Styra pump med kontaktor

Berätta om dina pågående projekt.
Mattias82

Re: Styra pump med kontaktor

Inlägg av Mattias82 »

Jorden från matning och styrning skall då kopplas ihop enligt schemat för att gå vidare till maskinen, kan jag andvänder en sådan här eller är dessa skit?
https://www.clasohlson.com/se/Anslutnin ... FQQAvD_BwE
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag skulle inte gjort det så märkvärdigt. Kanske bara en M6 skruv som stoppas i ett borrat hål genom kapslingen vägg med mutter på insidan. På med en bricka, vira trådarna runt skruven. Ny bricka plus mutter, dra åt. Jorden behöver ju inte vara isolerad. En s.k. jordskruv som jag beskriver visar att det är jord. Man kan ju sätta ett jordmärke i närheten. Om det i stället blir en isolerad plint, bör den vara gul/grön.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Skall ta en paus nu. japp, jag vände på kontaktorn så det är (för mig iaf) lätt att följa dragningarna, hojta till ifall något är fel, men i min värld är det iaf det ända rimliga.
Styrströmen är kvar, men det var till A1 och A2 den skall, samt jorden där det finns en plats ledig på kopplingsklämman.

Eller skall jag vända på kontaktorn och dra likadant istället? Om det nu inte finns någon speciell riktning som är rätt eller fel i kontaktorn?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Jag tycker det ser bra ut. Stämmer att styrspänningen skall in på A1 och A2.

Jag har en liten fundering/fråga till forumet: Styrspänningen, 230V, kommer från en sladd med stickpropp, som inte finns på bilden än. Själv funderar jag på ifall jorden i denna sladd skall kopplas samman med den 3-fasiga kabelns jord eller bara avslutas innanför detta isolerade hölje som lådan utgör.
Teoretiskt sett kan ju 230V stickpropp komma från en annan elcentral än den som matar 3-fas.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Ja det är sant, på vissa platser där jag kan tänkas koppla in denna, kan det mycket möjligt vara så och på annan plats inte. Skall jag skita i att koppla vidare jorden då från 230v?
Prins Valiant

Ja, det är min personliga uppfattning. Jag kan inte se några nackdelar med detta.
Mattias82

Inlägg av Mattias82 »

Så, då är den troligen färdig. Testade nu med stickkontakten i väggen och kontakton vaknade till. Känns bra:)
Skall bara dra upp "spaken" så att jordfelsbrytareen står på ON och testa allt vid ett lite senare tillfälle.
En fråga, det finns en liten knapp på jordfelsbrytaren, vid vilka situationer skall man trycka på den? Vad gör den? Ser ut som att den är en liten symbol för jord på den.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oavsett vad reglerna säger så skulle jag inte ansluta jorden från styringången till trefasjorden, just pga risken för jordslingor.
Prins Valiant

Så bra att det fungerar!
Knappen brukar vara en testknapp. Den skapar ett internt jordfel som skall leda till att brytaren löser ut.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Om man satt jordfelsbrytaren "bakochfram" och håller inne testknappen för länge blir den överhettad och testknappen slutar fungera. Det är enda anledningen att skilja på in och ut.
Det är rätt enligt din ritning med inkommande på 1,3,5.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Testknappen sitter väl mellan 0 på ena sidan och L1 eller L3 på andra sidan?

Om jag tänker rätt så borde inte testgrejen överhettas men däremot så släpper man in testströmmen på den brutna sidan när man håller in knappen om jordfelsbrytaren är felvänd.

Dvs rättvänd = testkrets med knapp till nolla före, fas efter, så att om man håller inne testknappen och det är ett jordfel så "läcker" man nolla och inte fas mot det riktiga jordfelet.

(Har faktiskt inte tänkt på detta förut, bra att få hjärncellerna motionerade :) )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Testknappen sitter mellan två faser på vardera sida om mättransformatorn, båda anslutningarna är nedströms brytaren.
Om en anslutning hade varit före brytaren skulle felström kunna gå genom testkretsen till lasten vid olika typer av fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Aha, ja, såklart.
Men nog sitter den mellan nollan och en fas? Annars skulle det inte fungera korrekt i de fall man använder trefas-JFB för enfastillämpningar. (Det är ju ett extremt ovanligt användningsfall, men i princip kan man köra två nollor och två faser genom en JFB. Tänk t.ex. en portabel apparat som drar så mycket ström att ett enfasuttag inte räcker, men man av praktiska skäl vill använda två enfasuttag istället för trefas, för att den lättare ska kunna köras i lokaler som typiskt sällan har trefasuttag).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här är ritningen. Testknappen sitter mellan två faser.

En apparat (även jordfelsbrytare) ska installeras enligt tillverkarens instruktioner.

Förstår inte riktigt ditt scenario. Om du ska ha två enfasuttag så delar de på en nolla eftersom strömmen i faserna (bokstavligen) är ur fas och strömmarna genom nollan delvis tar ut varandra.
Genom jordfelsbrytaren har du då en nolla och två faser.
Genom L1 går 16A
Genom L2 går 16A
Genom N går 16A

Hade du haft ett tredje enfasuttag skulle det se ut såhär:
Genom L1 går 16A
Genom L2 går 16A
Genom L3 går 16A
Genom N går 0A
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Prins Valiant

Mattias82 skall endast koppla till/från -matning till en 3-fas högtryckstvätt. Mer som en huvudkontaktor i matningen.
Detta styr han med en fjärrmanövrerad 230V strömbrytare, placerad i något vägguttag. Detta kan mycket väl vara en annan elcentral.
Har kollat högtryckstvättens elschema, en ren 3x400VAC plus jord. Nolla används ej.
Skriv svar