Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24589
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

OT: har letat lite efter hållfastigheten hos kilremmar men det ser dåligt ut med det då google inte gav mig så mycket, någon som kanske har någon sida att rek?
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Ventilen liknar den som Kalmar/BT använder. På arbetsmaskiner används oftast en trippel pump, den består av två större och en mindre på samma axel. Dom två större, en för drivning och en för arbetsfunktioner samt den mindre för servostyrning och broms. Om dessa pumpar ersätts av en enda så går det t ex inte att köra framåt lyfta skopan och styra utan att få väldiga problem. Det går inte att dela upp flödet från en pump till flera funktioner mer än i ventilen för rörelserna (de fyra spakarna) och även här påverkas hastigheten i funktionen. Det är dock inte lika farligt att t ex tilten plötsligt stannar upp när man börjar lyfta som att styrningen slutar fungera för att man behöver tilta upp lite under färd! 8)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Henry skrev:OT: har letat lite efter hållfastigheten hos kilremmar men det ser dåligt ut med det då google inte gav mig så mycket, någon som kanske har någon sida att rek?
Att du inte hittade så mycket kanske kan bero på detta ? :wink:
http://www.googlefight.com/index.php?la ... lfastighet
barnie82se
Inlägg: 49
Blev medlem: 7 augusti 2005, 15:01:30

Inlägg av barnie82se »

Haha! :wink:
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Andy: Nej det kan ju bli problem, men jag har iallafall separerat drivning och övrig hydrualik. Att styrningen inte fungerar när man kör funktioner på frontlastaren kan jag leva med. Min maskin kommer inte att gå speciellt fort så det är nog ingen fara. Jag har dock en liten pump som skulle passa att bara driva styrningen, men problemet är att få ihop allt med bensinmotorn.

/Magnus
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24589
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

strombom: Hehe, nej då det är jag fullt medveten om. Jag sökte faktiskt på "hållfasthet" men skrev visst "hållfastigheten" i inlägget såg jag nu. Får väl skylla på den lite sena timmen för det har jag totalt missat när jag postade det. :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

>Magnus

Jag vet ju inte exakt hur alla bitar ser ut men skulle du inte kunna driva den lilla pumpen via remskiva som på en bil (servo styrning)? Det kan ju förstås vara den typen av pump inte är lagrad i ena änden och på så sätt är beroende av el-motorns gavel (lager o tätning) för att fungera!?
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Jo, det är så det är tänkt. Den elpump jag har duger inte att driva via rem/remskiva. Dock har jag en servopump från bil som skulle funka. Sedan letar jag efter (har hittat en, måste bara få rotationsriktningen bekräftad) en större pump som är remdriven.

Hydrostatpumpen klarar inte att drivas via rem, men eftersom jag inte har något alternativ där så får jag montera den via en lagrad mellanaxel och ett elastiskt koppel och sedan remskiva. Det blir lite meckigt att få ihop det med tanke på att hela konstruktionen skall tillåta att man justerar remspänningen. Jag har dock ett knippe plattjärn i dimension 100 x 10 mm vilket borde gå att göra en stabil konstruktion av.

/Magnus
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

100 x 10 låter bra, med dem kan du göra T och L järn som blir jäkligt starka om du vill!
Om du kan hitta en remskiva av typen som sitter på generatorn på VW bubblorna (med shims mellan halvorna) så behöver du kanske inte göra hela mojen flyttbar!?
Greven
Inlägg: 54
Blev medlem: 25 mars 2005, 00:27:29
Ort: Bertilstorp (Österlen)

Inlägg av Greven »

Du behöver inte spänna remen så hårt om du kan spänna den på "rätt " sida
på min gräsklippare är den bara ca 13 mm bred rem , inga problem med rem men den klarar inte så mycket vridmoment ,

har för mig att det är lätt att plocka av pumpen från elmotorn sitter med 4 skruvar mot gavelen på motorn , sätt dit 4 kortare skruvar så har du en fungerande pump ,pump o motor är seperata enheter

axelen på pumpen är som en spårskruv fast på "andra hållet"=lätt att gör ny drivning från en annan axel
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Andy: jepp, gör man en "balk" så blir det kraftigt. Ännu värre blir det nog att göra fäste till hydraulmotorn.

Greven: Jepp, den går att tabort, men det hjälper ju inte, jag måste ju ändå göra en mellanaxel som är lagrad. Dock stämmer det med det inverterade skruvspåret, det såg jag på en likadan pump fast som var bortmonterad från motorn.

/Magnus
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Orbitrol Volvo mm

Inlägg av Vicke »

Det finns speciella drivmotorer som är gjorda för höga vridmoment.
En typ av kolvpump där cylindrarna sitter fast i drivhjulet och kolvarna sitter fast i en led. Dessa har beroende på antalet cylindrar alltid minst ett antal i
ingrepp. På min minigrävare finns 5st cylindrar / hjul, deplac. ~ 2l totalt och jag driver denna med en Volvo F10 flygmotor pump med fast deplacement som kan ge 450Bar. Pumpen är en kolvpump med en skiva likt en diskuss
som vrides runt och på så sätt "lyfter" en kolvstång i taget.
Pumpen är på 10ccm och vid ~1000v/m går maskinen med ~3km/h.
Jag styr den med ventiler.

Ventilhuset har jag satt till 175Bar för slangar skall hålla.
Se på en modern skylift eller en Katokran så förstår du vad jag menar med kolvmotor. Som mest finns 22 cylindrar/drivhjul vad jag vet. Du får då ett oerhört fint och jämnt drivmoment.
Danfoss har motorer med kugghjul-pistong överföring men dessa får underliga ryck för sej när dom belastas. Ett sista tipps som är billigast är att fixa vanliga kugghjulspumpar som är x ggr större än den du har idag och använda dessa som drivmotorer. Skillnade på pump o motor är endast lagringen vid axeln! OBS när det gäller kugghjulspumpar. Lycka till :P
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Motorventiler

Inlägg av Vicke »

För drift av roterande hydraulik bör man alltid ha motorventil eller överströmningsventiler på den aktuella slangssystemet. Sätter du en cylinderslid på en roterande massa och släpper cylinderventilen kommer något att gå sönder eftersom att oljan inte kan komma någon vart när du bryter flödet. V-spåret innebär inte att det är en motorventil utan oftast att denna i sitt start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start.
Jobbar man inte med hydraulik har jag svårt att tro att en lekman ser skillnad på en motor, cylinder, flödesbegränsande, dubbelverkande mm. Sätter man dessutom en motorslid på ett drivhjul kan man bli utan "bromsar" eftersom oljan i ett sådant system kan rotera runt beroende på sliden är svarvad.
Vicke
Inlägg: 72
Blev medlem: 22 november 2005, 20:05:14

Inlägg av Vicke »

-en Orbitrol för styrning skall du koppla tryckpumpen på IN/UT ger servoverkan och de nedre(vanligast) till cylindrarna. Bäst är en dubbelcylinder för annars kommer du att få olika hastighet beroende på vilket håll du styr åt. Volymerna är olika som du vet i cylinderhuset, då axeln tar viss volym.
Användarvisningsbild
Snabelost
Inlägg: 1089
Blev medlem: 1 mars 2005, 23:12:57
Ort: Sweden / Örebro / Fjugesta
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Vicke,

Tack för informationen!

Har nu en 100 cc Danfoss motor, en OMS100, den skall agera drivmotor. Som energikälla för den har jag en variabel pump (Sauer Sundstrand 15 series). Jag hoppas att dom kommer att lira bra ihop. Lät tillverka nya slangar som skall sammanbinda dom. Även pluggen över läckanslutningen tog jag bort från motorn och anslöt den till returen från den variabla pumpen.

Var dessutom på Momentum i Örebro idag och köpte en kedjetransmission. Det var inte gratis!

Motordrev: 15 kugg med 32mm insatshylsa
Bakaxeldrev 30 kugg med 35 mm insatshylsa
1 meter kedja med lås

1380:- ink moms :shock:

Men då är det ganska grov kedja, 5/8" så det borde hålla. Jäklar va snyggt det blev monterat på motorn! Återstår dock att fräsa spår för krysskilen i bakaxeln och göra själva motorfästet så det blir stabilt och justerbart.

Måste försöka hinna ta några fler bilder... Skall dock flänga iväg med deklarationen först så jag slipper 1k i böter!

/Magnus
Skriv svar