Labbagg 0-40V 0-5A [nu med bilder]
-
- Inlägg: 7099
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Japp, har testat med endast ena lindningen idag och nu håller trissorna. Vid 12v och ca 5A ligger ripplet under 5mV, bättre än så kan jag inte mäta med mitt gamla oscilloskop
Men när jag vrider ner strömbegränsningen så att den går in, får jag rippel på ca 0,2v
Får kolla lite närmare på det.
Har hittat 10st MJ15024 på Ebay för ca 150kr, så om ingen har tips på bättre trissor eller billigare ställe så handlar jag troligt vis dessa snart.
/Chistopher
En bild på allt trassel



Har hittat 10st MJ15024 på Ebay för ca 150kr, så om ingen har tips på bättre trissor eller billigare ställe så handlar jag troligt vis dessa snart.
/Chistopher
En bild på allt trassel


2n3772/2n3773 i TO3 skulle också vara användbara. I plastkapsel är MJL21194 trevliga...
Vad är det för ena MJ15024 du hittat på eBay? Fakes är visst ganska vanligt, kan tänka mig att den modellen är ganska populär att göra fakes av om nu mj15003 är det. Motorola har inte tillverkat transistorer på ett bra tag. Men det är ju svårt att veta hur det ligger till.
kolla:
http://sound.westhost.com/fake/counterf ... tm#mj15003
Vad är det för ena MJ15024 du hittat på eBay? Fakes är visst ganska vanligt, kan tänka mig att den modellen är ganska populär att göra fakes av om nu mj15003 är det. Motorola har inte tillverkat transistorer på ett bra tag. Men det är ju svårt att veta hur det ligger till.
kolla:
http://sound.westhost.com/fake/counterf ... tm#mj15003
Tips:
MJ21194, MJ15003, MJ15024 finns att få som samples från Onsemi
Använder du nån av de typerna ska det nog räcka med 3 st om man kan hålla temperaturen under c:a 80*C! Men det beror lite på, vad använder du för isolerbrickor? Vet du termisk resistans på dem?
Frakten går på $20 eller $15 har jag för mig. Begränsningen när jag beställde var max 5 av *samma sort* och så var det nog en begränsning på antal sorter också, men jag beställde 6 olika sorter tror jag då. De 3 olika typerna ska fungera lika bra i ditt aggregat, så om du tar de tre sorterna så har du två uppsättningar i reserv...
2N3773 hade sämre Rth(j-c) så de kan jag inte rekommendera om du inte kör med typ 5 st. MJL21194 i plastkapsel finns också, men den har Tc(max) på 150*C i stället för 200*C med samma Rth(j-c) så man behöver typ dubbelt så många som metalltransistorer!
Hur mycket spänning kan du få ut just nu på den lägre transformatorspänningen vid 5A utan massa rippel? En sak som du bör ha är en transistor som begränsar strömmen också som en slags snabb strömbegränsning då opamparna inte är så snabba. Man kan sätta den till ett högre värde än vad kretsen kommer att ge i vanliga fall så den bara arbetar i nödfall
Skyddar också utgångstransistorerna en liten stund mot lite vilket fel som helst i resten av kretsen.
edit, mer grejer:
Ditt rippel skulle kunna bero på komponenterna i den röda fyrkanten. Koppla förbi dem, de fyller inte någon vettig funktion skulle jag då vilja påstå.
Så här menar jag med den extra transistorn, den begränsar strömmen tills opamparna hinner reagera:
http://img233.imageshack.us/my.php?imag ... plypy8.png
Den bör sitta på kortet med utgångstransistorerna för att minska risken för självsvängning.
Använder du TIP41C som drivtransistor? Den borde klara sig, men behöver mer kylning än den där lilla kylflänsen. Monterar du den på den stora med TO-3orna så ska det vara lugnt. Den kan i värsta fall avge 60V*0,25A = 15W, 0,25A = 5A / h(FE) och f(FE) för sluttransistorerna ligger på ungefär 20.
edit igen:
Angående den röda fyrkanten, din layout ser annorlunda ut, där sitter de två komponenterna i serie med strömbegränsningspoten i stället ser det ut som. Var kopplas jorden för styrdelen ihop med utgången nånstans? Ripplet skulle också kunna bero på strömmen som går genom lysdioden, se till att den strömmen inte kan orsaka spänningsfall över känsliga delar av jordlinjen. Se också till att avkopplingskondensatorer inte kan injicera skräp i jorden.
MJ21194, MJ15003, MJ15024 finns att få som samples från Onsemi

Frakten går på $20 eller $15 har jag för mig. Begränsningen när jag beställde var max 5 av *samma sort* och så var det nog en begränsning på antal sorter också, men jag beställde 6 olika sorter tror jag då. De 3 olika typerna ska fungera lika bra i ditt aggregat, så om du tar de tre sorterna så har du två uppsättningar i reserv...

