Minimig - Amiga 500 i en FPGA

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Har nu fått ihop så pass mycket (har varit en del väntande på delar) så att strömförsörjningen har testats. Och det ser bra ut - alla spänningar finns där de skall vara och håller rätt nivåer. Även PIC'en är på plats. Nu gäller det att hitta ett billigt sätt att få kontakt med denna och se om den lever. Någon som har ett bra tips på ICSP-utrustning som inte kostar så mycket?

Därefter kommer jag även behöva något liknande för FPGA´n. JTAG-prob för Xilinx Spartan-3 med andra ord...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du behöver endast programmera MCUn (PIC18xx). MCUn sköter i sin tur programmeringen av FPGAn om du kollar schemat mer nogrannt.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag vet att FPGA'n laddas via PIC'en från SD-kortet. Dock vill jag kunna testa FPGA-delen separat. Det förenklar felsökningen markant.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jag använder Microchips ICD2. Den kostar ca 1500 kr. ELFA har en ren programmerare för 400 kr tror jag.
Annars, om du kan komma förbi till Hammarby Allé 25 under helgen, så kan du programmera med min ICD2.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Tackar för tipset, men jag lär nog behöva en programmerare för framtida bruk. Detta är inte ett engångsjobb.

Kan detta vara något?

http://www.voti.nl/shop/catalog.html?K-Wisp628
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Många som har goda erfarenheter av wispen tydligen. Själv har jag alltid kört med ICD2:an, funkar bra tycker jag.
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Den funkar säkert, har sett att det är många som använder den. Aldrig testat den själv.

Om du vill kunna debugga kod så är dock ICD2 att rekommendera... det beror väl på hur omfattande programmeringsprojekt du har tänkt ge dig på i framtiden :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vilka PIC programmerare klarar alla programmeringsmode ..?
Och vilka kan användas för debug?

(AVR vore också bra å veta samma om)
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Jag vill bara kunna ladda firmware in i en PIC. Så mycket utveckling kommer jag nog inte göra på PIC då jag föredrar (är mer van vid) AVR. Så det får inte kosta för mycket.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Det skulle gå att portera koden till AVR. Den är inte så komplicerad.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Hittade Dennis van Weeren's (skaparen av MiniMig) första tråd när han berättade om projektet. :)

Här (mitt på sidan) finns lite mer info.

Kul läsning. :)

På forumet i den sista länken finns ett projekt som heter "PIC Projektet V1" - "Arbete med Microchip's PIC kretsar för att göra våra Amigor lite coolare :)" Tyvärr går det inte att läsa om projektet utan att vara medlem. Men det låter väldigt intressant av beskrivningen att döma.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Intressant - ett företag skall börja producera original-PCB till Minimig. Hoppas bara ingen hinner sno min Mini-ITX ide innan den blir klar...

En Wisp är på väg, så lite PIC-programmering kommer det bli.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

De har börjat sälja PCB på ebay. Minimig v1.1 PCB pris ca 150 kr inkl frakt inom EU.

Dock inte lika fina som Illuwatars!!
BJ

Inlägg av BJ »

Kul att ni provar. :)
Jag väntar faktiskt fortfarande på dom nya datorerna. Bild Det är nog risk för att ni hinner före med era... :wink:

Lite länkar, för den som inte vet vad jag menar:
Hyperion: 4.0 for Amiga Users
Den "billiga" datorn Den kanske kommer nu i sommar.
Den dyra datorn Den kanske kommer till vintern.
http://www.amigahistory.co.uk/concept/a ... shots.html
http://safir.amigaos.se/main.php
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Minimig är nog inte tänkt att konkurera med dessa nya Amiga-modeller. Det är mer som WinUAE i hårdvaruform för att kunna köra gamla spel i ADF-format.

Dennis kort är det inget större fel på, dock kan det bli lite svårt att hitta vissa delar. Bland annat så passar inte Elfas version av SD-korthållare. Sedan är formatet inte standard, så det går inte att peta in i ett vanligt chassi. Min modell har samma hålbild och storlek som Mini-ITX, så ett vanligt mini-chassi går att använda. Täckplåten bak måste dock specialtillverkas.
Skriv svar