Strand S32 CNC fräs projekt

Berätta om dina pågående projekt.
hawkan

Re: Strand S32 CNC fräs projekt

Inlägg av hawkan »

Jaså, ja det ska gå. Kortet har nån gräns vid 2 MHz eller nåt sånt och där hamnar man inte.

Lägger till att kortet räknar linjer, sedan delar det med antalet linjer/varv eller linjer/mm för att komma till en position typ 124.573 varv (mm).
Antalet linjer per varv (mm) sätts från linuxcnc och enda begränsningen är att det ska vara heltal.
JakeD

Inlägg av JakeD »

Letat i manualen för sinumerik men hittar inget som kan skvallra om vilket språk sinumerik pratar med drivarna. Sinumerik startar upp och ger inga felmeddelanden men får inte jogging att fungera men det kan bero på att jag gör något fel. Börjar fundera över om det är värt besväret att behålla servomotorer och drivare. Går det exempelvis att testa ex x-axeln utan drivare för att få reda på om de är ok?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Är det +-10V till drivarna kan du prova en i taget med ett batteri.
Hur var det, hade du några elritningar på maskinen?
JakeD

Inlägg av JakeD »

Nej, tyvärr inga som helst ritningar vilket naturligtvis är en stor brist. Kontaktade Liber men ritningar till en 40 år gammal maskin är bara att glömma.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Har du kollat med www.mscab.se?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

standard är +-10 till drivrarna, man kan köra dom med batteribox

du måste komma i rätt läge för att börja köra , få frigivning till drivrana innan man kan jogga dom

det är mer än 30 år sedan jag byggde maskiner med dom styrsystem i , så jag kommer inte ihåg rätt start procedur, men det finns manualer till det, troligtvis kommer man ihåg det om man står framför dom och börjar fippla, oftast tvåstegs power on
ex först bli av med nödstoppsmeddelandet, sedan en power on och därefter kan man börja leta nollpunkter, vilket är det första man behöver göra

spar systemet, det är helt ok om du inte tänker köra 3d med extrema "mjuka" program
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Om det vore min sak skulle jag absolut provköra maskinen med befintligt system.
Då vet man att inget är trasigt om man senare bygger på ett nytt system.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Alternativet är att byta motorer och det egentliga problemet är väl hur man ska få de nya på plats.
Det kommer behövas flänsar och adaptrar om det alls går att få bra.
Man kan iofs leta efter ny servo-drivsteg som passar befintliga motorer, det var det H.O. gjorde? men det har sina utmaningar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Han planade av kåpan baktill på motorn och monterade en liten extern encoder som han köpte begagnade från en forum medläm, men det var bara därför att han inte hade någon feedback från motorerna som kortet kunde läsa.
(Det är rätt mycket lödjobb och många modifikationer om man vill använda UHU systemet, men annars är det väl rätt likvärdigt skulle jag tro det är väl mer om man vill bygga allt själv. Det var väl mer som sagt att mesa korten inte fanns i den form som passade när han byggde)
hummel

Inlägg av hummel »

Har en Emco 242 svarv ombyggd till Linuxcnc och Mesa 7I96S och en Raspberry Pie 5 som dator, använder original drivers och motorer. Fungerar hur bra som helst.

Nästa på tur är min Dynamite 4400-fräs. Den får ett annat Mesakort (7I95T) men resten blir samma. Där byts trasiga servodrivare ut mot moderna som är köpta med nya motorer.

Mesakorten köper man från Portugisiske ÅF som levererar nästan dag hem med DHL! www.eusurplus.com
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

JakeD skrev: 3 november 2024, 20:51:42 Drivarna har en sida för strömförsörjning och den andra verkar vara för signal.
Kolla noga vid plintarna om du ser någon märkning +-10V.
Kolla även på kablarna efter märkning.
H.O

Inlägg av H.O »

Mizzarrogh skrev: 6 november 2024, 11:02:32 Han planade av kåpan baktill på motorn och monterade en liten extern encoder som han köpte begagnade från en forum medläm, men det var bara därför att han inte hade någon feedback från motorerna som kortet kunde läsa.
(Det är rätt mycket lödjobb och många modifikationer om man vill använda UHU systemet, men annars är det väl rätt likvärdigt skulle jag tro det är väl mer om man vill bygga allt själv. Det var väl mer som sagt att mesa korten inte fanns i den form som passade när han byggde)
Min maskin kom med servo-förstärkare men helt utan styrsystem.