2N3773 hade sämre Rth(j-c) så de kan jag inte rekommendera om du inte kör med typ 5 st. MJL21194 i plastkapsel finns också, men den har Tc(max) på 150*C i stället för 200*C med samma Rth(j-c) så man behöver typ dubbelt så många som metalltransistorer!
Hur mycket spänning kan du få ut just nu på den lägre transformatorspänningen vid 5A utan massa rippel? En sak som du bör ha är en transistor som begränsar strömmen också som en slags snabb strömbegränsning då opamparna inte är så snabba. Man kan sätta den till ett högre värde än vad kretsen kommer att ge i vanliga fall så den bara arbetar i nödfall

edit, mer grejer:
Ditt rippel skulle kunna bero på komponenterna i den röda fyrkanten. Koppla förbi dem, de fyller inte någon vettig funktion skulle jag då vilja påstå.
Så här menar jag med den extra transistorn, den begränsar strömmen tills opamparna hinner reagera:
http://img233.imageshack.us/my.php?imag ... plypy8.png
Den bör sitta på kortet med utgångstransistorerna för att minska risken för självsvängning.
Använder du TIP41C som drivtransistor? Den borde klara sig, men behöver mer kylning än den där lilla kylflänsen. Monterar du den på den stora med TO-3orna så ska det vara lugnt. Den kan i värsta fall avge 60V*0,25A = 15W, 0,25A = 5A / h(FE) och f(FE) för sluttransistorerna ligger på ungefär 20.
edit igen:
Angående den röda fyrkanten, din layout ser annorlunda ut, där sitter de två komponenterna i serie med strömbegränsningspoten i stället ser det ut som. Var kopplas jorden för styrdelen ihop med utgången nånstans? Ripplet skulle också kunna bero på strömmen som går genom lysdioden, se till att den strömmen inte kan orsaka spänningsfall över känsliga delar av jordlinjen. Se också till att avkopplingskondensatorer inte kan injicera skräp i jorden.
Tackar för tipset om On, har samplat MJ21194, MJ15024 i metallkapsel och MJL21194, MJW21196G i plast. 5st av varje.
Har inte kunnat lasta någon högre ström vid spänningar över 12v eftersom jag saknar något lämpligt att lasta med, har bara använt mig av 12v halogenlampor hittils, några tips? får bygga en last av alla 2n3055'or jag får över.
Just nu kör jag med tl081 op's som är rätt mycket snabbare än 741'an, kan det vara en nackdel att använda snabba op, tänkte mest på tendens till självsvänging, eller är det andra parametrar som påverkar sånt?
Behöver jag fortfarande en skyddstransistor med snabba op's? Tackar for schema-ändringen skall koppla upp det och testa så fort jag får tid.
Just nu sitter det en TIP31C på labbplattan, men kanske säkrare med TIP41C, kylflänsen är bara tillfällig. Kommer rita ett nytt kort där den kommer på plats på den stora flänsen.
Ser just nu att eagle-schemat som jag gjort layouten på är fel, tackar för tipset. Kommer att rita om hela layouten eftersom jag vill få med komponenterna för växingen av lindningarna och skyddstransistorn.
Det jag kopplat på labbplattan är dock enligt det tyska schemat, men har skippat lysdioden och komponenterna runt omkring.
Komponenterna i den röda fykanten har jag också funderat en del över, mest kanske för att jag inte hittat nån kondensator på 820n än, och nu när jag labbat med agget har jag testat med en på 680n, men den har mest orsakat problem. Varför sitter dom där? Är det för att hindra skit ifrån att komma in på jorden? Och hur räknar man på sånt?
