Linde elbromsar
Re: Linde elbromsar
Bra fråga!
Det finns ju många gamla släpvagnar i Sverige med liknande system, bromsprovning med retardationsprov är en godkänd metod för släpvagnar i bilprovningens dokument. Det går ju också bromsa manuellt med knappen inne i bilen.
Frågan är dock om det blir problem när man bygger om från påskjutsbroms till styrning från bilen eller tvärtom, det kan ju vara så att bilprovningen kollar instruktioner från TSV-numret. Dock är det gammalt släp som inte är typgodkänt borde man få göra det?
Det finns ju många gamla släpvagnar i Sverige med liknande system, bromsprovning med retardationsprov är en godkänd metod för släpvagnar i bilprovningens dokument. Det går ju också bromsa manuellt med knappen inne i bilen.
Frågan är dock om det blir problem när man bygger om från påskjutsbroms till styrning från bilen eller tvärtom, det kan ju vara så att bilprovningen kollar instruktioner från TSV-numret. Dock är det gammalt släp som inte är typgodkänt borde man få göra det?
-
- Inlägg: 7003
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Linde elbromsar
När jag hade kvar min SMS, ställde de hjulen på bromsrullarna och tryckte ihop draget. Det är väl standardmetoden. Ska de göra på något annat sätt blir det väl en del förklarande. Sålde den för några år sedan.
Skulle jag ha en vagn skulle jag vilja ha en med det bromssystem som SMS hade på min vagn. Bromsade väldigt mjukt och fint. Har provat andra vagnar som har betydligt mycket mera ryck och stöt vid inbromsning.
Skulle jag ha en vagn skulle jag vilja ha en med det bromssystem som SMS hade på min vagn. Bromsade väldigt mjukt och fint. Har provat andra vagnar som har betydligt mycket mera ryck och stöt vid inbromsning.
Re: Linde elbromsar
OBS att sådana amerikanska släp har (alltid?) ett batteri och en säkerhetswire som ifall wiren rycks från kärran så matas batterispänning direkt till bromsarna så att det blir tvärbroms. Batteriet laddas antagligen med diod från bakljus/bromsljus/blinkers-ledningarna eller liknande.
Har Linde-bromsen någon motsvarande funktion? Sorry om jag glömt hälften från tråden, men är det också mekanisk handbroms och den hänger ihop med nödbroms? Näe?
Har Linde-bromsen någon motsvarande funktion? Sorry om jag glömt hälften från tråden, men är det också mekanisk handbroms och den hänger ihop med nödbroms? Näe?
Re: Linde elbromsar
På min husvagn var det wire till handbromsspaken.
Men som sagt det var ett tidigare utförande än TS vagn.
Men som sagt det var ett tidigare utförande än TS vagn.
Re: Linde elbromsar
Lyckades få loss draget idag och har nu plockat av elektronikdelen från påskjutsanordningen. Testat att trycka ihop draget å skruva på elektronikenheten enligt installationsmanualen men får endast 1,7 volt ut från bromsmodulen oavsett hur mycket jag skruvar. Vad kan jag göra nu för att gå veta om det är bromsmodulen, eller spolen med elektronikenheten som är kass ?
Re: Linde elbromsar
Hur var det, har du något sätt att mäta frekvens på en signal?
Bäst vore oscilloskop på ledningen till givaren i draget. Men i brist på det så kan man t.ex. använda spänningsdelare med hög resistans så att den inte lastar kretsen, och mata in signalen till mikrofon/line-ingång på en dator och köra Audacity. Detta kan mäta alla frekvenser inom hörbara området (och det lär gå att mäta ner till 0Hz=likspänning på vissa ljudkort, och omvänt så med ljudkort med hög samplingsfrekvens så kan man mäta en bit över hörbarhetsgränsen).
Om oscillatorn som spolen ingår i istället kör högre upp så kan man provlyssna med en AM-radio. Jag hade först provat att försöka hitta signalen med långvågsområdet på en radio, i andra hand mellanvåg och sen kortvågsbanden.
Tyvärr så finns det ett mellanrum mellan ljudfrekvenser och långvåg som man inte kan hitta med dessa metoder.
Minns inte om du berättat ungefär var du/släpet finns? Om nån annan här på forumet finns i närheten så tar det bara några minuter att mäta med oscilloskop (om det finns 230V tillgängligt ifall oscilloskopet är nätdrivet).
För en sånhär mätning så är även de billigaste ruttna oscilloskopen för 200-1000kr från eBay/AliExpress mer än tillräckliga, och detsamma gäller alla begagnade analoga som över huvud taget fungerar alls.