MESA-kort fanns en del även då (nu verkar det finnas typ ALLT) men jag ville köra Mach3 och där fanns inget eller minimalt stöd för dom. LinuxCNC (eller EMC som det hette back in the day) var inte i närheten av vad det är idag vad gäller användarvänlighet, jag upplevde att du behövde vara Linux-expert. Jag hade lång erfarenhet av Mach3 och dess föregångare - så det valet var enkelt.

Eftersom mina motorer bara hade tachometer behövde jag montera enkodrar.
Jag köpte inte begagnade utan nya. Först från USDigital men de fungerade aldrig tillfredsställande så jag bytte till Renco.

Jag bytte drivare eftersom befintlig tyristorbaserade Indramat 3TRM2 matades från HISKELIG transformator som i sin tur matades med 2x400V och jag ville ha en jämnare belastning för att kunna köra maskinen på ett 16A-uttag- Dessutom hade jag behövt ha antingen en extern, Mach3-kompatibel, motion contoller som lämnade +/-10V eller en "converter". På den tiden fanns det ungefär EN av varje. Så jag valde att byta drivare.

Det går inte att bara säga "UHU-drivare" eftersom det finns många olika inkarnationer av drivsteg baserade runt UHU-chippet. Det finns hobby-projekt och det finns kommersiella produkter (eller fanns i alla fall).

De jag använde kallas HP-UHU (High Power) eftersom de klarar uppåt 200V och 20-25A - något som var svårt att hitta på den tiden, i princip allt var 80V och neråt. Jag utvecklade inte det kortet (ej heller Uli Huber som säljer UHU-chipet) men jag var en "early adopter" av det. En herre vid namn Hugo Kreutz gjorde designen och två andra killar beställde mönsterkort och komponenter som såldes i kit. Mig veterligen finns inte mönsterkortet i form av Gerber-filer etc att tillgå, endast schemat.

Jag känner inte till något "boosterkort" utan det är rimligen den så kallade HP-UHU inkarnationen av designen som avses (?)

Däremot utvecklade jag modul, pin-kompatibel med UHU-chippet som klarade betydligt högre stegfrekvens än originalet samt lite andra features.
UHU-chippet har sålts i tusental, min modul i tiotal.

Idag är Mach3 helt dött, det har inte utvecklats på 10 år (minst).
Likt ett 30år gammalt FANUC-system betyder inte det att det inte fungerar men jag skulle inte byta TILL det idag. Efterföljaren Mach4 har ingen koll på alls längre.

Om jag skulle byta styrsystem idag skulle det antingen bli LinuxCNC, Centroid Acorn, eller någon standalone styrning från Kina.

Vad är målet med projektet? Är du ute efter ett projekt som pågår år efter år, kostar 5ggr så mycket du betalat för maskinen så riv ut allt och börja om. Är målet en fungerande maskin så är vägen en annan (jag talar av erfarenhet).
Om det inte är något fel på motorerna, använd dom.
Om det inte är något fel på drivstegen eller du av någon anledning "måste" byta dom, använd dom. Jag förstår att dokumentation hade underlättat men det BORDE gå att få tag på.
Få upp och igång maskinen och utvärdera vad som fungerar bra, dåligt, inte alls. Kanske är det så att maskinen är helt fel för dig, att då sänka >50kkr i en konvertering är "onödigt".
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om ni inte misstycker tänkte jag passa på att fråga om vad man idag borde välja till UHU systemet för en litet större maskin?
(Frågar för egen räkning)
H.O

Inlägg av H.O »

Omöjligt att säga utan data på motorerna men så vitt jag vet (och jag har inte undersökt saken sen jag själv byggde) så är HP-UHU den enda versionen som klarar motorer på >100V / >20A. DG4S-16035 från CNCDrive är otroligt prisvärd om den håller vad den lovar. Innan jag gett mig på på att bygga eget hade jag utvärderat en sådan (om det inte är för byggandets skull man gör det alltså).
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar!
Jag började på UHU systemet förut, men jag har inga motorer till det ännu annat än för att testa, men jag har inte fått hem korten ännu.
Tanken var att montera DC servon på Örnfräsen längre fram.
Skriv svar