Tackar för allt intresse, lär mig så mycket på detta. Behöver snart inte gå till skolan mer.
/Christopher
Har inte kunnat lasta någon högre ström vid spänningar över 12v eftersom jag saknar något lämpligt att lasta med, har bara använt mig av 12v halogenlampor hittils, några tips? får bygga en last av alla 2n3055'or jag får över.
Just nu kör jag med tl081 op's som är rätt mycket snabbare än 741'an, kan det vara en nackdel att använda snabba op, tänkte mest på tendens till självsvänging, eller är det andra parametrar som påverkar sånt?
Behöver jag fortfarande en skyddstransistor med snabba op's? Tackar for schema-ändringen skall koppla upp det och testa så fort jag får tid.
Just nu sitter det en TIP31C på labbplattan, men kanske säkrare med TIP41C, kylflänsen är bara tillfällig. Kommer rita ett nytt kort där den kommer på plats på den stora flänsen.
Ser just nu att eagle-schemat som jag gjort layouten på är fel, tackar för tipset. Kommer att rita om hela layouten eftersom jag vill få med komponenterna för växingen av lindningarna och skyddstransistorn.
Det jag kopplat på labbplattan är dock enligt det tyska schemat, men har skippat lysdioden och komponenterna runt omkring.
Komponenterna i den röda fykanten har jag också funderat en del över, mest kanske för att jag inte hittat nån kondensator på 820n än, och nu när jag labbat med agget har jag testat med en på 680n, men den har mest orsakat problem. Varför sitter dom där? Är det för att hindra skit ifrån att komma in på jorden? Och hur räknar man på sånt?
Tackar för allt intresse, lär mig så mycket på detta. Behöver snart inte gå till skolan mer.
/Christopher
Hastigheten på op-förstärkarna har inte så stor betydelse, kondensatorn mellan -in och ut på dem bestämmer den slutgiltiga frekvensresponsen. Borde inte vara nåt problem att använda TL-ops alls. Den största fördröjningen kommer av att när strömbegränsningskretsen inte arbetar så ligger utgången på den op:n bottnad mot + och sen när du kortsluter utgången så måste den ner över 10V innan det börjar hända något alls. Det är det som gör att man bör ha transistorn där. Och den kostar ju inte mycket direkt, du använda i princip vilken småsignals-NPN som helst som inte är darlington. Bara ta nåt ur skrotlådan typ 
Den där kretsen i fyrkanten brukar sitta för att skilja jordslingor. Men då gör den ju det genom att det blir en liten spänning över den. I din krets så ställer den bara till problem. För bästa prestanda så ska den gå direkt. Annars så kommer eventuell spänning över den att hamna på utgången. Speciellt strömbegränsningen drabbas med tanke på hur referensspänningen är gjord.
Det som är viktigt att se till när du gör kretsen är att ström från avkopplingskondensatorer för matningen till op-förstärkarna och ström från lysdioden inte kan flyta genom ledningen som kopplar ihop minuspinnen på 723:an med 4,7k som går till IC2.
Jag brukar använda en keramikmojäng med motståndstråd på som jag hittade i en gammal projektor som last. Klämmer på en krokodilklämma för att bestämma resistansen
Annars så kanske innanmätet från nån gammal hårfön eller möjligtvis en brödrost skulle kunna funka, jag brukade använda värmeelementet från en hårfön när jag hade tappat bort prylen ur projektorn.

