Styra lampor/solenoider från en PC ?
In Topic: Att multiplexa ut från paralellporten är nog ganska enkelt men det är svårare den andra vägen: man har 5 ingånger att leka med!
Det går PÅ VISSA paralellportar att sätta dom i ett läge där de kan köra bidirektionalt på databitsen men det gäller inte alla portar/PC'ar.
Detta medför att det blir besvärligt att läsa ett "större" antal ingångar från spelet via LPTx, möjligt javisst men besvärligt men jag skulle tro att det blir mycket besvärligt att "fånga" kulstutspulser under en viss längd och denna längd beror på programmet.
Man ska nog vara ganska slipat programmör med ordentligt tidskoll för att fånga dessa via en multiplexad pollning på paralellporten.
Det går PÅ VISSA paralellportar att sätta dom i ett läge där de kan köra bidirektionalt på databitsen men det gäller inte alla portar/PC'ar.
Detta medför att det blir besvärligt att läsa ett "större" antal ingångar från spelet via LPTx, möjligt javisst men besvärligt men jag skulle tro att det blir mycket besvärligt att "fånga" kulstutspulser under en viss längd och denna längd beror på programmet.
Man ska nog vara ganska slipat programmör med ordentligt tidskoll för att fånga dessa via en multiplexad pollning på paralellporten.
För att lösa tex feedbacken (poängräkning från bumprar etc) kan man ju på dessa ha vanliga räknare, en 4 bits räcker nog långt, så har man upp till 16 träffar på sig att läsa av (och nolla) räknaren.
Egentligen inget komplicerat i sig men sen måste man multiplexa ingångarna också så att man tex i ett visst läge läser av 2 st räknare (4+4=8 ). Blir mycket att tänka på så att rita innan man ens börjar på det är nog ett måste.
Icecap:Alla datorer jag träffat på (iofs inte sååå många) har haft bidirektionella dataportar så just det tror jag ej är problem.
BMI:Håller med dig där, mekaninken må se enkel ut på ett "riktigt" flipper. Trots det är det inte helt enkelt att göra flipprar och bumprar värda namnet helt själv. Ett gammalt flipper med ny skiva tycker jag verkar vara en god idé. Mycket gratis dessutom såsom kabinett, toppbox och skyddsglas.
SvenPon:140 ms fick jag.
Edit:När jag funderar på det så kanske 2 st parallellportar är det enklaste ett sånt kort kostar ju max 300 pix så slipper man åtminstone blanda in/ut-gångar.
Egentligen inget komplicerat i sig men sen måste man multiplexa ingångarna också så att man tex i ett visst läge läser av 2 st räknare (4+4=8 ). Blir mycket att tänka på så att rita innan man ens börjar på det är nog ett måste.
Icecap:Alla datorer jag träffat på (iofs inte sååå många) har haft bidirektionella dataportar så just det tror jag ej är problem.
BMI:Håller med dig där, mekaninken må se enkel ut på ett "riktigt" flipper. Trots det är det inte helt enkelt att göra flipprar och bumprar värda namnet helt själv. Ett gammalt flipper med ny skiva tycker jag verkar vara en god idé. Mycket gratis dessutom såsom kabinett, toppbox och skyddsglas.
SvenPon:140 ms fick jag.
Edit:När jag funderar på det så kanske 2 st parallellportar är det enklaste ett sånt kort kostar ju max 300 pix så slipper man åtminstone blanda in/ut-gångar.
Okej.
Så köpa instickskort med flera LPT-portar låter ju som en bra lösning.
Finns det PCI-kort med mer än en LTP-port på varje ?
Annars är man ju lite begränsad till antalet PCI-slotar...
Och jag skall INTE köra inputs via LPT, utan via en IPAC.
Dvs, inputs blir som tangentbordstryckningar.
VB har en jättebra funktion för detta
Så köpa instickskort med flera LPT-portar låter ju som en bra lösning.
Finns det PCI-kort med mer än en LTP-port på varje ?
Annars är man ju lite begränsad till antalet PCI-slotar...
Och jag skall INTE köra inputs via LPT, utan via en IPAC.
Dvs, inputs blir som tangentbordstryckningar.
VB har en jättebra funktion för detta

Ah, sorry Icecap. Det måste jag ha missat 
På tal om vad BMI sa...
Jag tänker köpa ett sunkigt 80/90-talsspel och slakta det.
Självklart kommer flipprar, slingshots, bumbrar mm vara av vanlig standard.
Sånt kan man ju inte bygga själv
Jag tänker lägga ner en hel del pengar och tid på detta, för jag vill att det skall se ut som ett "riktigt" flipper.
Men jag har tänkt igenom det mesta, och det jag behöver hjälp med är själva styrningen av lampor och sånt...
Resten är ju mer "hantverkar-jobb"

På tal om vad BMI sa...
Jag tänker köpa ett sunkigt 80/90-talsspel och slakta det.
Självklart kommer flipprar, slingshots, bumbrar mm vara av vanlig standard.
Sånt kan man ju inte bygga själv

Jag tänker lägga ner en hel del pengar och tid på detta, för jag vill att det skall se ut som ett "riktigt" flipper.
Men jag har tänkt igenom det mesta, och det jag behöver hjälp med är själva styrningen av lampor och sånt...
Resten är ju mer "hantverkar-jobb"

Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939
5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar
Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?
Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939
5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar

Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?
Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
Eller ett "riktigt" digitalt I/O kort istället för en massa LPT portar.
Finns väl de med båda 32 och 64 I/O "pinnar"...
Fast håller med AndLi och Zyxel615, en extern uC mellan spelet
och PC'n verkar mer flexibelt. Om det är korta avstånd kan man
köra 115 kbaud eller liknande och få skaplig prestanda.
Finns väl de med båda 32 och 64 I/O "pinnar"...
Fast håller med AndLi och Zyxel615, en extern uC mellan spelet
och PC'n verkar mer flexibelt. Om det är korta avstånd kan man
köra 115 kbaud eller liknande och få skaplig prestanda.
- tecno
- Inlägg: 27259
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
5x PCI = 10 LPT portar + den på moderkortet om man använder PCI kort med dubbla LPT:erWindman skrev:Vad tror ni om ett sånt här moderkort:
http://www.datorbutiken.com/home/Naviga ... CSNF3-A939
5st PCI-platser.
då får man totalt 6st LPT-portar.
6x8=48 utgångar
Kan man ha 6 lpt-portar i en maskin, funkar det rent adressmässigt ?
Fördelen med att använda LPT-porten rakt av, utan MUXar å kruxar, är att jag kan testa med den befintliga lpt-porten lite utan att köpa in någon dyr hårdvara.
11 kablar blir en rejäl kabelhärva, iofs hanterbar..........................
