Dra 12Vdc i samma vp-rör som 1-wire?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tja med 35 år av elektronik är det lite jobbigt att börja förklara gymnasiekunskaperna igen. Jag är dock ganska seg. Franssons ritning är helt rätt bara han ansluter drivspänningens pars andra ledare till jord!
http://img255.imageshack.us/img255/9840/1wire5vvo6.gif

Emitterföjare!
Lasten följer på emittern,
det är samma spänningsving på in och utgång,
utspänningen följer inspänning
men här kommer finessen, inströmmen är utströmmen delat med HFE
i detta fall behövs det 10mA/350=0,028 mA från DS 2504.

Koppla som följer: PNP transistor Tex BC557
basen till utgången på DS2504
emittern till SSR minusanslutning
kollektor till GND
eventuellt behöver man ett pullupmotstånd på DS 2504 utgång till plusmatningen, 10-100 Kohm, sådana där superkretsar brukar ha hög läckström på open drain utgångar.

Vad gör du med de kvarvarande paren? Telefon? Ethernet? trunkledning till 2kW amatörradioslutsteg? 230VAC? Dörrklockan?

Den ursprungliga frågan var varför det störde eller mins jag fel. Får vi inte veta så är det svårare med en störningsanalys.

Fransson kan väl modda sin ritning med emitterföljaren och lägga ut den.
Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Just återkommen från ett möte på AF. Ska äta lunch nu. Jag fixar schemat under eftermidagen. Borde ha det klart om ett par tre timmar (inkl lunch). :wink:

De verkar som och prototypen och jag är överens. Jag var bara tveksam till "jordslingor" men litar på prototypens erfarenhet. (Kommer själv "bara" upp i ca 25år. :wink: )

prototypen> orskaen att benring hadde problem kan vara att han tidigare aldrig hade byggt någonting med kondesatorer. :?
benring

Inlägg av benring »

Halloj, så här ser schemat ut som jag följer idag:

http://hem.passagen.se/ftpserver/DS2405-relay.jpg

/B
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

OJOJOJOJ

Ja, jag börjar så igen men jag är seg.

PNP transistor (BC557)ska det vara, du har ritat NPN (BC547)
Kollektor och emitter har bytt plats

R1 kan vara 10ggr större, minst, prova med 100 kohm

blue och 0V är väl hopkopplade.

K1 var väl ett SSR, då behövs inte D1.

Din nuvarande koppling är inverterad; när du styr till så blir det från.

Det är bara att fortsätta, det är aldrig för sent att ge upp/ (Ronny Ericsson)

Rita nytt schema och lägg ut.

Prototypen
Fransson

Inlägg av Fransson »

Mitt schema är klart nu! (Var avsiktligt pessimistisk med tids angivelsen för att kunna överraska positivt.) :D

Men låt mig kommentera några saker med benrings schema.
DS2405ans jord är inte ihop kopplad med 0V (transistorns emitter). Det måste den vara för att det över huvudtaget ska fungera. Om det har fungerat så är det nog fel ritat i schemat, vilket stämmer rätt bra med det benring har skrivigt tidigare om 3 trådar. :oops:
Dioden (D1) behövs bara om man har ett magnetiskt (mekaniskt) relä med en stor spole som skickar skadligga spänningar tillbaka när dom släpper. Det är dock ingen skada att använda dem med SS-reläer, bara ingen mening. :wink:
Kondensatorer saknas helt. Det är den troligaste orsaken till att du fick störningar tidigare när alla reläer drog samtidigt. Om du kopplar in minst tre kondensatorer mellan +5V och den gemensamma anslutningen för jord och 0V, så borde det fungera. (naturligt vis med två tvinnade par och dubbla jordledare, ett i varje par) :wink:

Den största skillnaden mellan benrings schema och mitt schema är kopplingen av transistorn.
I benrings schema är transistorn (Q1) kopplad som en inverterare. Det innebär att när DS2405ans utgång är hög sänder motståndet (R1) en ström in i basen på Q1 som leder för fullt och drar kollektorn mot 0V och aktiverar reläet. När DS2405ans utgång är låg tar den all ström från transistorn som slutar leda och reläet släpper.
I mitt schema är transistorn en PNP-transistor som är kopplad som en emitterföljare. Den inverterar inte signalen. När DS2405ans utgång är hög är basen och följaktligen även emittern hög och reläet släpper. När DS2405ans utgång är låg drar den basen och följaktligen även emittern mot jord och reläet aktiveras.

Vilken koppling man föredrar är en smaksak men har stor betydelse för designen av mjukvaran. Ska reläet dra när mjukvaran skriver en etta (1) eller när mjukvaran skriver en nolla (0). :wink:

Här är mitt schema
Bild
Som tidigare klicka på bilden för att se schemat. 8)
benring

Inlägg av benring »

Halloj, jag är oerhört tacksam för denna hjälp ska ni veta, har aldrig fått så här utförlig hjälp tidigare!

Ang mitt schema så har inte jag ritat det, bara utgått från.
Jorden är inte kopplad rätt i schemat, men eftersom jag bara kör en jord(än så länge), så blir dom ju det i min koppling.

EDIT:
För det ÄR bara 3 tråd jag nyttjar idag, plus, minus & data.
Som det blir nu är det 2 jordtrådar till.

Beträffande transistorns invertering så blev det fel i tillverkningen MEN som visade sig passa mig utmärkt :) Det är perfekt om jag vill ha manuell styrning, behöver bara lägga på spänning så drar relät.

Dioden (D1) kan få va där OM man vill köra annat relä.

