lite klarhet på just det nu..
Här är det jag testade med först:
Bild

Och med den som test designade jag det här:
Bild
Bild
Röda är en gängstav eller dylikt, olivgröna är muttrar vilka gör rörelselängden någorlunda justerbar. den blågröna är en fjäder, inte riktigt säker på vart jag ska få tag på en passande dock, tips mottages gärna!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Trevligt projekt! Kan du säga vilket program du gjort animationen av magasinet med?
Skriv svar