En CNC-maskin till!

Berätta om dina pågående projekt.
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

>Lyckades vid ett tillfälle att få full matning nedåt i ett aluminiumstycke.

Finns det inga PC program som kan simulera CNC programmet på skärmen innan du kör?

Allafall imponerande maskin, du skulle kunna sälja kundanpassade plastboxar åt Elfa :-)
Robert Nielsen
Inlägg: 700
Blev medlem: 23 augusti 2003, 20:42:38

Inlägg av Robert Nielsen »

Det finns ett program som heter CNCsimulator (Gratis) att simulera sin G-kod, M-kod, nc-filer mm. innan man kör med sin maskin.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Exakt det programet vi använde för att lära oss..
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Tack för tipset Robert, precis ett sådant program har jag letat efter! Verkar ha dom finesser som man behöver som hobbyist, samt att det är gratis.
Fagge skrev:Var köppte du fräspinnarna?.
Du skulle inte kunna lägga upp några enkla G-Kods filer som du har gjort?
>klipp!
Pinnfräsarna köpte jag hos en liten lokal verktygshandlare (Norrköpings Maskinservice), och det är vanliga snabbstålspinnfräsar från någon ekonomiserie. Jag hade i princip ingen aning om vad det fanns och tillgå innan jag gick in i butiken, men butiksbiträdet var trevlig och visade mig rätt. Köpte tre stycken olika modeller av pinnfräsar, 1st rak 6mm fabrikatedeco (ej på bild), 1st rak 1,5mm fabrikatedeco och 1st rund 4mm fabrikat vallorbe.

Bild

Gav 150kr/st för dom stora och 60kr för den lilla utan moms och med rabatt. :)
Jag kan lägga upp lite G-kodsfiler vartefter. Det verkar vara ont om sånt på nätet.
arvidb skrev:Kollade upp fräsen/slipen, finns att köpa för mellan 170 och 450 euro i Tyskland, beroende på modell. Någon som vet en bra affär som säljer dem i Sverige?
Vad körde du för varvtal/matning/verktygsdia? Måste funka bra om det går att göra 1 mm tunna väggar i plast!
Slipmaskinen borde gå att handla i vilken järnaffär eller byggvaruhandel som helst. Ingen har dom nog hemma utan man får nog beställa. Spindeln på maskinen tar bara 6mm skaft original, men det finns spännhylsor och beställa som tar 3mm, 6mm, 8mm, 1/8" och 1/4".

Den jag har varvar 2700rpm enligt skylten på maskinen. Pinnfräsen jag använde var 6mm i diameter,och den matade jag från 250mm/min till 500mm/min vid dom olika körningarna.

Hos Jan O. Mattsson kan man hitta ett dokument med skärdata för plast. Under länken "Tekniska Data" hittar man den som tredje dokumentet nedifrån. Där kan man läsa ut att matningen för PE-plast kan uppgå till 500m/min! Det är samma som 8,3m/s!! Undrar om det verkligen kan vara sant??

>Edit: Jag hade fel, kom på att hastigheten v som anges är ju inte matningen utan skärhastigheten! D.v.s med en 6mm pinnfräs i 27000rpm så får man en spetshastighet på ca 8,5m/s, och då ligger jag väldigt nära den rekomenderade maxskärhastigheten på 8,3m/s.
Xerbee skrev:åhh va jag vill bygga en egen! Har kollat som en galning men fattar ändå inte allt. Vill ju ha en liten som ska kunna fräsa mönster i plexi typ, bara för att lära mig styra den och bygget är skoj. Tror jag använder en dremel kopia som fräsverktyg men det är själva styrningen som jag inte fattar.
Gör man det enkelt för sig så är styrningen nästan det minst komplicerade. I princip behöver man bara koppla in 6st kablar till parallelporten, d.v.s 2st från varje styrkort till stegmotorerna. Den ena kabeln bestämmer i vilken riktning motorn skall gå, och den andra kabeln pulsar fram varje steg i den riktningen.

Om det är något specielt du undrar över, så fråga bara på så länge jag har det färskt i minnet!

Satserna med elektronik och stegmotor från Belganet verkar vettiga tycker jag. Med dom hamnar man lite över tusenlappen för den elektronik samt motorer som behövs för att komma igång. Bara att löda ihop och koppla till parallellporten! :twisted:
Tror att det är någon eller några i gruppen som har köpt dessa satser.

Ändlägeskontakter, nödstopp o.s.v behövs i princip inte när maskinerna är så svaga så dom inte kan förstöra sig själva eller omgivningen. Skyddsglasögon är dock ett måste och man kan klämma fingrarna om man är klantig. Och att slå av/på fräsmotorn kan man göra manuellt. Dom finesserna kan man ta senare när man väl har fått igång fräsen.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Euphaz skrev:>Klipp!
du skulle kunna sälja kundanpassade plastboxar åt Elfa :-)
Går tyvärr inte, har slut på skärbrädor från IKEA. :lol:
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Det jag inte förstår riktgit är hur allt ska sitta. Hmmm de här var lite svårt o förklara men finns det ritningar på en hemma gjord fräs eller något man kan kolla på? För som det är nu så har jag ingen anning om hur de olika axlarna och de ska sitta, kan inte få en överblick av någon maskin jag sett. Skulle inte vara helt fel med ritningar och en liten förklarande text, gärna svenska men engelska går nog de med.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Det finns många sidor om hemmagjorda CNC-fräsar, men det är ont om kompletta lösningar. Dom visar helheten och diverse detaljlösningar, men mått, materiallistor o.s.v är det ont om. Men det skiljer ju så mycket från maskin till maskin beroende på vad man får tag på för delar att bygga av.

