MiaM skrev: ↑18 juli 2025, 16:17:28
så är det mestadels engångskostnad att trycka. D.v.s. det kostar en hel del att ta fram en kliché eller vad det kallas, och sen kostar det inte så mycket att faktiskt trycka. Med tanke på hur små korten var så kanske Elektor till och med hade eget tryckeri för korten?
Precis!
Det är med all sannolikhet screen-tryck, och klichen har de sannolik tredan ädå det borde vara samma som de använde för att exponera fotoresisten på koppar sidan. Med andra ord, en enkel operation att trycka ledningsbanor med mörk färg på ovansidan av korten.
ELTompa: Ja, tänkte inte ens på att LED:arna lyser. Säkert ett spännande skatbo bakom kortet
robertk: Ja, ifall det inte är några siffror eller liknande i själva ledningsbanorna så spelar det ju ingen roll om det är spegelvänt. Eller så trycker de vitt ovanpå vad som eventuellt blir spegelvänt. Eller så får det spegelvända hamna under nån komponent...
Ni som läser denna tråd, är någon av er intresserade av en uppsättning kretskort? Jag tänkte behålla två uppsättningar, återstår tre som kan får mot självkostnadspris+frakt.
OBS, inget är beställt än, jag har fler kretskort jag ska beställa och vill slå ihop till en stor order.