Liten minikyl

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

haha ja det är garanterat det, även om man hanterar det som om det vore svavelsyra så lyckas man likförbaskat bli kletigt överallt iallafall :P
tack för tipset! bytade namn på tråden när jag ändå var i farten, låter lite bättre med minikyl, för jag antar att det kommer bli lite av varje =)

du som verkar kunna det mesta henry, vad har du gjort för roliga byggen?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Nja jag har väl helt enkelt bara tagit till mig en massa om allt det som jag varit intresserad av under mina år, vilket kanske gör att jag kan lite om det mesta. Var och en har dock sedan oftast sina speciella områden som man kan vara extra bra på och som man kan desto mer om. Men diverse kylsystem är inte mitt utan det är elektronik och sedan även teoretiskt tänkande som jag sedan översätter till praktiskt arbete där det behövs.

Allt som jag har byggt och som jag har igång orkar jag nog inte räkna upp just nu, men jag håller dock på med att bygga en AC-anläggning till mitt rum som jag hoppas att jag hoppas att jag kommer att få i brukligt skick innan sommaren sätter igång. För med datorn och stereon igång samtidigt så brukar det bli lite drygt 28 grader här inne på sommaren, och den värmen har jag fått nog av..
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

ja samma här, man tar till sig det man är intresserad av. mitt område är väll mer det praktiska, och då gärna motorer, men det är alltid kul att lära sig nått nytt!

du jag säger det samma, sommarvärme med datorer igång gör sitt till vill jag lova, antingen får jag bygga en egen kyl jag med, eller så får jag gräva upp en pool utanför mitt rum =)

hoppas du kan lägga ut lite bilder när det börjar bli färdigt =) lycka till
Senast redigerad av Turbosharp 20 maj 2006, 19:37:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

testade peltier elementet lite mer idag och ett problem uppenbarade sig. testade med lite längre stunder ca 10 sek, sidan som blir varm blir oroväckande varm, men grejen är den att efter att den kalla sidan blivit hyffsat kall, så börjar den bli varm igen, min tanke är att den varma sidan blir så varm att det går rakt igenom och värmer den kalla sidan.
om jag låter den vara på och den kalla sidan börjar bli varm så håller sig den ändå på en viss temperatur, men om jag släpper spänningen så blir den ännu varmare. det är precis som om den inte klarar av att stå imot den varma sidan. tryckte ändå elementet mot min fina vattenkylning. är problemet att mitt vattenkylningshus inte klarar av att ta upp värmen som uppstår kanske? borde kanske testa med nån fläns istellet, samt pasta. nån idé?

tacksam för svar =/
GalFisk
Inlägg: 310
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Inlägg av GalFisk »

Testa med nån fläns samt pasta, utan pasta är värmeöverförningen nog rätt dålig. Såvitt jag förstår kan en peltier hålla en vis temperaturskillnad vid en viss effekt, men eftersom den också alstrar egen värme kan det fort hända att den varma sidan blir för varm, och då orkar den inte hålla den kalla sidan kall.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23696
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Ja, du satte väl på pasta på ytorna? För vattenkylning borde utan större problem kunna ta hand om värmen från den speciellt också eftersom det svetsade huset den sitter mot har så pass stor massa. Visst järn är ju inte lika bra ledare av värme som tex koppar eller aluminium, men det borde vara tillräckligt ändå med tanke på att peltiern är så pass liten. Har du kontrollerat att ytan som du sätter den varma sidan mot är helt plan så att den tex inte böjt sig någon mm vid svetsningen och så? Kan ha bildats en liten topp alternativt dal eller någon skevhet vilket gör att det i det närmaste är det samma som om att peltiern inte är i kontakt alls, vilket ev skulle kunna beskriva det som händer.

När jag själv för någon månad sedan testade den peltiern som jag har så satte jag den varma sidan mot en större kylfläns, som används till processorer, och den kalla mot en liten kylfläns som precis täcker ytan och som inte hade större flänsar än som var 1cm höga. Utan fläkt på den varma sidans fläns så blev den ganska så varm efter ca 1 minut, uppskattat runt en 50 - 55 grader, då jag satte på fläkten, och sedan med fläkten på så höll den sig på varm på uppskattningsvis runt en 45 grader eller så. Den kalla sidan höll sig då på ett antal minusgrader hela tiden.

Med vattenkylning borde du få ner den kalla sidans temp många minusgrader och samtidigt öka elementets effektivitet ganska så ordentligt och hålla tempen på den varma sidan betydligt lägre. Så någonting står inte rätt till här tycker jag.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

okey, tack för utförliga svar!

nej ytan är inte helt perfekt men näst intill, det är 1mm plåt men borde kunna överföra värmen tycker jag , kännde på ytan och den var inte så värst varm fastän att ytan på peltiern var det, så jag tippar på att jag borde putsa bort färgen och sen lägga på lite pasta, ska testa detta snarast. skönt att höra att din peltier fungerade så bra, vore lite nerslående annars. jag ska testa, håller er uppdaterade ;)

missa nu inte melodifestivalen,, heja carola :D
Soap
Inlägg: 763
Blev medlem: 18 oktober 2003, 10:23:42
Ort: Uddevalla
Kontakt:

Inlägg av Soap »

Jo carola ska man helst missa. :puke:

som andra redan har skrivit så har du ju valt fel metall för värmeöverföringen.
sen har du lackat den metallen? INTE bra.
där har du garanterat ditt problem.
Se till att få väck färgen och kontrollera att ytan är helt plan. En planfräsning av ytan skulle nog vara det bästa.

kul projekt iaf.
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

se till att stänga av teven då, två låtar kvar ;)

Edit: Lordi var ju inte tippat hos mig iaf, helt otroligt^^ :lol:


jepp, färgen på ytan ska bort och finas till. sen kan jag ju säga att jag inser att järn inte har den bästa ledningsförmågan, men jag gjorde detta lite som en prototyp, om det inte hjälper med ovanstående får jag testa nått annat.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har ett block för socketA, maze4. Kostade 600:- och är i bra skick, ditt för 150:- +frakt.

Bild
Användarvisningsbild
Turbosharp
Inlägg: 142
Blev medlem: 16 mars 2006, 22:04:06

Inlägg av Turbosharp »

har varit tyst nu ett tag, men kan säga att jag behöver göra ett bättre vattenhus, eftersom ytan inte var tillräckligt fin =/
har iaf köpt lite värmeavlednings silicon, tror det kommer ifrån clasohlson :)

återkommer med uppföljaren =)
Skriv svar