Den sida jag känner till som bäst beskriver ett enkelt CNC-system är den om en polystyrenskärmaskin. Den har en dagfördag-beskrivning på hur man löser dom flesta problemen med hjälp av delar som man kan köpa i en vanlig järnaffär. Han använder t.ex vanliga gängstänger med muttrar, byrålådsglidskenor, universialbordsben, vinkelfästen m.m. Det är bara vid ett tillfälle som jag ser att han tar hjälp av svarven för att få till muttern som skjuter glidskenan med hjälp av gängstången.

Samma principer gäller för en CNC-fräs som för polystyrenskärmaskinen ovanför vad det gäller lösningar för att röra på t.ex arbetsbord och fräsmaskin. Om du söker på Google efter DIY CNC så kommer du att se vad jag menar. Har du tur så hittar du kanske en bättre beskriving.

I forumet på www.cnczone.com finns det en grupp om en "opensource" cnc-fräs, men jag vet inte hur långt dom har kommit. Jag tror att menigen är att dom skall ta fram kompletta ritningar o.s.v.

Så man får nog vara beredd på att lägga ned en del tid bara på planeringen av bygget. Sen går det åt minst lika mycket tid för att hitta allt material. Det är en massa prylar som går åt. Clas Ohlssons försäljning måste ha gått upp 1% den här sommaren bara på mitt bygge. :)
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Tack för länkarna Lindqvist.

Jag hittade den här sidan med lite googling. http://www.super-tech.com/root/miniroboiii/minirobo.asp
Det är en sådan maskin jag vill bygga, där jag kan använda min dremel och den ska vara kompakt och den behöver inte fräsa bättre än vad den på sidan gör. Bara så man kan göra något coolt mönster eller så i plexi o trä.

Vad tror ni att det kan kosta att bygga en sådan maskin, om man inte har något mer än dremeln och kanske någon skiva med MDF ?

Och om jag skulle börja bygga på en sådan här, vad tror ni om elektroniken? Finns det ritningar på elektroniken till en sådan här eller är det samma för alla maskiner?

Jag tror jag börjar fatta lite om hur en CNC funkar när jag kollar på bilderna på länken jag skrev.
Lallas
Inlägg: 463
Blev medlem: 30 november 2003, 18:46:51
Ort: Malmö

Inlägg av Lallas »

Det är väl framför allt styrningen till stegmotorerna som varierar i smak. Lindqvist har gjort en variant av Linistepper till sitt projekt, Jag håller på med den samma, fast jag ska ändra lite i layouten.

Skulle väl tippa att det kostar nån tusen och en jävla massa svordommar innan man kan säga att det är klart :lol:
Senast redigerad av Lallas 24 augusti 2004, 14:32:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Jag kom på en sak när jag surfade runt efter CNC fräsar.
Jag vill ju bygga en liten, smidig, inte advancerad fräs, ska användas till plexi och kanske något trä ibland. Har en dremel kopia som man kan leka med, tänkte att om man gör någon konstruktion så att Z axeln blir manuell och X Y rör sig som på en riktig fräs borde det bli betydligt enklare? För jag kommer nog mest att fräsa text o mönster. Då spelar ju inte djupet så stor roll, kan ställa det manuellt. För ett bord som rör sig i X o Y är väll inte så svårt att göra?

Som jag förstår det så behöver jag. Elektroniken, vet inte hur det ska byggas riktigt. Stegmotorer behövs med, vart kan man hitta sådana billigt. Någon form av gängstång eller något som bordet kan åka på? Vad behövs mer?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tycker att elfa har helt ok priser på stegmotorerna, så varför inte där

om du ska gravera kan du ha en släpande z-axel som vilar på en glatt plastbit eller liknande så att du får samma fräsdjup hela tiden

det finns (extremt enkla) xy-bord på jula som du kanske kan modifiera
Användarvisningsbild
Xerbee
Inlägg: 179
Blev medlem: 27 april 2004, 17:43:44

Inlägg av Xerbee »

Okej, har du lust att förklara lite mer om en släpande Z axel? Borde man inte kunna modifiera ett borrstativ på något sätt o få en som du lätt kan sköta manuellt?

Har du tid så kan du la länka till de där bordet. Sökte runt men hittade inget, iofs har jag brottom till skolan men jag ska kolla mer när jag kommer hem igen.

Och vilken motor ska man ha om man köper den från Elfa? Stegmotor eller Stegmotor, hybridtyp?
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

strombom skrev:det finns (extremt enkla) xy-bord på jula som du kanske kan modifiera
Är det den här du tänker på?
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.a ... _id=SE-255
Eller finns det någon ännu enklare?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag tänkte mer på ett sånt här
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/ma ... 4&dept_id=
men jag tror att det är fruktansvärt dålig kvalitet

vilken typ av motor, beror väl på hur stark måste den vara?

jag vet inte om det heter släpande men jag menar att man fäster fräsmotorn i ett linjärlager så att den fritt kan åka upp och ner, sedan har man en plastbit som man kan justera fräsdjupet, en bild:
Bild

som du ser kan fräsmotorn fritt glida i z-led:
Bild
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

Jag har exakt det där bordet ifrån jula.
...och det funkar, men...

Trögt, oprecist(?) och glappt.
Hög bygghöjd och liten slaglängd.
Monterar man dessutom isär det (självklart - man är ju nyfiken) och tittar på detaljarbetet fförstår man varför priset är överkomligt.

Jovisst, för manuella jobb - men inget jag skulle rekommendera för en motorstyrd X-Y maskin tyvärr.
Skriv svar