Då ser jag att det som skiljer är PAR och kondingar, min transistor skall vara NPN för funktionens skull :)

Tack åter igen boyz :)
Fransson

Inlägg av Fransson »

Det är perfekt om jag vill ha manuell styrning, behöver bara lägga på spänning så drar relät.
Var lägger du på spänningen? Riskerar du att skada någon komponent? :oops:

Glöm inte ett tipps som kom för flera inlägg sedan om att avstöra reläkontakterna på högspänningssidan. Kan definitivt påverka livslängden hos reläerna positivt. :D

Edit:
Det var prototypen som skrev...
"Avstör också reläkontakten med VDR 250VAC och eller RC-nät 0,1uF+100Ohm."
benring

Inlägg av benring »

Om jag tar en färdig sådan krets som du gjorde schemat på,men har min transistor, NPN, o så lägger jag på spänning på den, precis som man skall, så drar relät då DS2405 är.... låg(?), hur som helst, i DS2405:ans viloläge.

Med den andra transistorn, PNP, så skulle relät dra först när jag drar DS2405:an.

EDIT: Om jag förstod din fråga rätt så kanske du trodde jag la på spänning direkt på relät så jag får backström? Jag menade inte så:)

Det är ju som ni sa tidigare, skillnaden mellan PNP och NPN.

Behöver jag avstöra reläkontakterna på högspänningssidan på reläer som är byggda för 600Vac / 55A ?

/B
Fransson

Inlägg av Fransson »

Satsar du på att DS2405ans viloläge är rätt och slår på och av 5Ven. Eller skickar du in +5V på transistorn för att få den att dra?

Edit: Du han förtydliga ditt svar innan jag han "posta" min följdfråga. :D

Det beror på lasten. Det är förvånande hur mycket apparater det är som beter sig mer eller mindre induktiva (som spolar) och kan kicka tillbaka med flera tusen volt när man stänger av dem. Ett skydd kan finnas inbyggt i reläet (kolla databladet) om inte är ett skydd väldigt billigt och kan spara in stora kostnader för relä byten.

RC-filtren ska vara godkända (S eller CE märkta) färdiga nät.

Länk till RC-nät hos ELFA
benring

Inlägg av benring »

Precis så att DS2405:ans läge är alltid på ett vis i viloläge, eller om man säger när den precis fått ström till sig, så är den alltid lika:)

Så vill jag styra "manuellt" så gör jag kretsen strömlös o sen på med spänning igen, då är relät draget.

Aha, då får jag väl fråga: Hur ser jag i databaldet att det finns ett skydd?:)

Detta är ett av dom jag kör med:
http://www.celduc-relais.com/all/pdfcelduc/SO963460.pdf

EDIT: Det va ju inte dyrt med RC-Nät.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var ju inte några små relän (SSR)

ur databladet klippte jag

dv/dt à l'état bloqué / Off state dv/dt dv/dt 500 V/?s
di/dt max / Maximum di/dt non repetitive di/dt 50 A/?s

Relät tål en spänningändring på 500V/us och strömändring på 50A/us.

Men det finns inga skydd på utgången enligt bilden på databladet, VDR + RC skadar aldrig

Prototypen
benring

Inlägg av benring »

Det där va det LILLA relät :D

Ok, men dåså, fast.... VDR fattade jag inte dock :oops:
Ska googla lite:)
Fransson

Inlägg av Fransson »

Redan första raden är lite oroande.
Relais statique synchrone spécialement adapté aux charges
résistives.
Zero Cross Solid State Relay specially designed for resistive loads.
Speciellt utvecklat för resistiva laster. :cry:

Men om jag uppfattat benring ska han styra värmen. Och element har väll ganska hög cos(φ) dvs. låg induktans. :D
Med så kraftiga SSRer kanske han klar sig, eller vad tror du prototypen? :?:

Föresten här är en länk till VDRer på ELFA VDRer är en sorts olinjära motstånd, spänningberoende.
benring

Inlägg av benring »

Detta skall vara i sin ordning, för jag meddelade dom jag köper av att det skall vara till element, så dom rekomenderade dessa :)

Jag litar på firman som säljer dessa reläer, dom valde noga dessa.
Dock, när jag driver 4 st 400v/1000w´s element så blir dom lite varma, behöver nog komplettera med en kylfläns :)

Ok, då ska jag iaf köra med VDR o .... va hette det andra nu igen....RC-nät :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det kommer alltid fram nya saker Tex att elementen är på 400 volt. Det betyder att de är kopplade mellan 2 faser och då SKALL båda faserna brytas enligt starkströmsföreskrifterna. Sedan vet jag att det fungerar som du tänkt men släpp ALDRIG in någon annan i din anläggning och riv alltihopa när du flyttar.

Jag har följt dina el/elektronikkunskaper och jag är tveksam om du har mer än nödig kännedom om vad du kopplar på strkströmssidan, rannsaka dig själv. Jag kan / tänker inte hindra dig men bränn inte upp hela bygget eller dräp någon.

Du borde använda dubbla relän, eller till nöds allpolig arbetsbrytare.

VDR (Voltage Dependent Resistor) Kortsluter spänningsspikar
RC nät, en kondensator och motstånd i serie bromsar branta flanker så de ej överstiger 500 V/us, SSR kan självtrigga då. RC nät köps gärna färdiga då de anses som komponent vid en CE märkning. Om man kortsluter en diskret kondensator i en nätspänningsmonterad RC länk som brinner / exploderar motsåndet och det är inte så bra, kanske inte blir CE märkt då.

VDR-S20K420 tål 420 volt AC
RC nät Fabr Evox Rifa, typ PMR 209 tål bara 250 VAC
Element är oerhört nära cos (?) = 1, helt resistiva

Prototypen
Skriv svar