TFT to PCB, Kretskortsexponering med TFT skärm
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jo den borde räcka gott och väl.
Någon som råkar veta hur mycket UV-ljus som LCD-kristallerna kan "bromsa" ? Kan tänka mig att det inte går att belysa hur kraftigt som helst.
Skärmen jag tänkte köpa blev för dyr. Nu har jag hittat en annan som råkar säljas utan chassi, men det passar ju perfekt eftersom den ändå ska få ett nytt chassi.
Jag har massa kretskortslaminat utan fotoresist. I skolan hade vi fotoresist-spray, men jag minns inte riktigt.. är det svårt att få bra resultat med sådan spray?

Någon som råkar veta hur mycket UV-ljus som LCD-kristallerna kan "bromsa" ? Kan tänka mig att det inte går att belysa hur kraftigt som helst.
Skärmen jag tänkte köpa blev för dyr. Nu har jag hittat en annan som råkar säljas utan chassi, men det passar ju perfekt eftersom den ändå ska få ett nytt chassi.
Jag har massa kretskortslaminat utan fotoresist. I skolan hade vi fotoresist-spray, men jag minns inte riktigt.. är det svårt att få bra resultat med sådan spray?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Stuggi skrev:Ja, ger inte bildrör egentligen ut UV?
Om det är P20-resist så är den känslig även för blå ljus men med betydligt lägre känslighet. - har kört med vanliga vita lysrör i brist på riktiga UV-rör med kanske 5 ggr längre belysningstid - något jag står ut med vid hobbytillverkning...
När man gör exponeringstegar med stegvis inskjuten skuggning på tid så kan man prova med 1,2,4,8,16,32,64... belysningstid istället för 1,2,3,4,5 minut-serie och på så sätt lättar hitta området där det händer något - att tex. gå från 45 minuter till 60 minuter händer inte så mycket rent kvotmässigt när det gäller ökad ljusmängd - men dubbel ljusmängd om man provar 45 till 90 minuter istället...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt: