Sida 4 av 6

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 14:30:58
av PatrickOhlson
Den snurrar lätt åt båda håll

Aldrig mätt lindningar, hur?

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 15:11:35
av Jan Almqvist
Prins Valiant skrev: 27 september 2023, 11:08:04 De brukar använda dioder med dålig verkninsgrad, på det sättet får man ner spänningen till ca 100VDC vid 220VAC in.
För växelspänning anges normalt effektivvärde. Vid sinusformad spänning blir det likriktade medelvärde ungefär en faktor 1.11 lägre dvs av halvvågslikriktad 220 VAC blir det ungefär 100 VDC.
Det här är förhållandevis enkelt att räkna fram.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 15:13:23
av Prins Valiant
Lossa blecken för Y-koppling. Mät fasanslutningsplint mot den plint ovanför där Y-blecken låg.
Gör lika för samtliga 3 faser, ohm-mätningen skall visa lika värden, några Ohm.
Slutligen, mät resistans mellan de plintar där faserna kopplas in, resultatet skall vara oändligt.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 15:25:51
av rvl
> Dock brummar motorn bara när jag lägger till de 2 andra

Captain obvious ser sig tvungen att fråga att det säkert var tre olika faser? (se det inte som en förolämpning, om detta var självklart)

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 15:54:28
av pi314
rvl:

Jag var tvungen att tänka efter hur du menade.
– Det kan ju vara fel i TS-3-fas-uttag.
– TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.

Det kan ju vara något fel på motorn också.

Här är ett par bilder som kanske kan vara till hjälp?

Så är er det ut på TS motor. Där kan man se hur man ska koppla beroende på om man vill köra på 230 volt (delta) eller 400 volt (Y).

230927_U1_V1_W1_motor.png


Här kan man se var lindningarna finns. Om man tar bort alla sladdar och bläcket/bläcken på U1, V1, W1 och U2, V2, W2 så kan man ohm-mäta lindningarna sedan. Så att man vet att alla tre lindningarna troligen är OK.
230927_ykoppling.jpg

/Pi

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 17:13:35
av Prins Valiant
Kan bara hålla med vad pi314 skriver och visar. Lindningarna ligger som på bilden, inte som jag skrev. U1 till U2, V1 till V2 och W1 till W2. Alltså resistansmätning lite på ""diagonalen". Sedan kontroll att det inte finns resistans mellan U-V-W, härvorna kan kortslutas till varann. Inte alls ovanligt när det inte fungerar.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 17:18:34
av säter
pi314 skrev: 27 september 2023, 15:54:28 TS kan ju ha kopplat så att han inte har tre olika faser på U1, V1 och W1.
Det är det första jag skulle ha kollat.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 17:57:19
av pi314
>Det är det första jag skulle ha kollat.

säter:

Du har säkert kopplat in många 3-fas-motorer tidigare. Det vet vi ju inte om TS har gjort.

Jag fick t.ex. låna en hydraliskt driven klyv av en granne för något år sedan. När motorn gick men det inte blev något hydraltryck och jag var på väg att hämta en skruvmejsel så att jag kunde växla två faser så sa grannen. "kanske vi ska koppla in X?" (en annan granne som är elektriker). När jag växlat två faser så fungerade klyven.

Det här med 3-fas är nog inte självklart för alla.

På tal om rotationsriktning och hissmotor. Den får man väl anta att den körs i två olika rotationsriktningar, beroende på om hissen ska upp eller ner?

/Pi

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 18:03:27
av PatrickOhlson
Fick 0 ohm på diagonaler och ingen kortis mellan faser

Pi, jo,det är ju till hiss, antog att den skiftar de 2 svarta för upp/ned

Så behöver det ju inte vara iof

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 18:23:17
av pi314
PP3DP_SE:

Noll ohm är väl troligen OK, lite beroende på vilket instrument du har.

Hade det varit tvärkortis i lindningarna så hade det nog gått säkringar.

Är det samma när du kortsluter instrumentsladdarna som när du mäter en lindning? Hur "långt ner" går instrumentet? Betyder noll ohm mindre än ett ohm eller mindre än något större?

Att det surrar i motorn men att den inte rör sig är ju lite skumt...

Kan det vara att en fas inte kommer fram till motorn?

Ofta har man ett motorskydd så att man inte ska skada motorn om det t.ex. blir fel på en fas. Det har jag på en pump som styrs av en tryckvakt, t.ex. Annars kan fel i 3-fas tryckvakten skada motorn.

/Pi

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 27 september 2023, 18:41:30
av PatrickOhlson
Dubbelkollade så att jag satt faserna rätt från handsken, det var ok

Men, nu brummar den inte längre :doh:


Får anta att den körts för länge med motorbroms i

Tack igen för all hjälp allihopa, lärorikt :tumupp:

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 28 september 2023, 11:02:48
av Jan Almqvist
Jag tycker att innan yxan kastas i sjön borde du verkligen förvissa dej om att alla tre faser verkligen finns fram till motorn.
Är du det minsta osäker om hur man mäter så ta hjälp.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 28 september 2023, 11:05:55
av säter
Motorn vart väl att fungera?

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 28 september 2023, 11:06:50
av MiaM
Håller med, kolla så att alla tre faser verkligen finns i uttaget. Det kan tänkas finnas två faser och funka fint för t.ex. tvättmaskiner, svetsar, värmeelement, spis på nån arbetsplats där ingen nånsin använder ugnen, spishäll utan ugn, varmvattenberedare och diverse andra varianter där man behöver två faser / 400V men inte påverkas om den tredje fasen saknas.

Ohmmätning bör väl dessutom visa mer än 0 ohm med en vanlig multimeter ställd på 200-ohm-läget? Hur som helst så ifall multimetern inte visar oändligt (eller flera kiloohm) mellan alla tre kombinationer av faser (eller mellan byglingsmojängen och de tre respektive faserna) så bör det gå ström till motorn.

Dessutom: Om en fas fattas så bör det gå att peta igång motorn. Riskabelt att röra den när den kan sätta igång med full sprätt, men ändå. Använd något lämpligt föremål att peta med så att du inte gör illa dig.

Re: Äldre 3fas motor med broms

Postat: 28 september 2023, 12:14:54
av rvl
PP3DP_SE skrev: 27 september 2023, 18:41:30 Dubbelkollade så att jag satt faserna rätt från handsken, det var ok
Så du mätte alltså ca 400 V mellan faserna i alla tre olika kombinationer, right?

Märkligt, om det först brummade och sen bara försvann.

Du kom väl ihåg att skruva kortslutningsblecket tillbaks efter resistansmätningen!

Vad har du för mätare förresten? Visade den "noll" eller 0.0 Ω?