GPS-störning
Re: GPS-störning
>Vill minnas att man inte registrerade någon spoofing,
Dessa störningar är knappast något att fundera på var avsändaren är eller syftet med dom. De har dokumenterat effektivt blockerat användandet av vissa vapen placerade i Polen. Även Svenska vapen som skickades till Ukraina blev returnerade då de var allt för lätta offer för spoofingen.
Ryssarna kallar stör-systemet för Tobol.
Det finns två etablerade kända former av spoofing , meaconing och carry-off attack. Det är meaconing-metoden som gör att en fast GNSS-mottagare kan förefaller förefaller flytta sej i cirklar. Ryssarna har visat att de klarar bägge typerna av spoofing.
-
Vad gäller specifikt störningar för flyget finns nu en live-tjänst som jämför flygplanets verkliga positionen med vad dess GNSS-utrustning eller om utrustningen bara blir jammad.
Det går välja på live kartan om man vill se aktuell spoofing eller jamming. https://gpswise.aero/
Detta är live data som pågår nu. och onekligen fungerar så som Ryssarna önskar. Det finns inte anledning att förvrida vad som pågår eller påstå att tekniken är ineffektiv om man inte har en egen agenda för den typen av information.
Vi ser även var störkällorna ungefär finns. Spoof-källorna tar man inte gärna till sjöss då det är lite komplicerad teknik som bör stå still och de är i de flesta fall placerade i änden på en flygplats. En av dessa störsändare lokaliserad till ett flygfält vid kusten till Svarta Havet har Ukraina två gånger satt ur spel med drönare men den är just nu aktiv.
Nedan visas ej jamming, endast spofing, i dag och strecken visar skillnaden mellan verklig position och GNSS-position.
Som synes leder alla vägar till Kalingrad.
Dessa störningar är knappast något att fundera på var avsändaren är eller syftet med dom. De har dokumenterat effektivt blockerat användandet av vissa vapen placerade i Polen. Även Svenska vapen som skickades till Ukraina blev returnerade då de var allt för lätta offer för spoofingen.
Ryssarna kallar stör-systemet för Tobol.
Det finns två etablerade kända former av spoofing , meaconing och carry-off attack. Det är meaconing-metoden som gör att en fast GNSS-mottagare kan förefaller förefaller flytta sej i cirklar. Ryssarna har visat att de klarar bägge typerna av spoofing.
-
Vad gäller specifikt störningar för flyget finns nu en live-tjänst som jämför flygplanets verkliga positionen med vad dess GNSS-utrustning eller om utrustningen bara blir jammad.
Det går välja på live kartan om man vill se aktuell spoofing eller jamming. https://gpswise.aero/
Detta är live data som pågår nu. och onekligen fungerar så som Ryssarna önskar. Det finns inte anledning att förvrida vad som pågår eller påstå att tekniken är ineffektiv om man inte har en egen agenda för den typen av information.
Vi ser även var störkällorna ungefär finns. Spoof-källorna tar man inte gärna till sjöss då det är lite komplicerad teknik som bör stå still och de är i de flesta fall placerade i änden på en flygplats. En av dessa störsändare lokaliserad till ett flygfält vid kusten till Svarta Havet har Ukraina två gånger satt ur spel med drönare men den är just nu aktiv.
Nedan visas ej jamming, endast spofing, i dag och strecken visar skillnaden mellan verklig position och GNSS-position.
Som synes leder alla vägar till Kalingrad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
När man kollar på kartan så är det inget över Ukraina som man hade trott och det som stör "oss" skulle vara sånt som spiller över.
Re: GPS-störning
Varför skulle man störa inne i Ukraina? Det skulle kunna vilseleda ryska missiler.
Ryssarna stör till stor del sina egna territorier a skyddsskäl, andra länders kuster i Svarta Havet och mot i Polen utplacerade NATO-missiler.
Det som stör Sverige då och då är främst spill av störningar riktat mot Polen. När vi registrerar störningar i Sverige är alltid störnivån hög i Polen.
