Dina mini-projekt!
-
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Man blir förvånad över hur många ljudliga leksaker som tillverkas med batterier som är fullkomligt omöjliga att byta.
- olalofberg
Köpte en elorgel anno 1982. Yamaha Electone B-205. För 150:- kunde jag inte bara låta bli.
Den var lite glapp i ett par brytare och en potentiometer, och så var den lite skavd på hörnen och en pedal var sprucken.
När jag började skruva och upptäcker jag till min stora glädje att på 80-talet kunde man göra service-vänliga produkter:
Översta klaviaturet uppfällt: Båda klaviaturen uppfällda (bara att dammsuga): Detalj på ljudinställningarna (autokomp, arpeggio, "bossa novan"..
:
Det slutade med att alla fyra brytarna för "upper special preset" fick lödas loss och tas isär i sina beståndsdelar för att
rengöra och slipa lite på kontaktytorna. Även det ett arv från tidigare år: Att kunna ta isär en brytare och sen sätta ihop den igen.
Potentiometern var det bara att löda om. Dock hade secondhand-repair-avdelningen fyllt den med kontaktspray, säkert i tron om att
den skulle vara oxiderad, well, well. Orgeln funkar klockrent nu. En rejäl 12" bas i stativet, btw.
Funderade först på att 3D-printa en pedal, men detaljen är lite för stor och olämpad. Håller på med en i trä.
Roade mig också med att köpa scannade scheman ifrån servicemanualen på nätet. Hittade en sidan med en kille som samlade och som kunde scanna och maila för 80:-.
Mestadels analog elektronik, men den har några kretsar (som ljudgenerator och sequencern för det inbyggda) som är i gränslandet för att vara processorer, tror jag... De är iaf inte speciellt general purpose.
Den var lite glapp i ett par brytare och en potentiometer, och så var den lite skavd på hörnen och en pedal var sprucken.
När jag började skruva och upptäcker jag till min stora glädje att på 80-talet kunde man göra service-vänliga produkter:
Översta klaviaturet uppfällt: Båda klaviaturen uppfällda (bara att dammsuga): Detalj på ljudinställningarna (autokomp, arpeggio, "bossa novan"..

rengöra och slipa lite på kontaktytorna. Även det ett arv från tidigare år: Att kunna ta isär en brytare och sen sätta ihop den igen.
Potentiometern var det bara att löda om. Dock hade secondhand-repair-avdelningen fyllt den med kontaktspray, säkert i tron om att
den skulle vara oxiderad, well, well. Orgeln funkar klockrent nu. En rejäl 12" bas i stativet, btw.
Funderade först på att 3D-printa en pedal, men detaljen är lite för stor och olämpad. Håller på med en i trä.
Roade mig också med att köpa scannade scheman ifrån servicemanualen på nätet. Hittade en sidan med en kille som samlade och som kunde scanna och maila för 80:-.
Mestadels analog elektronik, men den har några kretsar (som ljudgenerator och sequencern för det inbyggda) som är i gränslandet för att vara processorer, tror jag... De är iaf inte speciellt general purpose.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fungerar säkert bra ända tills de som ev bor under en börjar klaga, eller folket i huset 4 kvarter.1802 skrev:Har ni provat öronproppar? Man blir inte döv av dem, de bara dämpar.

olalofberg skrev:Köpte en elorgel anno 1982. Yamaha Electone B-205. För 150:- kunde jag inte bara låta bli.
Coolt, jag har storebror till den, B405, den stod kvar i huset när vi köpte det, i väldigt bra skick, dock är volympoten ledsen
på min också, vrider man den med strömmen på sprakar det tills nån skyddskrets går i, man får välja volym med strömmen av

