Induktions värmare...

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
JBV

Inlägg av JBV »

Jag beställde just 4 st IGBT's på tradera! Börjar bli dags att det händer något :)

Har inte lyckas simulera h-bryggan än... Verkar som komponentmodellen jag laddade hem inte är riktigt kompatibel med programmet!? Jag ska pröva med ett annat!
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Henry skrev:Jävlar det var drag i den, riktigt intressant. Vilken spänning och ström matas spolen med där? Råkar du även ha frekvensen så hade också varit intressant.
Jag är inte hundra på hur mycket jag körde i den där men jag tror ca 110vdc och 7A , frekvensen var ca 200khz .
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok tack för det. :) Tänkte att det skulle kunna vara bra som riktpunkt om man ev skulle sätta igång med något liknande någon gång.
JBV

Inlägg av JBV »

Nu har jag fått tag i en fet kylfläns och en 140mm 220VAC fläkt :D Dom kommer troligen från någon frekvensomriktare!

Tänkte skruva fast den neråt i botten av lådan och använda den som tunnelkylfläns!

Bild
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Kul projekt! Påminner ju ganska mycket om en frekvensomriktare. Angående din drivkrets så kan du se hur jag kopplade i omriktartråden på sidan 6.

LaRdA: läckert! SSTC?
JBV

Inlägg av JBV »

Jo jag följer din tråd :) Ska försöka slänga ihop ett schema för kommentarer snart!
JBV

Inlägg av JBV »

Nu har jag slutat slöa och beställd komponenter! :) Köpte 50 st IRFP460LC så att jag har råd med några misstag! :lol:

Har just ritat en H-Brygga som jag tänkte bygga i helgen!
Bild
Kommentera gärna om något ser skumt ut!

Ska börja på styrkortet snart, det ska ha en ATMEGA32 och 2 st IR2104 Gate Drivers.
Den ska driva en stor 16*2 LCD och läsa av en rotationssensor med centerknapp för inställningar!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Satan, vad fick du ge för dessa och varifrån? kostar 80+moms styck från elfa :shock:
JBV

Inlägg av JBV »

Jag betalade 8 kr styck (oanvända)! Rätt bra pris ;)
Tror tyvärr att jag och LaRdA lyckades köpa hela lagret hehe
JBV

Inlägg av JBV »

H-bryggan är klar! :D

Mitt första kretskort! Mycket nöjd över hur det blev! :D

Kanske inte världens snyggaste lödningar. Men å andra sidan har jag bara lött kablar sen jag gick nian eller så! Hehe

Bild
Bild

Lyckades knäcka båda mina 1 mm borrar :( Den första lossnade från chucken, troligtvis för att jag stannade spindeln mellan hålen... Det var ju förståss omöjligt att få upp den utan att bryta av den! Men det värsta är att då satte jag in min andra borr och glömde avancera cnc programmet innan jag borrade igen så jag körde ner den nya i hålet där den första var kvar :oops:

Ska borra kylflänsen senare och kolla om jag har några lämpliga skruvar! Laddar upp en bild när det är klart!
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Sweet, det är inte mycket som ser så fint ut som en rejäl H brygga :D
JBV

Inlägg av JBV »

Ska börja knåpa på drivkortet i veckan :)

Funderar över en grej! Jag ska ju köra 2 st IR2104 Gate Drivers, är det bäst att köra mjukvaru PWM med 2 pinnar? Eller hårdvaru PWM på en pinne? Vad för sorts logik behöver jag då? Varje gång pinnen är hög så ska den driva ett av chipen (växelvis)?
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Du är fortfarande inne på att driva spolen direkt från H bryggan?. Då är det ju väldigt viktigt att du får exakt 50% dutycycle, annars kommer strömmen att öka åt ena hållet tills nån av de fina trissorna ger upp. Alternativet är att lägga in lite deadtime mellan switchningarna då alla transistorer är avstängda och spolen bromsas genom frihjulsdioderna. För deadtime behöver du ju två tåtar till bryggan. Har du byggt in nåt överströms skydd för mosfetarna? Det är nog nästan ett måste. Annars kommer det att fräsa första gången du gör det minsta programmeringsfel och fel kommer du att göra nån gång, det är garanterat, det gör alla :lol:
JBV

Inlägg av JBV »

Dubbelpost
Senast redigerad av JBV 11 september 2006, 11:20:07, redigerad totalt 1 gång.
JBV

Inlägg av JBV »

Eftersom jag ska driva det med samma PWM så kommer dom aldrig att krocka.. Såhär har jag tänkt mig iaf att det ska fungera, med 90% dutycycle som exempel:

Båda bryggorna av - 10%
Brygga A på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga B på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga A på - 90%
Båda bryggorna av - 10%
Brygga B på - 90%
osv...

ligger jag under 100% dutycycle får jag ju automatiskt dötid! Dessutom ska drivkretsarna ha inbyggd dötid. Tänker jag fel? :P

Jag ska förresten inte driva spolen "direkt".. Tänkte använda en transformator mellan om det nu påverkar något!? :) Och så hade jag tänkt mäta hur mycket ström som dras före bryggan och skicka en signal till shutdown ingångarna vid ställbar nivå!
Skriv svar