Lastmaskin i miniformat *Nya bilder 070503*
Ventilen liknar den som Kalmar/BT använder. På arbetsmaskiner används oftast en trippel pump, den består av två större och en mindre på samma axel. Dom två större, en för drivning och en för arbetsfunktioner samt den mindre för servostyrning och broms. Om dessa pumpar ersätts av en enda så går det t ex inte att köra framåt lyfta skopan och styra utan att få väldiga problem. Det går inte att dela upp flödet från en pump till flera funktioner mer än i ventilen för rörelserna (de fyra spakarna) och även här påverkas hastigheten i funktionen. Det är dock inte lika farligt att t ex tilten plötsligt stannar upp när man börjar lyfta som att styrningen slutar fungera för att man behöver tilta upp lite under färd! 

Att du inte hittade så mycket kanske kan bero på detta ?Henry skrev:OT: har letat lite efter hållfastigheten hos kilremmar men det ser dåligt ut med det då google inte gav mig så mycket, någon som kanske har någon sida att rek?

http://www.googlefight.com/index.php?la ... lfastighet
-
Andy: Nej det kan ju bli problem, men jag har iallafall separerat drivning och övrig hydrualik. Att styrningen inte fungerar när man kör funktioner på frontlastaren kan jag leva med. Min maskin kommer inte att gå speciellt fort så det är nog ingen fara. Jag har dock en liten pump som skulle passa att bara driva styrningen, men problemet är att få ihop allt med bensinmotorn.
/Magnus
/Magnus
Jo, det är så det är tänkt. Den elpump jag har duger inte att driva via rem/remskiva. Dock har jag en servopump från bil som skulle funka. Sedan letar jag efter (har hittat en, måste bara få rotationsriktningen bekräftad) en större pump som är remdriven.
Hydrostatpumpen klarar inte att drivas via rem, men eftersom jag inte har något alternativ där så får jag montera den via en lagrad mellanaxel och ett elastiskt koppel och sedan remskiva. Det blir lite meckigt att få ihop det med tanke på att hela konstruktionen skall tillåta att man justerar remspänningen. Jag har dock ett knippe plattjärn i dimension 100 x 10 mm vilket borde gå att göra en stabil konstruktion av.
/Magnus
Hydrostatpumpen klarar inte att drivas via rem, men eftersom jag inte har något alternativ där så får jag montera den via en lagrad mellanaxel och ett elastiskt koppel och sedan remskiva. Det blir lite meckigt att få ihop det med tanke på att hela konstruktionen skall tillåta att man justerar remspänningen. Jag har dock ett knippe plattjärn i dimension 100 x 10 mm vilket borde gå att göra en stabil konstruktion av.
/Magnus
Du behöver inte spänna remen så hårt om du kan spänna den på "rätt " sida
på min gräsklippare är den bara ca 13 mm bred rem , inga problem med rem men den klarar inte så mycket vridmoment ,
har för mig att det är lätt att plocka av pumpen från elmotorn sitter med 4 skruvar mot gavelen på motorn , sätt dit 4 kortare skruvar så har du en fungerande pump ,pump o motor är seperata enheter
axelen på pumpen är som en spårskruv fast på "andra hållet"=lätt att gör ny drivning från en annan axel
på min gräsklippare är den bara ca 13 mm bred rem , inga problem med rem men den klarar inte så mycket vridmoment ,
har för mig att det är lätt att plocka av pumpen från elmotorn sitter med 4 skruvar mot gavelen på motorn , sätt dit 4 kortare skruvar så har du en fungerande pump ,pump o motor är seperata enheter
axelen på pumpen är som en spårskruv fast på "andra hållet"=lätt att gör ny drivning från en annan axel
Andy: jepp, gör man en "balk" så blir det kraftigt. Ännu värre blir det nog att göra fäste till hydraulmotorn.
Greven: Jepp, den går att tabort, men det hjälper ju inte, jag måste ju ändå göra en mellanaxel som är lagrad. Dock stämmer det med det inverterade skruvspåret, det såg jag på en likadan pump fast som var bortmonterad från motorn.
/Magnus
Greven: Jepp, den går att tabort, men det hjälper ju inte, jag måste ju ändå göra en mellanaxel som är lagrad. Dock stämmer det med det inverterade skruvspåret, det såg jag på en likadan pump fast som var bortmonterad från motorn.
/Magnus
Orbitrol Volvo mm
Det finns speciella drivmotorer som är gjorda för höga vridmoment.
En typ av kolvpump där cylindrarna sitter fast i drivhjulet och kolvarna sitter fast i en led. Dessa har beroende på antalet cylindrar alltid minst ett antal i
ingrepp. På min minigrävare finns 5st cylindrar / hjul, deplac. ~ 2l totalt och jag driver denna med en Volvo F10 flygmotor pump med fast deplacement som kan ge 450Bar. Pumpen är en kolvpump med en skiva likt en diskuss
som vrides runt och på så sätt "lyfter" en kolvstång i taget.
Pumpen är på 10ccm och vid ~1000v/m går maskinen med ~3km/h.
Jag styr den med ventiler.
Ventilhuset har jag satt till 175Bar för slangar skall hålla.
Se på en modern skylift eller en Katokran så förstår du vad jag menar med kolvmotor. Som mest finns 22 cylindrar/drivhjul vad jag vet. Du får då ett oerhört fint och jämnt drivmoment.
Danfoss har motorer med kugghjul-pistong överföring men dessa får underliga ryck för sej när dom belastas. Ett sista tipps som är billigast är att fixa vanliga kugghjulspumpar som är x ggr större än den du har idag och använda dessa som drivmotorer. Skillnade på pump o motor är endast lagringen vid axeln! OBS när det gäller kugghjulspumpar. Lycka till
En typ av kolvpump där cylindrarna sitter fast i drivhjulet och kolvarna sitter fast i en led. Dessa har beroende på antalet cylindrar alltid minst ett antal i
ingrepp. På min minigrävare finns 5st cylindrar / hjul, deplac. ~ 2l totalt och jag driver denna med en Volvo F10 flygmotor pump med fast deplacement som kan ge 450Bar. Pumpen är en kolvpump med en skiva likt en diskuss
som vrides runt och på så sätt "lyfter" en kolvstång i taget.
Pumpen är på 10ccm och vid ~1000v/m går maskinen med ~3km/h.
Jag styr den med ventiler.
Ventilhuset har jag satt till 175Bar för slangar skall hålla.
Se på en modern skylift eller en Katokran så förstår du vad jag menar med kolvmotor. Som mest finns 22 cylindrar/drivhjul vad jag vet. Du får då ett oerhört fint och jämnt drivmoment.
Danfoss har motorer med kugghjul-pistong överföring men dessa får underliga ryck för sej när dom belastas. Ett sista tipps som är billigast är att fixa vanliga kugghjulspumpar som är x ggr större än den du har idag och använda dessa som drivmotorer. Skillnade på pump o motor är endast lagringen vid axeln! OBS när det gäller kugghjulspumpar. Lycka till