Att vi störs är mer tillfälliga "atmosfäriska störningar" som främst brukar drabba sydöstligaste kusten både i liften och till sjöss.
Går man in på GPSJAM.org så ser man att det är vissa dagar som en ring runt Kalingrad där störta störningen inträffar på ca 40 mils avstånd mot polen men som då även kan nå Sverige på samma avstånd. Man stör även lokalt sej själva i Kalingrad pga i områden inom optiska sikten. Jag har förtydligat med blå färg.
Det finns ett mellanområde på ca 20 mils radie som inte är lika hårt drabbat.
Andra har statistiskt över längre period skapat kartor i försök att positionera störkällan: -
Nu är det ju knappast så avancerat att räkna ut källans position, Varken baltländerna eller Polen sysslar med störsändningar och uteslutningsmetoden ger att det finns ett litet territorium i området som tillhör ett land som uttryckligen vill göra det besvärligt att avfyra missiler placerade i Polen. Den typ av störning man ägnar sej åt, dess räckvidd på ca 40 mil gör att Kalingrad ligger lämpligt till.
Det händer även att vi drabbas längst upp i norr pga Murmansk men då området är glest bebott både på land och i luften är det inte så uppmärksammat av oss. Norrmännen är däremot irriterade över detta då fiskebåtar i norr inte kan lita på GNSS och ger många mindre norska flygfält i norr problem då de ofta inte har andra system för navigering. https://rntfnd.org/2020/04/27/norway-po ... rence-nrk/
Ryssarna stör till stor del sina egna territorier a skyddsskäl, andra länders kuster i Svarta Havet och mot i Polen utplacerade NATO-missiler.
Det som stör Sverige då och då är främst spill av störningar riktat mot Polen. När vi registrerar störningar i Sverige är alltid störnivån hög i Polen.
Att vi störs är mer tillfälliga "atmosfäriska störningar" som främst brukar drabba sydöstligaste kusten både i liften och till sjöss.
Går man in på GPSJAM.org så ser man att det är vissa dagar som en ring runt Kalingrad där störta störningen inträffar på ca 40 mils avstånd mot polen men som då även kan nå Sverige på samma avstånd. Man stör även lokalt sej själva i Kalingrad pga i områden inom optiska sikten. Jag har förtydligat med blå färg.
Det finns ett mellanområde på ca 20 mils radie som inte är lika hårt drabbat.
Andra har statistiskt över längre period skapat kartor i försök att positionera störkällan: -
Nu är det ju knappast så avancerat att räkna ut källans position, Varken baltländerna eller Polen sysslar med störsändningar och uteslutningsmetoden ger att det finns ett litet territorium i området som tillhör ett land som uttryckligen vill göra det besvärligt att avfyra missiler placerade i Polen. Den typ av störning man ägnar sej åt, dess räckvidd på ca 40 mil gör att Kalingrad ligger lämpligt till.
Det händer även att vi drabbas längst upp i norr pga Murmansk men då området är glest bebott både på land och i luften är det inte så uppmärksammat av oss. Norrmännen är däremot irriterade över detta då fiskebåtar i norr inte kan lita på GNSS och ger många mindre norska flygfält i norr problem då de ofta inte har andra system för navigering. https://rntfnd.org/2020/04/27/norway-po ... rence-nrk/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: GPS-störning
Varför inte? Ryssarna använder väl sitt egna system GLONASS och Ukraina får grejer från väst som antagligen använder GPS.
Re: GPS-störning
Många moderna system använder både GPS och GLONASS samtidigt för högre noggrannhet.
Re: GPS-störning
Helt meningslös resursslöseri av ryssarna att störa inne i Ukraina oavsett frekvens och system,
Det spelar ingen roll vilka navigations-system som används. Mottagare för dessa system är lika tillgängliga för både Ukraina och Ryssland.
Billigast ublox-chippet tar emot samtliga GPS/BeiDu(Gaölileo/Glonass och det är nog ublox som används mest av både sidors drönare.
