Varför diesel skulle ge mindre kolmonoxid hänger jag inte med på. Motivering?
Fotogen och diesel är snarlikt. Så där lär det inte vara någon större skillnad. kväveoxider blir det inte så mycket när man inte förbränner under tryck.
Jag mindes från Wikipedia eller motsvarande att en förbränningsmotor med diesel avger mindre avgaser och antog (kanske felaktigt?) att det även gäller vid förbränning för uppvärmning, läs tex http://staff.chemeng.lth.se/~IngemarO/a ... ng_s.shtml
Är inte resonemanget med vad som är bäst att ha på värmaren (bensin/disel) lite hypotetiskt. Har jag en bensinbil blir det en bensinvärmare och en diselbil sätter jag in en diselvärmare i, om jag nu ska ha en sån värmare i bilen.
Har, när jag testade värmaren, kört min inne i garaget och efter 10 minuter var huvudvärken påtaglig. Lukten var inte alls trevlig. Dock ska tilläggas att som sagt ovan så är brännaren knappast ny MEN det står faktist också i bruksanvisningen att det är strängeligen är förbjudet även på nya. Jag skulle aldrig chansa då man inte märker något förrens frugan hittar en.
Garaget är 8x4 meter så det är inte så hemskt litet heller.
Såklart väls drivmedel efter bilens. Värmarna är i princip lika det är troligen mest munstycken och timing som ändrats.
Diesel avger mycket riktigt mindre såna gaser och används därför i bla gruvor. Då motorn dör av syrebrist är människan bakom ratten redan död för länge sen. Sen är också explosionsrisken mindre för diesel.
På oljeraffinaderier i Norge får man inte köra med bensinbilar.
Att utsläppen är olika efter förbränning i en kolvmotor kan jag köpa, men att det skulle vara någon skillnad vid kontinuerlig förbränning har jag svårare att förstå.
Det finns en del salter som ändrar aggregationstillstånd vid de aktuella temperaturerna. Då kan du lagra energi när du kör och ta ut den på morgonen då du ska starta.