Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Dimensionera basresistor för en PNP gick snett, har jag gjort fel?

Inlägg av säter »

DanielM skrev: 11 december 2021, 16:59:03 Det blir inte exakt en sinussignal, men det blir en svängig signal som gör så att strömmen "gungar" lite. Sådant är bra för att ta bort statisk friktionjag valt.
Är det dither du talar om?
Janson1

Inlägg av Janson1 »

Försökte länka med en bild men där kom min kunskap till korta... Jo om du bara skall propotionaldriva en magnetventil så räcker det med en N-MOS, tex IRFZ44N och en diod över spolen. Dess gate bör ha ett motstånd på tja, 47 ohm (använder jag) och gärna ett 100 k - 1 Mohm till jord också, man vet aldrig vad processorn har för sig vid strömsättning... Detta har jag kört med i flera år nu i div applikationer, tex en magnetventilstyrning till hydraulik, så jag vet att det funkar...
DanielM

Inlägg av DanielM »

säter skrev: 11 december 2021, 20:05:29
DanielM skrev: 11 december 2021, 16:59:03 Det blir inte exakt en sinussignal, men det blir en svängig signal som gör så att strömmen "gungar" lite. Sådant är bra för att ta bort statisk friktionjag valt.
Är det dither du talar om?
Japp. Dither talar jag om nu. En Parker PWD 400 är en 0-10V till 0-3A konverterare. Antingen skickar man ut ren ström, eller ström + dither. PWD 400 kostar skjortan!
Janson1 skrev: 11 december 2021, 20:27:46 Försökte länka med en bild men där kom min kunskap till korta... Jo om du bara skall propotionaldriva en magnetventil så räcker det med en N-MOS, tex IRFZ44N och en diod över spolen. Dess gate bör ha ett motstånd på tja, 47 ohm (använder jag) och gärna ett 100 k - 1 Mohm till jord också, man vet aldrig vad processorn har för sig vid strömsättning... Detta har jag kört med i flera år nu i div applikationer, tex en magnetventilstyrning till hydraulik, så jag vet att det funkar...
Tackar! Det fungerar för mig också. Jag har dock valt att ha en P-MOS och en NPN trissa som driver P-MOS. Men i detta fall så är det en PNP-trissa och inte en N-MOS. Men det fungerar att stryka strömmen.
Skriv svar