Motorvärmare utan uttag

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27414
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför diesel skulle ge mindre kolmonoxid hänger jag inte med på. Motivering?
Fotogen och diesel är snarlikt. Så där lär det inte vara någon större skillnad. kväveoxider blir det inte så mycket när man inte förbränner under tryck.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 15501
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Inlägg av mrfrenzy »

Jag mindes från Wikipedia eller motsvarande att en förbränningsmotor med diesel avger mindre avgaser och antog (kanske felaktigt?) att det även gäller vid förbränning för uppvärmning, läs tex http://staff.chemeng.lth.se/~IngemarO/a ... ng_s.shtml
Mindmapper
Inlägg: 7106
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Är inte resonemanget med vad som är bäst att ha på värmaren (bensin/disel) lite hypotetiskt. Har jag en bensinbil blir det en bensinvärmare och en diselbil sätter jag in en diselvärmare i, om jag nu ska ha en sån värmare i bilen.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Har, när jag testade värmaren, kört min inne i garaget och efter 10 minuter var huvudvärken påtaglig. Lukten var inte alls trevlig. Dock ska tilläggas att som sagt ovan så är brännaren knappast ny MEN det står faktist också i bruksanvisningen att det är strängeligen är förbjudet även på nya. Jag skulle aldrig chansa då man inte märker något förrens frugan hittar en.

Garaget är 8x4 meter så det är inte så hemskt litet heller.

Såklart väls drivmedel efter bilens. Värmarna är i princip lika det är troligen mest munstycken och timing som ändrats.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Diesel avger mycket riktigt mindre såna gaser och används därför i bla gruvor. Då motorn dör av syrebrist är människan bakom ratten redan död för länge sen. Sen är också explosionsrisken mindre för diesel.

På oljeraffinaderier i Norge får man inte köra med bensinbilar.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Att utsläppen är olika efter förbränning i en kolvmotor kan jag köpa, men att det skulle vara någon skillnad vid kontinuerlig förbränning har jag svårare att förstå.
Användarvisningsbild
Pehr
Inlägg: 341
Blev medlem: 11 januari 2006, 18:53:16
Ort: Norrköping

Inlägg av Pehr »

> Inga av dessa värmare får användas inuti någon byggnad. Carport är väl gränsfallet.

0k, tillbaks på ruta 1. Vi har ett stängt garage som vi delar med 3 andra bilar.... :cry:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det finns en del salter som ändrar aggregationstillstånd vid de aktuella temperaturerna. Då kan du lagra energi när du kör och ta ut den på morgonen då du ska starta.
Skriv svar