rörförstärkare 813 SE
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Måste berätta. Hade packat ner 130 fådda rör när vi var i Ryssland, men var tvungen att packa om och hällde ut dem i resväskan och "jämnade till". På vägen hem passerade vi ett otal kontroller med bagageröntgen och varje gång fick jag frågan vad jag hade i väskan.
- Radiorör!
- Fattar, tack!
Men i Moskva på Scheremetovoplyplatsen var det stopp.
- Vad har du väskan?
- Radiorör!
- Vad är det för nåt?
- Man har dem till förstärkare för ljud och raddiosändare!
- Aha! Vad är det i dem?
- Vacuum!
- ?????
Då trippade en assisterande röntgenkontrollant på stilettklackfram och meddelade att det var lugnt. Det jag hade i väskan kunde varken explodera eller förgifta någon.
Kort om rörljud. Enligt Bruce Rosenblit som har företaget Transcendent Sound (i USA) har rörförstärkare rykte om sig att låta "mulligt", "varm" och "gosigt". Men det här beror ofta på dåliga konstruktioner. Förstärkare saknar återkoppling vilket höjer utimpednasen (sänker dämpfaktorn) varför bashögtalarna svänger i sin egen takt utan kontroll från förstärkaren. Dessutom kan dåliga transformatorer ge tidig diskantavrullning.
Å andra sidan är ofta distortionen bestående av jämna deltoner vilket ger lite fin harmoni. Transistorer ger emellanåt uddatonsdistortion. Det låter metall.
- Radiorör!
- Fattar, tack!
Men i Moskva på Scheremetovoplyplatsen var det stopp.
- Vad har du väskan?
- Radiorör!
- Vad är det för nåt?
- Man har dem till förstärkare för ljud och raddiosändare!
- Aha! Vad är det i dem?
- Vacuum!
- ?????
Då trippade en assisterande röntgenkontrollant på stilettklackfram och meddelade att det var lugnt. Det jag hade i väskan kunde varken explodera eller förgifta någon.
Kort om rörljud. Enligt Bruce Rosenblit som har företaget Transcendent Sound (i USA) har rörförstärkare rykte om sig att låta "mulligt", "varm" och "gosigt". Men det här beror ofta på dåliga konstruktioner. Förstärkare saknar återkoppling vilket höjer utimpednasen (sänker dämpfaktorn) varför bashögtalarna svänger i sin egen takt utan kontroll från förstärkaren. Dessutom kan dåliga transformatorer ge tidig diskantavrullning.
Å andra sidan är ofta distortionen bestående av jämna deltoner vilket ger lite fin harmoni. Transistorer ger emellanåt uddatonsdistortion. Det låter metall.
Ja allså schemat är bara en startpunkt, jag är medveten om att ett halvt 6sn7 inte kommer att orka driva slutröret till full klippning, men man måste ju börja någonstanns:)
Har fått tips om att bygga en SRPP koppling med 6sn7 vilket jag kommer prova, 6j5 är ju ett halvt 6sn7, men jag har sådana om det skulle behövas med.
lutar åt att implementera ett tredje rör med
Jag svarvar mina egna volymrattar, så det så!
Har fått tips om att bygga en SRPP koppling med 6sn7 vilket jag kommer prova, 6j5 är ju ett halvt 6sn7, men jag har sådana om det skulle behövas med.
lutar åt att implementera ett tredje rör med
Jag svarvar mina egna volymrattar, så det så!
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag köper färdigsvarvat från TjongKong - billigt. Har du sett www.vt4c.com. De har en del saker för .... vt4c vilket väl är ett sådant där bautarör typ 211 eller 845.
Hade du något att byta med kunde du byta till dig ett par 6E5P.
Hade du något att byta med kunde du byta till dig ett par 6E5P.
Gu-72 är ett fint rör, hade chansen att köpa några för spottpengar för nått år sedan eller två, nu hittar jag inga längre:/
Har dock 4st GM70 liggandes som jag ska bygga med någon gång, har lite andra ryska rör med för den delen
6C19П
6C45П
6H6П
6H1П
6H9C
6H8C
6ж8
6C41C
Г-807
GU-50
det är dom jag kommer på i huvudet iaf:)
har säkert några till
har några enorma ryska gasthyristorer med, 4dm höga
Ryska rör är kul, kommer jag över några så köper jag dom:)
Har dock 4st GM70 liggandes som jag ska bygga med någon gång, har lite andra ryska rör med för den delen
6C19П
6C45П
6H6П
6H1П
6H9C
6H8C
6ж8
6C41C
Г-807
GU-50
det är dom jag kommer på i huvudet iaf:)
har säkert några till
har några enorma ryska gasthyristorer med, 4dm höga
Ryska rör är kul, kommer jag över några så köper jag dom:)
- Mizzarrogh
- Mizzarrogh
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
6C19П - saknar direkt ekvivalent
6C45П - saknar direkt ekvivalent
6H6П - 12BH7, starkt drivrör, funkar fint till hörlursförstärkare.
