Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)
Vad är lämpligt att ha för motor till ett sånt här kalas? Såg ett gäng på http://www.blocket.se/vi/11291458.htm?ca=13_s 1.1Kw för 200kr. Kanske vore nått?
Nu har gubben svarat:
Please find attached drawing of the chuck body for the ER16 C20 collet holder.
The clamping nut is the hexagon type as shown in the listing with the standard ER eccentric autorelease collet retainer ring.
Thread M22x1.5, Total diameter of nut = 28, Total height of nut = 17.5
Distance between wrench flats = 24.8
All dimensions in mm.
Hope to hear from you soon

Vore väl rimligt att bestämma oss för denna? Föreslog såklart att han skulle ge ett paketpris med ev. collets. Får se hur populärt det är
Vad vi behöver nu är kullager. Dom dubbla vk är perfekt som nedre lager men där uppe måste vi hitta ett sånt tunt lager som H.O har för att kunna göra ett bekvämt 43mm fäste.
måste sova nu!
Please find attached drawing of the chuck body for the ER16 C20 collet holder.
The clamping nut is the hexagon type as shown in the listing with the standard ER eccentric autorelease collet retainer ring.
Thread M22x1.5, Total diameter of nut = 28, Total height of nut = 17.5
Distance between wrench flats = 24.8
All dimensions in mm.
Hope to hear from you soon

Vore väl rimligt att bestämma oss för denna? Föreslog såklart att han skulle ge ett paketpris med ev. collets. Får se hur populärt det är

