Sakta men säkert går det frammot. Har nästan en färdig design på en USB-programmerare.
Har även slängt upp Propellern på kopplingsdäcket. Måste bara sätta in en MAX232 också, så man kan programmera den. Hur gör man om man ska skicka DTR genom en MAX232? Är det bara skicka den på samma sätt som med TX?
Ingen aning. Först försökte jag bygga en programmerare med en MAX232. Men det fungerande inte, så jag bestämde mig för att bygga en riktigt programmerare och byta till ett kopplingsdäck om inte glappar. Men då märkte jag att det blev kortslutning när jag kopplade in matningsspänningen till Propellern. :-x
Sen lyckades jag nog grilla en Mega8 med. En 7805 strejkade och gav ut 8V.
Att man klantar sig är en sak men att en 7805 ger ut fel är ganska jävligt!
Jag kan i övrigt tipsa om "min" lilla lösning: En 7805 med pålödda elektrolyter och en 1N4004 som ingångsskydd, pålödda ben som är lagom att sticka i kopplingsdäck. Ingen fara för självsväng, felpolarisering osv.
Sodjan säljer i övrigt något liknande har jag sett fast dom är en del mer proffsiga att se på.
Jo, men att den där 7805 la av berodde nog också på ett misstag. Jag kopplade på en vanlig DC-väggvårta rakt på utan glättning. Lysdioden gick igång och allt verkade vara frid och fröjd. Men eftersom jag inte hade glättat ordentlig ville inte min 7805 hänga med, ska de verkligen vara så känsliga?
Får se hur jag gör nu. Kanske väntar tills det riktiga Propeller devkitet släpps och köper ett sånt itället. Eller så skiter jag i det och börjar med FPGA istället
Jag har provat 3-4 olika uppkopplingar men jag får ingen kontakt med Propellern så nu klistrar jag på vingar för att se hur långt den kan flyga när jag kastar ut den genom fönstret.
Och hur många trådar har vi inte sett med folk som svär över sina PIC-programmerare? Lär ju vara något fler än bara en...
Har du provat att mäta upp med oscilloskopet ifall det kommer fram någon signal? Jag antar att du inte har någon serieportskabel emellan!? För de brukar kunna CP:a upp pinouten så man blir helt förvirrad...
> Och hur många trådar har vi inte sett med folk som svär över sina PIC-programmerare? Lär ju vara något fler än bara en...
Nu ska vi se (plockar fram min miniräknare...)
Vi har alltså *1* som svär över sin Propeller programmerare av hur många ? 1 ?
Det blir väl ca 100% om inte min miniräknare har fått spatt.
Hur många är det av de > 100 som jag har skickat en Wisp628 till som svär över den ?
Jag känner inte till någon just nu, eller ca 0%, räknat på samma miniräknare...
Så där kan du ju inte jämföra. För det första kan du inte göra en statistisk jämförelse om det bara finns en grej att jämföra med. Och för det andra så snackar vi hemmabyggda programmerare. Hade jag eller BEEP köpt ett färdigt kit från Parallax hade det ju med 99% chans fungerat kanonbra utan krångel. Men nu ska man ju alltid vara snål och ibland får man sota för det...
EDIT: Kollade på första sidan i Microprocessorer. Tre personer har problem med PIC och en med AVR. Bara det är ju dubbelt så många än vad som haft problem med Propeller.