Har hittat ett schema på ett slutsteg med 6146-rör. Detta är bra eftersom det sitter sådana i min kortvågsradio och då behöver jag inte köpa så många olika sorter .
Dessutom har det 100W uteffekt.
Hur är det med matchade rör om man ska ha två kanaler i ett push-pull-steg? Måste alla fyra vara matchade då?
Hm. Har nån någonsin beställt från Antique Electronics (tubesandmore.com)? Eftersom de ligger i USA så riskerar man ju att få tullavgifter och framför allt moms på det, vilket gör det betydligt mindre lönsamt att beställa därifrån De är ju mycket billigare än de flesta här i Sverige. Dock har jag hört att vissa företag skickar sina paket som gåvor, och att man därmed slipper avgifterna. Stämmer det? Nån som vet om Antique El gör det?
PaNiC: Matchningen av slutrören gäller bara paren i samma slutsteg. Har du fyra rör per kanal (parallell push-pull) måste alla fyra vara matchade. Däremot behöver inte rören vara matchade mellan kanalerna - du behöver två matchade par, ett per slutsteg.
toxic: Köpte en gång därifrån och åkte på tull+moms (en av de få gånger som det har hänt för mig). Sedan dess köper jag från LH Musik eller Edgar Audio alternativt butiker från andra EU-länder. Jag kanske hade otur denna gång - jag har inte beställt tillräckligt många gånger för att se om man alltid åker dit.
Okej. Men om man beställer inom EU ska man inte få det, eller hur? Hittade en tysk affär, TubeTown (www.tubetown.de) som har ett nästan lika komplett sortiment. De är något dyrare än Antique Electronics, men ändå rejält billigare än LH och Edgar. De har även ett eget rörmärke som heter TubeTown. Nån uppfattning om hur bra de är?
Återkopplingen såg helt normal ut på den första ritningen. Vitsen är att förbättra förstärkarens egenskaper (frekvensgång, utgångsimpedans och stabilitet) på bekostnad av förstärkningsfaktor.
Här är en butik till inom EU du kan titta på. Har mycket rör och tillbehör, bland annat transformatorer till vettiga priser. Nättrafos kan byggas på beställning utan att man måste spränga banken...