Jag beställde just 4 st IGBT's på tradera! Börjar bli dags att det händer något
Har inte lyckas simulera h-bryggan än... Verkar som komponentmodellen jag laddade hem inte är riktigt kompatibel med programmet!? Jag ska pröva med ett annat!
Henry skrev:Jävlar det var drag i den, riktigt intressant. Vilken spänning och ström matas spolen med där? Råkar du även ha frekvensen så hade också varit intressant.
Jag är inte hundra på hur mycket jag körde i den där men jag tror ca 110vdc och 7A , frekvensen var ca 200khz .
Nu har jag slutat slöa och beställd komponenter! Köpte 50 st IRFP460LC så att jag har råd med några misstag!
Har just ritat en H-Brygga som jag tänkte bygga i helgen!
Kommentera gärna om något ser skumt ut!
Ska börja på styrkortet snart, det ska ha en ATMEGA32 och 2 st IR2104 Gate Drivers.
Den ska driva en stor 16*2 LCD och läsa av en rotationssensor med centerknapp för inställningar!
Mitt första kretskort! Mycket nöjd över hur det blev!
Kanske inte världens snyggaste lödningar. Men å andra sidan har jag bara lött kablar sen jag gick nian eller så! Hehe
Lyckades knäcka båda mina 1 mm borrar Den första lossnade från chucken, troligtvis för att jag stannade spindeln mellan hålen... Det var ju förståss omöjligt att få upp den utan att bryta av den! Men det värsta är att då satte jag in min andra borr och glömde avancera cnc programmet innan jag borrade igen så jag körde ner den nya i hålet där den första var kvar
Ska borra kylflänsen senare och kolla om jag har några lämpliga skruvar! Laddar upp en bild när det är klart!
Funderar över en grej! Jag ska ju köra 2 st IR2104 Gate Drivers, är det bäst att köra mjukvaru PWM med 2 pinnar? Eller hårdvaru PWM på en pinne? Vad för sorts logik behöver jag då? Varje gång pinnen är hög så ska den driva ett av chipen (växelvis)?
Du är fortfarande inne på att driva spolen direkt från H bryggan?. Då är det ju väldigt viktigt att du får exakt 50% dutycycle, annars kommer strömmen att öka åt ena hållet tills nån av de fina trissorna ger upp. Alternativet är att lägga in lite deadtime mellan switchningarna då alla transistorer är avstängda och spolen bromsas genom frihjulsdioderna. För deadtime behöver du ju två tåtar till bryggan. Har du byggt in nåt överströms skydd för mosfetarna? Det är nog nästan ett måste. Annars kommer det att fräsa första gången du gör det minsta programmeringsfel och fel kommer du att göra nån gång, det är garanterat, det gör alla
Eftersom jag ska driva det med samma PWM så kommer dom aldrig att krocka.. Såhär har jag tänkt mig iaf att det ska fungera, med 90% dutycycle som exempel:
Båda bryggorna av - 10%
Brygga A på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga B på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga A på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga B på - 90%
osv...
ligger jag under 100% dutycycle får jag ju automatiskt dötid! Dessutom ska drivkretsarna ha inbyggd dötid. Tänker jag fel?
Jag ska förresten inte driva spolen "direkt".. Tänkte använda en transformator mellan om det nu påverkar något!? Och så hade jag tänkt mäta hur mycket ström som dras före bryggan och skicka en signal till shutdown ingångarna vid ställbar nivå!