Vad vi behöver nu är kullager. Dom dubbla vk är perfekt som nedre lager men där uppe måste vi hitta ett sånt tunt lager som H.O har för att kunna göra ett bekvämt 43mm fäste.
måste sova nu!
lite småsugen jag med, vill ha en höghastighetsspindel till min vanliga fräs, funkar dåligt att fräsa med 1500v i trä och aluminium
motor kan jag dock tänka mig en mindre trefasmotor med lagom utväxling via remskiva och en frekvensomformare till motorn då kan man köra motorn på åtminstånde 5000v utan problem
motor kan jag dock tänka mig en mindre trefasmotor med lagom utväxling via remskiva och en frekvensomformare till motorn då kan man köra motorn på åtminstånde 5000v utan problem
Jättekul att med all entusiasm om detta! Innan vi köper axel och kullager så känner iaf jag att jag vill ha en idé om vad det skulle kosta att tillverka spindelhuset.
Om någon har möjlighet att ta fram en ritning i PDF-format, inkl toleranser, så fixar tar jag gärna en offert från en legotillverkare som jag har bra erfarenheter av (Halands i Spånga). Spruft, du har ju redan en ritning - vi behöver bara se till att den passar för ER16-axeln ifråga och lägga till toleranskrav. Och komma överens om ev. fläns/montering.
Vad gäller toleranser så känner jag att jag inte har tillräcklig koll. Jag kollar lite på SKF:s hemsida... Med 3204-A2Z/MT33 och H8-tolerans på huset så blir teoretiska passningen 0 till -50 µm, eller mer troligt -4 till -46 µm, d.v.s. "clearance fit". Jag gissar att det är vad vi vill ha, eftersom lagret ändå ska klämmas fast och vi inte har tillgång till speciella monteringsverktyg. H8 bör inte vara alltför dyrt att tillverka heller.
Om det står 20 +0/-0.013 på axeln (lite svårt att se) så ligger axeln i toleransklass h6. Det betyder "transition fit" mot kullagret (+10 till -13 µm).
SKF rekommenderar förresten en liten "lead-in", en avfasad kant i lagerhusets öppning på 10-20°, för att underlätta montering.
Tolerans-råd behövs från någon som är van vid tillverkning!
(Vad heter de olika sorternas passning på svenska?)
Arvid
Om någon har möjlighet att ta fram en ritning i PDF-format, inkl toleranser, så fixar tar jag gärna en offert från en legotillverkare som jag har bra erfarenheter av (Halands i Spånga). Spruft, du har ju redan en ritning - vi behöver bara se till att den passar för ER16-axeln ifråga och lägga till toleranskrav. Och komma överens om ev. fläns/montering.
Vad gäller toleranser så känner jag att jag inte har tillräcklig koll. Jag kollar lite på SKF:s hemsida... Med 3204-A2Z/MT33 och H8-tolerans på huset så blir teoretiska passningen 0 till -50 µm, eller mer troligt -4 till -46 µm, d.v.s. "clearance fit". Jag gissar att det är vad vi vill ha, eftersom lagret ändå ska klämmas fast och vi inte har tillgång till speciella monteringsverktyg. H8 bör inte vara alltför dyrt att tillverka heller.
Om det står 20 +0/-0.013 på axeln (lite svårt att se) så ligger axeln i toleransklass h6. Det betyder "transition fit" mot kullagret (+10 till -13 µm).
SKF rekommenderar förresten en liten "lead-in", en avfasad kant i lagerhusets öppning på 10-20°, för att underlätta montering.
Tolerans-råd behövs från någon som är van vid tillverkning!
(Vad heter de olika sorternas passning på svenska?)
Arvid
(Vad heter de olika sorternas passning på svenska?) Press-passning och krymp-passning..
Men om ni tänker köra på sådanna passningar kräver det hålslipning..
Om ni ska lämna ut det på lego svarvning så är det nog en tollerans på en tiondel man kan förvänta sig.. går ju att svarva ner mor hundradelar men det är vid serietillverkning som man kan korrigera efter temperaturförändringar och verktygs slitage.. när man kör samma mått kontuerligt..
Men om ni tänker köra på sådanna passningar kräver det hålslipning..
Om ni ska lämna ut det på lego svarvning så är det nog en tollerans på en tiondel man kan förvänta sig.. går ju att svarva ner mor hundradelar men det är vid serietillverkning som man kan korrigera efter temperaturförändringar och verktygs slitage.. när man kör samma mått kontuerligt..
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
Sätt dig på tuben ut till täby! Eller cykeln dom har en butikk man kan köpa raaaakt över disk!!
http://www.rotera.se/index2.htm
http://www.nomo.se/svenska/pages/sortiment-2.html
http://www.sverull.se/Sverull/Produkter/Lagra/Lagra.htm
Spelet mellan inering och yttering anges i C värde som
tolerans klass på spel, C1C2C3C4C5 osv ,ju högre desto dyrare.
Mycket dyrare!!
http://www.rotera.se/index2.htm
http://www.nomo.se/svenska/pages/sortiment-2.html
http://www.sverull.se/Sverull/Produkter/Lagra/Lagra.htm
Spelet mellan inering och yttering anges i C värde som
tolerans klass på spel, C1C2C3C4C5 osv ,ju högre desto dyrare.
Mycket dyrare!!
Senast redigerad av funkis 23 april 2007, 17:20:56, redigerad totalt 2 gånger.
Ok, presspassning = interference fit, men krymppassning är garanterat inte samma sak som clearance fit (clearance fit = inget överlapp, krymppassning = detaljen måste värmas upp för att kunna monteras).
Men nu hade jag ju några exempel att googla på och hittade:
Greppassning: kräver stor kraft eller t.o.m. uppvärmning vid montering (kallas då krymppassning). Ger sammanhållet förband. (Interference fit.)
Mellanpassning: ger god passform, kan kräva viss kraft vid montering.
Spelpassning: Ingen kraft krävs vid monterandet. Ej sammanhållande förband. (Clearance fit.)
Vad gäller tillverkning så vet jag att Halands fixar H6/h6 utan slipning på mindre hål i aluminium. Jag skulle gissa på att de har så bra koll på sina maskiner att de kan fixa H8 vid svarvning i stål också. Men det återstår ju att se (jag får fråga vid ev. offertförfrågan). Det är alltså CNC-maskiner det gäller.
h/H-passning ger förresten minsta möjliga glapp samtidigt som det garanterar att delarna inte "greppar i" varandra.
Arvid
Men nu hade jag ju några exempel att googla på och hittade:
Greppassning: kräver stor kraft eller t.o.m. uppvärmning vid montering (kallas då krymppassning). Ger sammanhållet förband. (Interference fit.)
Mellanpassning: ger god passform, kan kräva viss kraft vid montering.
Spelpassning: Ingen kraft krävs vid monterandet. Ej sammanhållande förband. (Clearance fit.)
Vad gäller tillverkning så vet jag att Halands fixar H6/h6 utan slipning på mindre hål i aluminium. Jag skulle gissa på att de har så bra koll på sina maskiner att de kan fixa H8 vid svarvning i stål också. Men det återstår ju att se (jag får fråga vid ev. offertförfrågan). Det är alltså CNC-maskiner det gäller.
h/H-passning ger förresten minsta möjliga glapp samtidigt som det garanterar att delarna inte "greppar i" varandra.
Arvid
Om det är någon klass på den som ska tillverka grejorna så är det skam om han (det brukar oftast vara en han) inte prickar måtten inom en hundradel.
Om det är i en CNC-maskin eller manuell spelar ingen roll.
Gör spindelhuset i Al med ett par tre hundradelars undermått i lagerlägena så blir det finfint ska ni se. Värm huset med varmluftspistol eller i frugans ugn till det fräser när man spottar på det och smacka sedan ihop grejorna.
Lagrena kommer att trilla på plats och sedan sitta stumt och fint.
Om man behöver demontera dem är det bara att värma igen så trillar de ur.
/Klas
Om det är i en CNC-maskin eller manuell spelar ingen roll.
Gör spindelhuset i Al med ett par tre hundradelars undermått i lagerlägena så blir det finfint ska ni se. Värm huset med varmluftspistol eller i frugans ugn till det fräser när man spottar på det och smacka sedan ihop grejorna.
Lagrena kommer att trilla på plats och sedan sitta stumt och fint.
Om man behöver demontera dem är det bara att värma igen så trillar de ur.
/Klas