KiCAD, lite allmänna frågor...
Re: KiCAD, lite allmänna frågor...
NPTH = ja. Non Plated Through Hole för skruvar och sånt
Rimligtvis färdigpläterat hål. Gissar, vet ej 100. Varför skulle man speca något i ett mellansteg som tillverkaren har kontroll över?
Rita fyrkantiga hål om du vill ha det. De går inte att göra för som jag förstått det är det en fräsmaskin med olika borrar och fräsar som gör hål och kanter. Invändiga skarpa hörn går inte då. Tillverkaren får väl höra av sej i så fall och så får du ändra till vad de kan. Ett runt hål går alltid om det är över minsta håldiameter. Eller ett fyrkantigt hål med runda invändiga hörn.
Rimligtvis färdigpläterat hål. Gissar, vet ej 100. Varför skulle man speca något i ett mellansteg som tillverkaren har kontroll över?
Rita fyrkantiga hål om du vill ha det. De går inte att göra för som jag förstått det är det en fräsmaskin med olika borrar och fräsar som gör hål och kanter. Invändiga skarpa hörn går inte då. Tillverkaren får väl höra av sej i så fall och så får du ändra till vad de kan. Ett runt hål går alltid om det är över minsta håldiameter. Eller ett fyrkantigt hål med runda invändiga hörn.
Jag har gjort en del fyrkantiga och rektangulära hål, och det är inga problem.
Givetvis inga knivskarpa hörn men väldigt bra.
Har aldrig ifrågasatts trots att det ju egentligen är ritat med knivskarpa hörn.
Gissar(!) på att dom först kör med ett litet borr i varje hörn och sedan fräser mellan hålen.
Givetvis inga knivskarpa hörn men väldigt bra.
Har aldrig ifrågasatts trots att det ju egentligen är ritat med knivskarpa hörn.
Gissar(!) på att dom först kör med ett litet borr i varje hörn och sedan fräser mellan hålen.
I en första version så ritade jag vanliga kantiga hörn och fick då fila upp dem då de hade en liten radie.
Så version två såg ut så här, notera den lilla bubblan i ytterhörnen som motsvarade radien jag fick i första versionen. NU funkade det perfekt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tackar för svaren. Då är det nog dags att skicka in kortet till kineserna.
Ser nu att KiCAD saknar fyrkantiga hål, så 1x1.5mm fyrkantigt får bli 1.9, så är där en extra tiondel. Eller 2 jämnt.
Databladet är bl.a. det här:
Ser nu att KiCAD saknar fyrkantiga hål, så 1x1.5mm fyrkantigt får bli 1.9, så är där en extra tiondel. Eller 2 jämnt.
Databladet är bl.a. det här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Synesthesia
Det finns avlånga hål för sånt, det kallas "slot": om du väljer hålform "oval" istället kan du få avlånga hål. En del korttillverkare vill att man säger till om det finns slot så de inte missar det.
Och på frågan om håldiameter: det är mått efter hålplätering man anger.
Och på frågan om håldiameter: det är mått efter hålplätering man anger.
OK, Tackar för svar.
Nu är två kort redo att skicka in till JLCPCB. Allt verkade OK tills det var dags att klicka på Cart och välja de båda korten. Efter första OK, efter andra autokryssades Stencil och var omöjligt att kryssa ur. Vill inte ha någon stencil. Är dessutom THT.
Så hur väljer jag bort detta, eller är det ett påtvingat erbjudande som endast kan väljas bort genom två separata beställningar? Vill inte ha sk*ten som bara kommer att kastas direkt. Kanske är en stor blaffa som påverkar frakten negativt.
Nu är två kort redo att skicka in till JLCPCB. Allt verkade OK tills det var dags att klicka på Cart och välja de båda korten. Efter första OK, efter andra autokryssades Stencil och var omöjligt att kryssa ur. Vill inte ha någon stencil. Är dessutom THT.
Så hur väljer jag bort detta, eller är det ett påtvingat erbjudande som endast kan väljas bort genom två separata beställningar? Vill inte ha sk*ten som bara kommer att kastas direkt. Kanske är en stor blaffa som påverkar frakten negativt.
Stensil för lödpasta brukar vara en del större än mönsterkorten, man ska ju ha plats att spänna upp den.
Detta påverkar frakten en hel del - negativt för dig.
De gångar jag har beställd har det varit möjligt att klicka i stensil - men aldrig varit förvald.
Detta påverkar frakten en hel del - negativt för dig.
De gångar jag har beställd har det varit möjligt att klicka i stensil - men aldrig varit förvald.
Märkligt, har alltid fått välja stencil när jag velat ha en.
Vet inte mer än detta https://jlcpcb.com/help/article/56-How- ... -a-stencil
Vet inte mer än detta https://jlcpcb.com/help/article/56-How- ... -a-stencil
Det blir när jag väljer två olika kort. Med en enda layout är det valfritt. Beställningen skall iväg och Global Standard kostar så lite så jg tar det på två beställningar och riskerar inte att paketet blir stort och långsamt. Global Standard är bra pris även med stencileländet, men lyxfrakten de försöker pådyvla for upp till 50 dollar.
Sist jag beställde var två olika kort i samma order utan stencil.
Någonstans läste jag för de fall när man vill ha stencil men ha ha ner frakten, så kan man be om att få den nedklippt mindre, men det är inget som finns att välja i formulären utan kräver tvåvägskommunikation med någon person.
Troligen är det buggig hemsida. På sidan där själva kortet bestäls måste stencil väljas till längst ner på sidan. Den var bortvald. Det var på checkout-sidan det var problem. Där kryssas den i av sig själv när det andra kortet markeras för beställning. Försöker jag kryssa ur stencilen så kryssas allting ur.
Nåväl, får se vad och hur och när leveransen anländer. Global Standard tar ett litet tag, det enda alternativet med vettigt pris.
Nåväl, får se vad och hur och när leveransen anländer. Global Standard tar ett litet tag, det enda alternativet med vettigt pris.