Motorventiler
För drift av roterande hydraulik bör man alltid ha motorventil eller överströmningsventiler på den aktuella slangssystemet. Sätter du en cylinderslid på en roterande massa och släpper cylinderventilen kommer något att gå sönder eftersom att oljan inte kan komma någon vart när du bryter flödet. V-spåret innebär inte att det är en motorventil utan oftast att denna i sitt start/stopp moment har en strypande funktion för att på så sätt få mjuka stopp/start.
Jobbar man inte med hydraulik har jag svårt att tro att en lekman ser skillnad på en motor, cylinder, flödesbegränsande, dubbelverkande mm. Sätter man dessutom en motorslid på ett drivhjul kan man bli utan "bromsar" eftersom oljan i ett sådant system kan rotera runt beroende på sliden är svarvad.
Jobbar man inte med hydraulik har jag svårt att tro att en lekman ser skillnad på en motor, cylinder, flödesbegränsande, dubbelverkande mm. Sätter man dessutom en motorslid på ett drivhjul kan man bli utan "bromsar" eftersom oljan i ett sådant system kan rotera runt beroende på sliden är svarvad.
Vicke,
Tack för informationen!
Har nu en 100 cc Danfoss motor, en OMS100, den skall agera drivmotor. Som energikälla för den har jag en variabel pump (Sauer Sundstrand 15 series). Jag hoppas att dom kommer att lira bra ihop. Lät tillverka nya slangar som skall sammanbinda dom. Även pluggen över läckanslutningen tog jag bort från motorn och anslöt den till returen från den variabla pumpen.
Var dessutom på Momentum i Örebro idag och köpte en kedjetransmission. Det var inte gratis!
Motordrev: 15 kugg med 32mm insatshylsa
Bakaxeldrev 30 kugg med 35 mm insatshylsa
1 meter kedja med lås
1380:- ink moms
Men då är det ganska grov kedja, 5/8" så det borde hålla. Jäklar va snyggt det blev monterat på motorn! Återstår dock att fräsa spår för krysskilen i bakaxeln och göra själva motorfästet så det blir stabilt och justerbart.
Måste försöka hinna ta några fler bilder... Skall dock flänga iväg med deklarationen först så jag slipper 1k i böter!
/Magnus
Tack för informationen!
Har nu en 100 cc Danfoss motor, en OMS100, den skall agera drivmotor. Som energikälla för den har jag en variabel pump (Sauer Sundstrand 15 series). Jag hoppas att dom kommer att lira bra ihop. Lät tillverka nya slangar som skall sammanbinda dom. Även pluggen över läckanslutningen tog jag bort från motorn och anslöt den till returen från den variabla pumpen.
Var dessutom på Momentum i Örebro idag och köpte en kedjetransmission. Det var inte gratis!
Motordrev: 15 kugg med 32mm insatshylsa
Bakaxeldrev 30 kugg med 35 mm insatshylsa
1 meter kedja med lås
1380:- ink moms

Men då är det ganska grov kedja, 5/8" så det borde hålla. Jäklar va snyggt det blev monterat på motorn! Återstår dock att fräsa spår för krysskilen i bakaxeln och göra själva motorfästet så det blir stabilt och justerbart.
Måste försöka hinna ta några fler bilder... Skall dock flänga iväg med deklarationen först så jag slipper 1k i böter!
/Magnus