Projekt 3D-skrivare - SolidAvenger

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Moore

Inlägg av Moore »

Hur går det med projektet? Riktigt spännande detta! :D

Hittade en artikel som är relaterat till detta projektet. En 3D-skrivare som skriver med socker.

Bild

http://www.evilmadscientist.com/article ... terpreview
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Skrotade min förra design.

Funderar på att bygga den som zPrinter med två "lådor" och skjuta pulver i sidled istället för att hälla ner det ovanifrån. Sedan ska jag nog inte basera den på min cnc heller, det blir bara jobbigt att sätta dit och ta bort den hela tiden.
tantanx

Inlägg av tantanx »

Borde inte man kunna bygga en på en bläckstråleprinter och spara lite på det?
Var väl nån innan som skrev det, men rent teoretiskt borde man väl tom kunna använda tonerhuvudena för att applicera bindningsämnet för expoxypulvret eller vilket ämne man nu använder sig av. Vill man dessutom uppnå olika hårdhet/elasticitet kan ju olika bindningsämnen förvaras i de separata färgtankarna.

När du lyckats, tar du en beställning på en darth vader hjälm åt mig då? :P
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

strombom:
Om du vill, så kan vi kanske dela upp projektet på flera medlemmar. Jag kan tex bidra med kontroller och stegmotorer. Snart även stora (900x600) utfräsningar. Någon annan kan tex se på programdelen, som jag tror blir det svåraste att få till.

Som jag skrev för länge sen, så var jag å tittade på zPrinter'n hos Solidmakarna. Kan dom få det att funka så kan vi också. Dom använder en moddad HP-printer som bas. Både pulvret och "bläcket" kan man ev. köpa av dom.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Vad kostar "bläck" / pulver hos dem? Är det helt standard bläckpatroner som används alltså?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ring eller skicka mail till:

08 - 556 185 40 info@solidmakarna.se
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det är såklart kul om fler vill hjälpa till, men hårdvaran står jag nog själv för ändå, jag vill ju ha en "egen" :wink:

Såg du hur zPrintern fördelade ut pulvret?

Det var ingen dum idé att använda deras material, men bygga maskinen själv... projektet verkar skena iväg lite i seriositet. lika bra att satsa hårt direkt iofs. :)

Vilken del av mjukvaran tror du är svår? Jag har redan kod och schema för att styra bläckpatroner. Stegmotorerna lär jag styra från en mikrokontroller, det är ju inte direkt svårt när de bara ska gå i jämna hastigheter.

Det jag inte har koll på är hur en 3D fil (stp? iges?) är uppbyggd.

Jag tror jag ska bygga upp maskinen med polykarbonatskivor och aluminiumprofiler...

var hittar man billiga glidlager? finns det ingen maskinelementkatalog motsvarande ELFA ? Glidklossar kostar 200kr st på alucon.se, det tycker jag är lite dyrt, jag behöver minst 8 st, men det kanske det är värt.

Edit: Vad jag förstått så kommer zPrintern från MIT där de har flera patent, men man borde väl ändå få göra en open source variant och sprida gratis?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

STL är väl ett vanligt alternativ för rapid prototyping annars.

Finns läsning och länkar på Wikipedia.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Såg nu att RepRap använder det, man kan ju sno kod därifrån, då är ju den delen inte heller några större problem :)

Det enda jag inte egentligen har helt klart för mig nu är hur den sprider pulvret, det verkar vara något som snurrar väldigt fort enligt filmerna jag sett på youtube, det låter i varje fall som om den varvar upp. :humm:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Du tror inte att det går att sätta en "snöplog" på den som sprider ut pulvret och samtidigt plattar till det?

- Pulverbehållaren höjs upp
- Byggområden sänks ner
- "Plogen" drar med en massa pulver över till byggområdet
- Nästa lager skrivs ut
etc.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Lagren är 0.1mm tjocka, de måste vara väldigt jämna! Jag skulle inte vilja platta till det heller, då blir det ju varierande densitet! :verysad:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

strombom skrev:1. Såg du hur zPrintern fördelade ut pulvret?

2. Vilken del av mjukvaran tror du är svår?

3. Var hittar man billiga glidlager?

4. Edit: Vad jag förstått så kommer zPrintern från MIT där de har flera patent, men man borde väl ändå få göra en open source variant och sprida gratis?
1. Ser man inte det på filmen?
Det jag minns, så var det bara en skrapa som flyttade pulvret från den uppåtgående boxen till den nedåtgående. Den som gick uppåt åkte nog lite lite extra uppåt och det som blev över åkte ner i uppsamlingsboxen längst ner.

2. Det som slitsar upp modellen i tunna skivor. Går nog kanske att göra nåt liknande som MillIt.
http://www.solectro.se/?Link=http://www ... tionId=907

3. Jag fick massa torrgående glidlager till rundstång från ett ställe nära bilprovningen i Sätra. Dom kostade annars 1:-/st :)

4. Minst 10% måste vara annorlunda. Dom kan man göra "kosmetiska", om jag har förstått det rätt. Jag höll på att bli stämd för kopiering en gång, men han kom ingen vart, så han drog tillbaka. :D

Edit: Tog lite tid att skriva, så andra kom emellan. :D
Nej, det plattades inte till, det bara drogs från ena till andra sidan.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Hehe, det var som jag trodde, en snurrande trumma! Patentet (sidan 5)

Google patents ftw.

10% annorlunda låter märkligt?

Matten för att dela upp en 3D-modell till skivor är jag inte rädd för, tror jag :)

Får jag köpa några glidlager? Egentligen köper jag nog hellre nytt än begagnat...

Edit: De här ser bra ut tror jag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det var inga med kulor. Dom kostar nog mera än 1:-
Det var dessa http://www.detrading.se/pde.htm
Jag har 9 st 16/20/24x16 och 9 st 16/18x20.

Vart hittade du filmen man ser och hör trumman?
Jag har inget minne av en sån. :humm:

Edit: Såna lager du menar har jag en bunt av (ca 50 st), men bara till 6mm axel.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag tror jag köper de med kulor och trapetsgängade axlar därifrån.

Här tyckte jag mig höra något som snurrade :)

Edit: "Did that woman just make a little battle ship out of $10000 worth of cocaine?"

Edit2: Det svåraste är att bestämma sig för hur stor den ska vara :D
Skriv svar