Löda jojjes nya kontrollerkort, en guide med massa bilder

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack för det. Alltid kul att få hjälpa till att få saker att snurra, men vi hittade ju inte helt felet, om det nu var nåt fel, hmm...
Troligtvis nåt glapp nånstans, men det var ju bra att inget kort var pajj iaf.

Det ska bli extra kul att läsa din tråd, eftersom jag även träffat dig IRL, och att du har byggt din fräs själv med enkla medel. Man behöver tydligen ingen fräs för att bygga en fräs. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jojje: vad för ström till motorerna motsvarar egentligen denna rekkomenderade 1.5v?

Tänkte eftersom att den kontroller du använder kan väl bara ge 2.5A medans motorerna är speccade till 2.8?

Och till det vi alla vill veta:
Får jag bättre prestanda på min lillasyrra om jag sätter kylflänsar på chippen och vrider upp strömmen?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hej, Jag håller på att fundera på vad jag ska ha för nätaggregat till min lillasyster. Jag kollade på jojjes hemsida för kontrolerkorten, där står det 8-30v +-2,5A. Men breakout kortet vill väll ha högre spänning? 2,5A * 3motorer blir 7,5A?

Vad kör ni andra med? Jag vill gärna ha ett färdigbyggt nätagg, inte en ringtransformator eller liknande.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Dom flesta som kör med färdigbyggda har nog en adapter från en bärbar dator tex: 24v adaptor
dom brukar kosta 150:- ink frakt på ebay.

Det fungerar mycket bra till tex en lillasyrra.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag tror det finns nämt på flera ställen i "lillasystertrådarna" att det funkar med ett vanligt switchat aggregat från exempelvis Clas Ohlson. Jag kommer inte ihåg på rak arm men typ 20VDC och ca: 3A räcker. Även om det är tre motorer så tar dom inte full ström hela tiden, samtidigt...

Prova att söka (även om sökmotorn är lite si och så) Jag kollar också lite och om du inte hittar så skriver jag till info när och om jag hittar den...

Edit: Orkar inte leta mer... har suttit 1 timme nu :shock: f*n va bra sökmotorn i detta forum är... NOT! Slutade med att man manuellt fick gå igenom 117 sidor om lillsyrran!!!

Här skrivs det lite om motorena och kraft till syster...

och här skrivs det lite mer om kraft till syster...

/PeterH
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Tack! Jag letade som en dåre på både google (site:www.elektronikforumet.com) och på forumets sökmotor, men det är värdelöst båda två! :S

Jag har ett agg till min bärbara dator, 16V 2,7A det borde alltså räcka, tills vidare i alla fall?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det kommer säkert att fungera ganska bra men det går nog ännu snabbare med ett 24v. Jag bytte från 20v till 24V och det märktes skillnad.
Kommer inte ihåg exakt vad det var för Ampere men runt 3,5-4 på båda har jag för mig.
Senast redigerad av POS 27 juni 2008, 17:20:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, det är ju värt ett fösök!
Skriv svar