Finns det inga PC program som kan simulera CNC programmet på skärmen innan du kör?
Allafall imponerande maskin, du skulle kunna sälja kundanpassade plastboxar åt Elfa

Pinnfräsarna köpte jag hos en liten lokal verktygshandlare (Norrköpings Maskinservice), och det är vanliga snabbstålspinnfräsar från någon ekonomiserie. Jag hade i princip ingen aning om vad det fanns och tillgå innan jag gick in i butiken, men butiksbiträdet var trevlig och visade mig rätt. Köpte tre stycken olika modeller av pinnfräsar, 1st rak 6mm fabrikatedeco (ej på bild), 1st rak 1,5mm fabrikatedeco och 1st rund 4mm fabrikat vallorbe.Fagge skrev:Var köppte du fräspinnarna?.
Du skulle inte kunna lägga upp några enkla G-Kods filer som du har gjort?
>klipp!
Slipmaskinen borde gå att handla i vilken järnaffär eller byggvaruhandel som helst. Ingen har dom nog hemma utan man får nog beställa. Spindeln på maskinen tar bara 6mm skaft original, men det finns spännhylsor och beställa som tar 3mm, 6mm, 8mm, 1/8" och 1/4".arvidb skrev:Kollade upp fräsen/slipen, finns att köpa för mellan 170 och 450 euro i Tyskland, beroende på modell. Någon som vet en bra affär som säljer dem i Sverige?
Vad körde du för varvtal/matning/verktygsdia? Måste funka bra om det går att göra 1 mm tunna väggar i plast!
Gör man det enkelt för sig så är styrningen nästan det minst komplicerade. I princip behöver man bara koppla in 6st kablar till parallelporten, d.v.s 2st från varje styrkort till stegmotorerna. Den ena kabeln bestämmer i vilken riktning motorn skall gå, och den andra kabeln pulsar fram varje steg i den riktningen.Xerbee skrev:åhh va jag vill bygga en egen! Har kollat som en galning men fattar ändå inte allt. Vill ju ha en liten som ska kunna fräsa mönster i plexi typ, bara för att lära mig styra den och bygget är skoj. Tror jag använder en dremel kopia som fräsverktyg men det är själva styrningen som jag inte fattar.
Är det den här du tänker på?strombom skrev:det finns (extremt enkla) xy-bord på jula som du kanske kan modifiera