Den där kretsen i fyrkanten brukar sitta för att skilja jordslingor. Men då gör den ju det genom att det blir en liten spänning över den. I din krets så ställer den bara till problem. För bästa prestanda så ska den gå direkt. Annars så kommer eventuell spänning över den att hamna på utgången. Speciellt strömbegränsningen drabbas med tanke på hur referensspänningen är gjord.
Det som är viktigt att se till när du gör kretsen är att ström från avkopplingskondensatorer för matningen till op-förstärkarna och ström från lysdioden inte kan flyta genom ledningen som kopplar ihop minuspinnen på 723:an med 4,7k som går till IC2.
Jag brukar använda en keramikmojäng med motståndstråd på som jag hittade i en gammal projektor som last. Klämmer på en krokodilklämma för att bestämma resistansen

Så här bör nog jordningen se ut:
http://img221.imageshack.us/my.php?imag ... plyta6.png
Se till att LED:en går tillbaks till mellan filterkondensatorerna, eller i alla fall till anslutningen för nätdelskortet om kondensatorerna sitter där. Sen om det behövs mer avkopplingskondensatorer, sätt dem mellan + och - eventuellt se till att de går tillbaks genom en "smutsig" jord, alltså att strömmen från dem inte ska kunna flyta genom den känsliga ledningen mellan utgång och 723:an. Strömbegränsningskretsens potentiometer och spänningsregulatorns 4k7 motstånd ska också anslutas genom en ren jord till 723:an. Det går att använda samma ledning som till utgången.
http://img221.imageshack.us/my.php?imag ... plyta6.png
Se till att LED:en går tillbaks till mellan filterkondensatorerna, eller i alla fall till anslutningen för nätdelskortet om kondensatorerna sitter där. Sen om det behövs mer avkopplingskondensatorer, sätt dem mellan + och - eventuellt se till att de går tillbaks genom en "smutsig" jord, alltså att strömmen från dem inte ska kunna flyta genom den känsliga ledningen mellan utgång och 723:an. Strömbegränsningskretsens potentiometer och spänningsregulatorns 4k7 motstånd ska också anslutas genom en ren jord till 723:an. Det går att använda samma ledning som till utgången.
Nej ha kvar dem där så slipper du laddningspulserna
Det behövs ju säkert någon sorts avkoppling vid ic-kretsarna. Du kan ju sätta typ 100µF från + till jord och - till jord där trådarna kommer in på kortet och kanske nån 100n vid själva IC:na ifall de kommer långt ifrån elektrolyterna. Men det är svårt att säga vad som behövs utan att prova. Jag lyckades t.ex. få en BC546 och BD137 kopplade som darlington-emitterföljare att självsvänga. Var inte direkt den delen av kretsen som jag väntade mig problem med. 
edit:
Jag tycker du borde ha den extra strömbegränsningstransistorn på effektkortet om du nu ändå ska göra om det. Fast det behöver kanske inte göras om egentligen? Lat som jag är så skulle jag väl bara göra några extra hål och sen koppla med tråd på undersidan
Drivtransistorn kan man ju skruva på kylflänsen och koppla in med korta trådar.


edit:
Jag tycker du borde ha den extra strömbegränsningstransistorn på effektkortet om du nu ändå ska göra om det. Fast det behöver kanske inte göras om egentligen? Lat som jag är så skulle jag väl bara göra några extra hål och sen koppla med tråd på undersidan

Jag gillar att göra kort
så visst kommer jag gör ett nytt effektkort, korten jag gjort hittils får bli prototyper. Kommer göra ett nytt powerkort med, eftersom jag vill ha med lindningsväxlingsfunktionen ( phuu, det blev ett långt ord
)
En annan fundering som jag har, hur varm kan jag låta likriktaren bli, är en 30A billikriktare i metall, men har ingen kylning på den just nu. Och när jag körde agget idag blev den riktigt varm. Skulle kunna skruva fast den i kylflänsen med om det behövs.
/Christopher
Edit: stavade fel på mitt eget namn.


En annan fundering som jag har, hur varm kan jag låta likriktaren bli, är en 30A billikriktare i metall, men har ingen kylning på den just nu. Och när jag körde agget idag blev den riktigt varm. Skulle kunna skruva fast den i kylflänsen med om det behövs.
/Christopher
Edit: stavade fel på mitt eget namn.

Aha
Ja jag tänker ju inte stoppa dig direkt! Använder du toner-transfer eller är det UV-box eller är det nåt annat kul? En sak som jag kom och tänka på var att du bör nog inte använda "jordplanet" på powerkortet, det blir lättare för störningar att komma in till styrkretsen om du har det än om du skippar det.
Har du hittat nån bra lösning på lindningsväxlingen? Jag körde med op-amp kopplad som schmitt-trigger i mitt aggregat, med en en trimpot för att kunna ställa in vid vilken spänning den ska byta. Ungefär som i schemat Andy postade.
Om du tänker använda plåtlåda så kan du ju skruva likriktaren i den. Minska belastningen på huvudkylflänsen lite i alla fall
Det är ju inte så mycket effekt från likriktaren. 2V i spänningsfall kanske och 5A blir 10W. Det är ju väldigt mycket för en komponent utan speciell kylning men skruvad i chassit så ska det gå utmärkt.
En grej som jag upptäckte i mitt aggregat som använder en liknande koppling var att när man slår av/på det så kan utgången stiga/strömbegränsningen sluta fungera för att op-amparna inte orkar dra ned utgången tillräckligt lågt när spänningen på minusmatningen faller bort. Jag använde en liten koppling runt en transistor i serie med det motståndet som i din krets är 2,2K 0,5W som stängde av när spänningsskillnaden mellan + och - understeg kanske 15V (körde +-12V stabiliserat). Men det är inte säkert att din koppling reagerar likadant, min hade en del skillnader. Kolla på utgången med oscilloskop eller visarinstrument när du stänger av vad som händer så ser du

