Om jag har fattat rätt med att du tänkte sätta en slanglämma på motorns axel så är det väll inte så smart, då det blir obalanserat, och vid 18 000 RPM (?) så blir det väll inte så bra?
Annars tycker jag det låter väldigt smart med slangen, har själv funderat på hur jag ska fästa en generator på en RC bensin motor .
Man behöver inte använda en klämma med skruv. Det finns en typ som man klämmer ihop 180° förskjutet med typ hovtång. Dom blir nog tillräckligt balanserade. Annars kan man prova med bara slangen med lite silikonlim på.
" Kan du inte använda en motor från en röjsåg eller liten motorsåg?"
Mjo.. Men jag skulle nog föredra en vanlig RC-motor. Men annars kan jag komma ihåg det
En sån annan klämma har jag inte sett innan, men det låter som om det skulle kunna fungera
Det där med slangklämmor löser sig nog. Annars tar jag två klämmor och sätter mitt emot varandra, så borde det bli hyffsat ballanserat.
Nu är ritningen klar i alla fall, hoppas jag får den svarvad inom en vecka, eftersom paketet från Tyskland med motorer och allt är på väg, borde vara här vilken dag som helst.
Nu har jag uppdaterat tråden lite, se första sidan.
Jag provade att seriekoppla de två 600 motorerna till propellrarna. Det som händer är att när man kopplar på batteriet (testade både 6 och 12V) så går motorerna lika fort, men efter någon sekund bara så börjar den ena motorn gå fortare och den andra går långsammare, tills den stannar. Men, om man tar tag i den som fortfarande snurrar, så börjar den som står still att snurra. Fortsätter man att bromsa den som snurrar så blir det tvärt om till slut, att den stannar och så snurrar den andra istället..
När propellrarna är i vatten så borde de ju bromsas lika mycket, vilket borde göra att båda går lika fort, de balanserar ju det där själva.
Men, det kan väll inte skada motorerna på något sätt, eller är det någon annan nackdel med att ha dem seriekopplade? Anledningen att jag funderar på det är ju att jag vet inte än hur många volt generatorn kommer att ge. Om den ger mer än ca 10V så kan jag inte driva motorerna parallellt, för då får de för hög spänning.
Om du får mer än 10V så kommer spänningen troligen minska eftersom motorerna drar en del ström. Men blir det för hög spänning i alla fall kan man reglera det på något enkelt sätt(kommer inte på nu ).
Jo, jag vet att spänningen sjunker MASSOR vid belastning.
Igår körde jag genratorn i endast 800rpm med hjälp av en skruvdragare.
Obelastad fick jag 5 Volt, men när jag lät generatorn driva en bit kanthal/elementtråd så gick spänningen ner till 0.5V, men strömmen blev ca 3Amp. Men jag tror att varvtalet var lite för lågt för att kunna testa vad den går för, generatorn beter sig nog inte lika dant när man fått upp varvtalet till ca 5000rpm.