Van De Graaff generator

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Du får ett ex antal tusen volt av denna. VEt ej för just din men de stora "riktiga" kan du bygga upp 50 till 100 kV. Alltså upp till 100000 volt.

Mycket kondensatorer klarar detta, som för övrigt är mycket dyra så det blir nog svårare med det. Finns väl de som klarar 30 kV men svåra de med.

Ja om du tar på polerna kan du nästan gissa vad som händer?
peter555

Inlägg av peter555 »

Min Leydnerflaska har jag kört upp till 40 kV utan problem och det ska väl inte vara omöjligt att koppla några i serie. Eller hitta en flaska med tjockare glas. Den får ca 600 pF kapacitans och det smäller bra när man laddar ur den.

Jag skulle inte rekommendera att fingra på elektroderna.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Hehe, ok då låter jag bli :wink:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Bra att det fungerar för dig nu! :)

Ang. spänning kan man väll räkna på ett ungefär 10 000volt per cm. Beror såklart lite på fuktighet m.m. men på ett ungefär.

Om du kör med eltejp på övre pinnen får du den antagligen invrterar, dvs. omkastad spänning och ström. Då kommer rullen sno elektroner från gummibandet istället, och du får en lägre spänning på "hatten" än på GND. Detta fungerar lika bra så det spelar ju ingen större roll.. :)

Ang. att ha stor konding så det blir farliga blixtar, så är det roliga med en VDG att de är ofarliga, annars tar man bara en neontransformator och transformerar upp spänningen lite till, så har man ordentliga blixtar. :)

Annars har jag funderat lite på att göra som en... hmm.. Va e de nu de heter :P, Sån som poliser har för att elektrifiera folk :). Där får man ju en 7cm lång blixt konstant med ett mycket enkelt schema.

Edit: Stun gun är det de heter.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

annars kan man ju bygga en sån här:

http://www.freeinfosociety.com/electron ... hp?id=1633

men man måste sätta en diod över transistorn så man tar bort "feedbacken" från spolen.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag skulle inte påstå att en VDG med nog stora kondingar kopplade till sig är ofarlig, även om en ensam VDG av "hobbystorlek" är det.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

LaRdA: Nope, det var det jag menade, en sån som jag har byggt t.ex. är ju ganska ofarlig.
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Ifall det blir av med det andra du tänkte göra så skriv gärna hur det blev :wink:

Var dock försiktig :!:
Silverwulf

Inlägg av Silverwulf »

Väcker tråden igen:

Kan jag spraya på ett silverfärg på en julgranspynt (de dära kulorna) som jag sedan kan använda som "huvud"?

Det jag menar med silverfärg är de där på burk som tydligen ska leda ström.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag såg att IKEA hade fina salladsskålar, två såna och ett varv med TIGen skulle bli en finfin laddningsfördelare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

PEter555

Vad heter dem på ikea?? De hade dem för ett tag sen men nu kan de inte bli hittade på hemsidan, inte av mig iaf.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Peter555: Jag såg sånna på ikea i USA (hemsidan) men sen letade jag som en galning utan att hitta dem i sverige..

Men i svets skarven kan det läcka ut rätt mycket ström, men det går att fixa genom att lägga ett tjockt lager silikon utan på det. Ett par cm tjockt så ska det nog bli bra.

Mvh
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det beror helt på vem som har svetsat och hur du har efterbehandlat svetsen.
Tycker det är bättre att svetsa snyggt och putsa svetsen så den är slät en att hålla på med silicon, :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag såg dom på IKEA i kungens kurva namnet har jag ingen aning om. Som sagt, om man kan svetsa så blir fogen jämn som en barnrumpa.
Skriv svar