Poängen med att mäta är att veta om styrburken ens lever alls. Det kan ju vara två fel, antingen att kretsen som känner av draget är trasig och elektroniken därför konstant tror att den ska "bromsa en smula" = 1,7V, eller så kan det vara fel på drivningen av bromsarna så att utgången fastnat på 1,7V. (Det kan förstås vara fel på allt, men ändå).
Bäst vore oscilloskop på ledningen till givaren i draget. Men i brist på det så kan man t.ex. använda spänningsdelare med hög resistans så att den inte lastar kretsen, och mata in signalen till mikrofon/line-ingång på en dator och köra Audacity. Detta kan mäta alla frekvenser inom hörbara området (och det lär gå att mäta ner till 0Hz=likspänning på vissa ljudkort, och omvänt så med ljudkort med hög samplingsfrekvens så kan man mäta en bit över hörbarhetsgränsen).
Om oscillatorn som spolen ingår i istället kör högre upp så kan man provlyssna med en AM-radio. Jag hade först provat att försöka hitta signalen med långvågsområdet på en radio, i andra hand mellanvåg och sen kortvågsbanden.
Tyvärr så finns det ett mellanrum mellan ljudfrekvenser och långvåg som man inte kan hitta med dessa metoder.
Minns inte om du berättat ungefär var du/släpet finns? Om nån annan här på forumet finns i närheten så tar det bara några minuter att mäta med oscilloskop (om det finns 230V tillgängligt ifall oscilloskopet är nätdrivet).
För en sånhär mätning så är även de billigaste ruttna oscilloskopen för 200-1000kr från eBay/AliExpress mer än tillräckliga, och detsamma gäller alla begagnade analoga som över huvud taget fungerar alls.
Poängen med att mäta är att veta om styrburken ens lever alls. Det kan ju vara två fel, antingen att kretsen som känner av draget är trasig och elektroniken därför konstant tror att den ska "bromsa en smula" = 1,7V, eller så kan det vara fel på drivningen av bromsarna så att utgången fastnat på 1,7V. (Det kan förstås vara fel på allt, men ändå).
Re: Linde elbromsar
Jag befinner mig i Trollhättan, kan nog åka förbi el-utbildningen som ligger här imorgon å se om jag kan låna ett oscilloskop.
Testade att ”tända å släcka” bromsljuset å då hoppade den upp på över 8 volt vid ett tillfälle
Vid urkopplad spole så har jag 0,76 v ut till bromsarna
Med endast elekronikenheten kopplad utan att den har kontakt med spolen så har jag 1,76 v
Och med elekronikenheten fullt inskruvad mot spolen fortfarande 1,76v
Testade att ”tända å släcka” bromsljuset å då hoppade den upp på över 8 volt vid ett tillfälle
Vid urkopplad spole så har jag 0,76 v ut till bromsarna
Med endast elekronikenheten kopplad utan att den har kontakt med spolen så har jag 1,76 v
Och med elekronikenheten fullt inskruvad mot spolen fortfarande 1,76v
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Håller med, tanken är väl att om man inte rör bromspedalen så motorbromsar man ifall givaren i draget trycks ihop (eller så backar man - en fördel med dessa bromsar är ju att det går att backa utan att bromsarna aktiveras).
Det kan nog vara bra att göra nån testrigg med en av/på-strömbrytare för bromsljusingången när du testar att påverka givaren. De 8V du såg var nog normal funktion.
Det kan nog vara bra att göra nån testrigg med en av/på-strömbrytare för bromsljusingången när du testar att påverka givaren. De 8V du såg var nog normal funktion.
Re: Linde elbromsar
Undra om det ska se ut såhär
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Här ser lite svart ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Detta misstänker jag är en transistor och dess funktion tänker jag är att snappa upp signalen från spolen och då ändra spänningen ut till hjulen!!!???
Kan man kolla om den är hel på något sätt ?
Kan man kolla om den är hel på något sätt ?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Linde elbromsar
Nej, det är två dioder.
https://www.mouser.se/datasheet/2/268/A ... 444462.pdf
Om man ska gissa så är det frihjulsdioderna till bromsmagneterna.
EDIT: Nej, det ser nästan ut som att bara en diod är ansluten.
https://www.mouser.se/datasheet/2/268/A ... 444462.pdf
Om man ska gissa så är det frihjulsdioderna till bromsmagneterna.
EDIT: Nej, det ser nästan ut som att bara en diod är ansluten.