6H1П - goding
6H9C - 6SL7
6H8C - 6SN7
6ж8 - 6SJ7
6C41C - saknar direkt ekvivalent
Г-807 - 807
GU-50 - kanonpentod.
Jag har ett gäng 6C4C (6B4G), en hoper ekvivalneter till ECC85, ECF80 och en ekvivalent till EL500 samt några 6V6 och 6L6 och 8 styck GU50 - det blir 120W i parallell pushpull.
Jag har koll på lte GU72 men de är asdyra. Idag skulle jag nog hellre försöka med EL156.
6C45П - saknar direkt ekvivalent
6H6П - 12BH7, starkt drivrör, funkar fint till hörlursförstärkare.
6H1П - goding
6H9C - 6SL7
6H8C - 6SN7
6ж8 - 6SJ7
6C41C - saknar direkt ekvivalent
Г-807 - 807
GU-50 - kanonpentod.
Jag har ett gäng 6C4C (6B4G), en hoper ekvivalneter till ECC85, ECF80 och en ekvivalent till EL500 samt några 6V6 och 6L6 och 8 styck GU50 - det blir 120W i parallell pushpull.

Jag har koll på lte GU72 men de är asdyra. Idag skulle jag nog hellre försöka med EL156.
- Mizzarrogh
http://www.radioremembered.org/ballast.htm
http://www.antiqueradios.com/features/ballast.shtml
det är enkelt förklarat en järntråd i ett rör fyllt med gas, för att reglera spänning/ström till tex en slinga av glödtrådar, för att alltid ha ett givet spänningsfall över röret om inspänningen varierar, järntråden glöder och ändrar resistans. typ:P
Jag har några olika sorter i min samling
http://www.antiqueradios.com/features/ballast.shtml
det är enkelt förklarat en järntråd i ett rör fyllt med gas, för att reglera spänning/ström till tex en slinga av glödtrådar, för att alltid ha ett givet spänningsfall över röret om inspänningen varierar, järntråden glöder och ändrar resistans. typ:P
Jag har några olika sorter i min samling
gjorde en snabb översättning av databladet btw
(V= volt)
URLADDNING Rb-5 normer
Grundläggande parameter: inte mindre: nom: inte större
Spänningen för genomslaget mellan ledningarna med elektroder (V)
Spänningen för genomslaget mellan jordningen och ledningar med elektroder (V)
Spänningen upphör för den elektriska urladdningen V
Isoleringsmotståndet (Mom)
Förmågan till impulsivt ordnad urladdnind (K- vo)
Den täta urladdningen (G ts)
Energin för impulserna från urladdningen som passerar över den lilla urladdningen. (D zh)
Temperaturen som omsluter ( grader C)
under står det:
DEn övre gränsen för urladdningens första genomslag som alstras på varje elektrodpar får inte slå högre än 550 (V)
Så verkar inte vara ett ballaströr vad jag kan se
utan ett urladdningsrör... Hmmm
(V= volt)
URLADDNING Rb-5 normer
Grundläggande parameter: inte mindre: nom: inte större
Spänningen för genomslaget mellan ledningarna med elektroder (V)
Spänningen för genomslaget mellan jordningen och ledningar med elektroder (V)
Spänningen upphör för den elektriska urladdningen V
Isoleringsmotståndet (Mom)
Förmågan till impulsivt ordnad urladdnind (K- vo)
Den täta urladdningen (G ts)
Energin för impulserna från urladdningen som passerar över den lilla urladdningen. (D zh)
Temperaturen som omsluter ( grader C)
under står det:
DEn övre gränsen för urladdningens första genomslag som alstras på varje elektrodpar får inte slå högre än 550 (V)
Så verkar inte vara ett ballaströr vad jag kan se
utan ett urladdningsrör... Hmmm
- Mizzarrogh