Svenskarna skickade utdaterade robotar till Ukraina som enbart hade 20 år gammal GPS-radio för mål-inställning. Den var så gammal att inga andra system kunde tas emot och det fanns inga av de extra miltärfrekvenserna.
Det robotsystemet skickade Ukraina tillbaka till oss.
Här insåg man snabbt att den roboten är lika oduglig för oss i händelse av krig.
Vi lär nu ha moderniserat några av dess robotor och ska skicka dom en andra gång till Ukraina.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Av ... raina-igen
I Ryssland kan man säkert tillfälligt stänga ner sina störsändningar för att inte störa egna angrepp på väg ut från Ryssland.
Man ger egna drönare fri väg eller kanske de flyger på död räkning första biten innan man lämnat landet.
Det är värre för Ukrainas drönare. De kör vilse i Ryssland på platser där det finns störsändare och begränsad möjlighet till manuell manövrering.
Ublox är västerländskt som Ryssarna inte får köpa. Samma med Starlink. Ändå har ryssarna sådant i lika omfattning som Ukraina.
Alternativt för Ukraina är att styra drönare manuellt.
Det har man gjort med sina större drönare, de som i princip är vanliga sportflygplan försedda med fjärrstyrning liksom med somliga båtdrönare genom att förse dom med komplett starlink-anläggning.
Alldeles för stort och tungt för vanliga drönare men på större fordon går det.
Varje gång det smäller förlorar man ett årsabbonemang på Starlink.
Det spelar ingen roll vilka navigations-system som används. Mottagare för dessa system är lika tillgängliga för både Ukraina och Ryssland.
Billigast ublox-chippet tar emot samtliga GPS/BeiDu(Gaölileo/Glonass och det är nog ublox som används mest av både sidors drönare.
Svenskarna skickade utdaterade robotar till Ukraina som enbart hade 20 år gammal GPS-radio för mål-inställning. Den var så gammal att inga andra system kunde tas emot och det fanns inga av de extra miltärfrekvenserna.
Det robotsystemet skickade Ukraina tillbaka till oss.
Här insåg man snabbt att den roboten är lika oduglig för oss i händelse av krig.
Vi lär nu ha moderniserat några av dess robotor och ska skicka dom en andra gång till Ukraina.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Av ... raina-igen
I Ryssland kan man säkert tillfälligt stänga ner sina störsändningar för att inte störa egna angrepp på väg ut från Ryssland.
Man ger egna drönare fri väg eller kanske de flyger på död räkning första biten innan man lämnat landet.
Det är värre för Ukrainas drönare. De kör vilse i Ryssland på platser där det finns störsändare och begränsad möjlighet till manuell manövrering.
Ublox är västerländskt som Ryssarna inte får köpa. Samma med Starlink. Ändå har ryssarna sådant i lika omfattning som Ukraina.
Alternativt för Ukraina är att styra drönare manuellt.
Det har man gjort med sina större drönare, de som i princip är vanliga sportflygplan försedda med fjärrstyrning liksom med somliga båtdrönare genom att förse dom med komplett starlink-anläggning.
Alldeles för stort och tungt för vanliga drönare men på större fordon går det.
Varje gång det smäller förlorar man ett årsabbonemang på Starlink.
Re: GPS-störning
Utöver ublox har den Belgiska firman Septentrio börjat ta en del marknad. Inte minst på drönarmarknaden med sina mosaic chip.
De pushar en del om sina skydd mot störningar, jamming och spoofing. Använder ett av deras tvåports GNSS system för mobila kompass applikationer.
Man blir lite nyfiken på hur dessa produkter skulle klara sig bland ryska störare.
https://www.septentrio.com/en/products/gnss-receivers
De pushar en del om sina skydd mot störningar, jamming och spoofing. Använder ett av deras tvåports GNSS system för mobila kompass applikationer.
Man blir lite nyfiken på hur dessa produkter skulle klara sig bland ryska störare.
https://www.septentrio.com/en/products/gnss-receivers