Ide tips

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Jag använder inte samma IR mottagare och har inget förutom kondensatorn av det du använder. Och jag har ännu inte fått ett sådant kopplingsdäck så jag tror inte jag kan prova det där.... Kan man inte genom att mäta felsöka kopplingen? Det måste ju gå att mäta på något sätt om man har kopplat allt rätt. Någon som vet hur man kan mäta?

Jag ska börja bygga på Tonys led blinker i morgon om jag hinner och kan, det skulle underlätta väldigt mycket om någon tog sig tid att göra en ritning på hur man ska koppla allt på ett experiment kort? Eller förklara lite om hur man själv kommer på hur man ska sätta allt osv. För om jag tex ska bygga något och får ett schema på det är det ju inte säkert att man vet hur man ska lägga allt på kortet. Så det är ju bra att lära sig hur man ritar en sådan ritning som jag menar (den i min bild på ett experiment kort)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Om du har den här IR-motagaren: 75-303-89 så är skillnaden endast kapseln, allt annat är identiskt.

Om du inte har motstånd på 50Ohm så kan du parallell-koppla 2 st 100Ohm:are istället.
Om du inte har 100Ohm heller så är det dags att då köper lite olika motstånd för det är basvara när man leker med elektronik.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Xerbee

Det står ju på Tonys kopplingsschema hur man kopplar. Om du inte kan koppla upp en krets efter ett kopplingsschema så är det nog dax att du lär dig. Köp minst dubbel upplaga av de komponenter du behöver och experimentera dig fram lite, det bästa är att gå den hårda vägen för att lära sig. Trial & Error, du vet...

Angående mätningen. Detta är en så pass enkel koppling att det inte är lönt att mäta. Har du kopplat in komponeneterna rätt och de fungerar, så fungerar även kretsen. Om du nu är säker påa tt du kopplat rätt så måste det vara fel på någon komponent.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Okej jag får väll köpa dubbelt av allt nästa gång.... men jag tror alltid att saker ska vara lätta och sedan när man provar brukar det inte fungera och då tröttnar man. Jag ska ta mig till elfa och köpa fler av allt. I morgon får jag kopplingsdäck och lite saker av min farbror så då tror jag det kommer gå betydligt lättare.

Är det stor chans att komponenterna går sönder? Jag är ju inte bäst på att löda men går de sönder om man värmer lite för mycket? Sen är de känsliga för andra saker? Som statiskt elektricitet och sådant?
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Kondensatorer och resistorer tål ESD.

Dioder och bipolära transistorer är inte så känsliga.
(NE 555 bygger på bipolära transistorer)

MosFet transistorer och IC-kretsar med cmos (t.ex 4000 familjen) är känsliga.

Peta på jord-stiftet i ett vägguttag eller nån blank yta på ett vattenledningsrör.

Det räcker oftast, håller man på med någon mycket dyr krets i cmos är det säkrast att ha ett ESD-armband till jord.
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag funderar om man kan göra så här (när man pysslar med billiga IC-kretsar m CMOS):

Låt säga att du köpt 25 st logikkretsar typ 74HC132 (NAND-schmit).

Då skulle man väl kunna använda ett exemplar (färgmarkerat eller nåt) till att bara labba med (för jag tycker det skulle kännas hindrande att "ständigt" ha på sig ESD-armband )............sen när man bestämt sig för att bygga ett riktigt kretskort kan man använda sig av de ORÖRDA exemplaren ( med ESD-armband på sig) .

OBS
Om en CMOS-ingång fått sig en "kyss" så kan skadan vara omedelbar....men också märkas först efter ett halvår.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

evert2>>

Det är en bra metod.

Själv petar jag på jord lite då och då.
henkebenke

Inlägg av henkebenke »

Det viktiga är att du har samma potential som komponenten, inte att du har samma som jord. Finns inget som säger att komponenten har samma potential som jord om den inte aktivt jordas.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det är därför som allt "ESD klassat" embalage etc. är ledande.

Många tror att det är 100% isolerande, men det är fel. Prova att sätta spetsarna ifrån multimetern i en ESD skumbit.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Tony: Jag kan inte få den att fungera, antingen är jag för dålig för det här eller så får ni hjälpa mig mycket mer. Jag klarar inte ens av en lätt koppling ju, det här blir svårt för mig att lyckas med.

Här kommer iaf några taskiga bilder på kopplingen, hoppas du kan se vad det är som är fel.

Allt på däcket
Bild

Runt 555 grejen
Bild

Vid lysdioden och motståndet
Bild

Bilderna är tagna med en webkamera så det blir inge bra, men tror ändå man kan se lite va?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

skulle tro att jag har hittat felet.

I alla fall på mina kopplingsdäck så är nästan hela strömmatarhålraden sammankopplade, förutom en brytning mitt på..

kan nog vara det som är felet..
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

Det tror nog jag med. Här kan du se hur de flesta kopplingsdäck (iaf de flesta jag stött på) är kopplade http://www.isk.kth.se/kursinfo/mekatron ... ckmall.htm
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Förutom det som mulle och mike påpekat angående kopplingsdäcket så saknas det ena motståndet.

Det skall vara 2st 100kOhm: ett mellan + och ben 7, samt det du redan har.

För övrigt verkar det ok.

Förresten fick du mitt PM ?
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Okej så det skulle vara 2st 100k ohms motstånd, för jag tror jag bara fick med 1st. Fan då får jag åka ända till elfa för att köpa ett litet motstånd. Då får jag ta det när jag behöver något annat där. Finns det något man kan göra i väntan?

Jag fattar inte riktigt det där med strömmatarhålraden, jag slänger fram en till bild från webkameran, så kanske ni kan hjälpa mig.

Så här tror jag det är kopplat, iaf som jag mäter med min multimeter.
Bild

EDIT: Kollade på din lista och där stog ju så klart 2st men utan () så jag råkade missa dem :( klantigt av mig, är ju ledig efter 15juni så då kan man ju åka till elfa om man känner för det någon dag. Eller så skickar man farsan på lunchen....
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du skulle kanske kunna köpa in ett lager med motstånd av värden man använder mycket?
Då skulle du slippa problem som detta...
Skriv svar