Har du hittat nån bra lösning på lindningsväxlingen? Jag körde med op-amp kopplad som schmitt-trigger i mitt aggregat, med en en trimpot för att kunna ställa in vid vilken spänning den ska byta. Ungefär som i schemat Andy postade.
Om du tänker använda plåtlåda så kan du ju skruva likriktaren i den. Minska belastningen på huvudkylflänsen lite i alla fall

En grej som jag upptäckte i mitt aggregat som använder en liknande koppling var att när man slår av/på det så kan utgången stiga/strömbegränsningen sluta fungera för att op-amparna inte orkar dra ned utgången tillräckligt lågt när spänningen på minusmatningen faller bort. Jag använde en liten koppling runt en transistor i serie med det motståndet som i din krets är 2,2K 0,5W som stängde av när spänningsskillnaden mellan + och - understeg kanske 15V (körde +-12V stabiliserat). Men det är inte säkert att din koppling reagerar likadant, min hade en del skillnader. Kolla på utgången med oscilloskop eller visarinstrument när du stänger av vad som händer så ser du

Använder UV-box, finns lite bilder på det tidigare i tråden. Angående jordplanet på powerkortet så har jag ingen jordplan, ingen av de stora ytorna är anslutna till jord. Däremot har jag ett stort jordplan på supplykortet som kanske kan ställa till problem.
Har inte hunnit labba på lindningsväxlingen än, men kommer använda en schitt-trigger precis som på Andy's schema. En trimpot kanske inte är så tokigt heller.
Kimmen: Har du något schema eller bilder på ditt agg?
Låda har jag inte börjat spana på än, men blir nog en plåtlåda, eventellt bygger jag en själv. Får bygga en i aluminium och fästa den stora flänsen väl, så kan lådan få hjälpa till med kylningen. skall komma ihåg att sätta likriktaren på andra sidan av kortet så kan jag skruva den mot botten på lådan.
Har kikat efter liknande fenomen vid av och påslag, men inte sett något än, är dock lite osäker på om jag tittat efter riktigt när jag kör med strömbegränsningen, skall kolla vidare.
/Christopher
Har inte hunnit labba på lindningsväxlingen än, men kommer använda en schitt-trigger precis som på Andy's schema. En trimpot kanske inte är så tokigt heller.
Kimmen: Har du något schema eller bilder på ditt agg?
Låda har jag inte börjat spana på än, men blir nog en plåtlåda, eventellt bygger jag en själv. Får bygga en i aluminium och fästa den stora flänsen väl, så kan lådan få hjälpa till med kylningen. skall komma ihåg att sätta likriktaren på andra sidan av kortet så kan jag skruva den mot botten på lådan.
Har kikat efter liknande fenomen vid av och påslag, men inte sett något än, är dock lite osäker på om jag tittat efter riktigt när jag kör med strömbegränsningen, skall kolla vidare.
/Christopher
Det var det på powerkortet jag menade, iofs vet jag inte om det gör nån skillnad. Det är inte så viktigt i alla fall
Jag tror mer på att använda -ut som jordplan på det kortet om du nu ska ha ett. Det gör nog ingen skillnad i alla fall... Kom också på att det ofta finns en diod över utgången med katod mot + och anod mot -, så att konstiga saker inte ska hända när man seriekopplar flera.
Jag hittade schemat, handritat och ser för hemskt ut
Och komponentvärdena på alla roliga delar saknas... Såg att jag körde +12V och -5V till opamparna, kan vara därför jag råkade ut för att utgången stiger när man stäger av. En liten skillnad mot din koppling förutom kretsen som ska stänga av när man stänger av är att på båda opamparna sitter det en 1n4148 med anoden mot utgången, sen går K på 1N4148 till K på en 4,7V zener. A på zenern går till - in på opampen. Sitter en sån på båda. Tänkt så att opampen inte ska bottna när den andra opampen är den som arbetar. Men det skulle inte funka tillsammans med din strömbegränsningsindikator.
"Lindningsväxlaren" kopplar egentligen inte om lindningarna med ett relä utan har en transistor och en diod som väljer matningspänning mellan en hög och en låg. Effekttransistorerna jag använde hade inte så jättehäftiga specar så jag gjorde så för att sluttransistorerna skulle slippa vänta på att glättningskondensatorn laddats ur till den lägre spänningen vid kortslutning t.ex.
Här är lite gamla bilder:
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... ordei6.jpg
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... rd2rr7.jpg
Det där var första och sista gången jag bygger något med experimentkort med lödöar... ohyggligt lång tid tog det att koppla ihop allt. Jag har upptäckt att experimentkort med banor är mycket trevligare att använda!

Jag hittade schemat, handritat och ser för hemskt ut

"Lindningsväxlaren" kopplar egentligen inte om lindningarna med ett relä utan har en transistor och en diod som väljer matningspänning mellan en hög och en låg. Effekttransistorerna jag använde hade inte så jättehäftiga specar så jag gjorde så för att sluttransistorerna skulle slippa vänta på att glättningskondensatorn laddats ur till den lägre spänningen vid kortslutning t.ex.
Här är lite gamla bilder:
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... ordei6.jpg
http://img505.imageshack.us/my.php?imag ... rd2rr7.jpg
Det där var första och sista gången jag bygger något med experimentkort med lödöar... ohyggligt lång tid tog det att koppla ihop allt. Jag har upptäckt att experimentkort med banor är mycket trevligare att använda!

Kimmen: Kul att se ditt bygge, panelen ser riktigt proffsig ut, speciellt med multimetern inpassad i ett av fönstren
Är det någon typ av bländskydd du har fixat runt lamporna, är fortfarande lite halvblind efter sista testet med 2st H4 lampor som last
Idag tog jag mig i alla fall tid att labba lite mer, var till biltema och handlade 2st H4 lampor så att jag kunde lasta upp till 24v och med lite ström.
Med bara ena lindningen inkopplad kan jag ta ut ca 21v och 4,5 A utan fasligt mycket rippel(<10mV). Skall mäta lite nogrannare imorgon när jag har tillgång till ett fräshare oscillioskop.
Och så fort jag får mina trissor ifrån On skall jag koppla in andra lindningen med.
Kunde dock inte koppla förbi R//C som kopplar jord till +ut, "i röda rektanglen", utan dessa emellen fick jag en hel del rippel, flera 10-dels volt. Eller vet inte om jag skall kalla det för rippel, det är högfrekventa (>>50Hz) "själv?"-svängningar. Skall undersöka detta lite nogrannare imorgon.
Kimmen: Funderade lite på lindningsväxlaren, hur löste du det med transistorer? Tänkte först att man skulle kunna använda FET'ar, men blir väl bökigt med AC? Skulle ju kunna ha dubbla likriktare, men känns onödigt.
Kollade också hur agget beter sig vid av och påslag, verkar inte vara några konstigheter. Spänningen stiger kontollerat och ganska sakta vid påslag och heller inga konstigheter vid frånslag.
/Christopher

Är det någon typ av bländskydd du har fixat runt lamporna, är fortfarande lite halvblind efter sista testet med 2st H4 lampor som last

Idag tog jag mig i alla fall tid att labba lite mer, var till biltema och handlade 2st H4 lampor så att jag kunde lasta upp till 24v och med lite ström.
Med bara ena lindningen inkopplad kan jag ta ut ca 21v och 4,5 A utan fasligt mycket rippel(<10mV). Skall mäta lite nogrannare imorgon när jag har tillgång till ett fräshare oscillioskop.
Och så fort jag får mina trissor ifrån On skall jag koppla in andra lindningen med.
Kunde dock inte koppla förbi R//C som kopplar jord till +ut, "i röda rektanglen", utan dessa emellen fick jag en hel del rippel, flera 10-dels volt. Eller vet inte om jag skall kalla det för rippel, det är högfrekventa (>>50Hz) "själv?"-svängningar. Skall undersöka detta lite nogrannare imorgon.
Kimmen: Funderade lite på lindningsväxlaren, hur löste du det med transistorer? Tänkte först att man skulle kunna använda FET'ar, men blir väl bökigt med AC? Skulle ju kunna ha dubbla likriktare, men känns onödigt.
Kollade också hur agget beter sig vid av och påslag, verkar inte vara några konstigheter. Spänningen stiger kontollerat och ganska sakta vid påslag och heller inga konstigheter vid frånslag.
/Christopher