Känns väldigt gedigen, den medföljande "pallen" känns också extremt gedigen, den har min sambo snott och använder som blombord.
Funkar det bra? är den snabb på växla? Vad är den tänkt att användas till?
Undra hur många "operations" en sån där kulventil klarar av..
Undra hur många "operations" en sån där kulventil klarar av..
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tror vi hade en sådan till försäljning på St Erickssonhjälpen när jag var ditkomenderad. Den började brinna (nätaggregatet rök i alla fall) och jag satte sedan yxan i den, tog hand om tastaturen och förstärkarkretsen.olalofberg skrev:Köpte en elorgel anno 1982. Yamaha Electone B-205. För 150:- kunde jag inte bara låta bli.
- olalofberg
De kan säkert bli väldigt dammiga, och kondensatorerna torkar väl ut med...
Fick hem en liten def plattv. Så locket åkte av. Där hittade jag en cfldrivare liknande "de på ebay". Testade den, och den verkar funka. Jag skall mecka in den i en annan tv. Med def dito.
Har tidigare köpt en cfldrivare från ebay. Men den har bara 2 ansl, 4 är vanligt på tv app. Drivsladden till denna är 5pol på kortet, och 6pol i andra ändan. Den 6pol klippte jag bort nästan direkt. Tur att jag sparade några cm sladd. Den passar fint till ovan från den def tv'n
. Färgerna är lite fel, men det går att flytta om.
Skärmen på donatorn är kraftigt repad. Så det hade varit kul att ta yttersta skivan från tex en skrotad datormonitor.
Har tidigare köpt en cfldrivare från ebay. Men den har bara 2 ansl, 4 är vanligt på tv app. Drivsladden till denna är 5pol på kortet, och 6pol i andra ändan. Den 6pol klippte jag bort nästan direkt. Tur att jag sparade några cm sladd. Den passar fint till ovan från den def tv'n

Skärmen på donatorn är kraftigt repad. Så det hade varit kul att ta yttersta skivan från tex en skrotad datormonitor.
Åh, en riktig "Charles Nonsense"-orgel! Hade jag över huvud taget kunnat spela nåt alls hade jag nog inte kunnat motstå den.olalofberg skrev:Köpte en elorgel anno 1982. Yamaha Electone B-205. För 150:- kunde jag inte bara låta bli.
Har du provat att modda så att du kan skicka in externt ljud (om det inte redan finns ingång) och använda den som förstärkare+högtalare-kombo för musiklyssning?
Med tanke på det låga pris en såndär betingar så vore den väl annars en perfekt kandidat för att bygga om till synt? Det kanske till och med finns en marknad för färdiga utbyteskort/extrakort att koppla in i befintliga sånadär, för att få MIDI & co? Liksom en midi-utgång från åtminstone klaviaturerna och en linjeingång som modd som "vem som helst" klarar att trycka i skulle kanske vara säljbart? Fast klaviaturen har kanske inte förutsättningar för någon som helst form av anslagskänslighet och det vill folk kanske ha?
- olalofberg
Jag tänkte ju direkt att kunna förändra den lite... men jag har just nu en känsla av originalitet som jag tänkte hålla i.
D.v.s. det är lite kul att ha den original. Det går ju köra lite effektpedal utanför om man nu vill feta upp ljudet lite.
Dist eller delay eller nåt.
Men som sagt, med schemat, är det ju inga problem att se var man ska hooka in för att använda förstärkaren eller för
all del göra egna arpeggios.
MIDI-implementationen får nog vänta. Min version är kanske inte tillräckligt avancerad för att vara intressant från början.
Har redan själv några MIDI-keyboard (med anslagskänsla).
När jag tänker efter, kanske det kan vara attraktivt att ha en "circuit-bent" orgel för den morderne elektronmusikern...
D.v.s. det är lite kul att ha den original. Det går ju köra lite effektpedal utanför om man nu vill feta upp ljudet lite.
Dist eller delay eller nåt.
Men som sagt, med schemat, är det ju inga problem att se var man ska hooka in för att använda förstärkaren eller för
all del göra egna arpeggios.
MIDI-implementationen får nog vänta. Min version är kanske inte tillräckligt avancerad för att vara intressant från början.
Har redan själv några MIDI-keyboard (med anslagskänsla).
När jag tänker efter, kanske det kan vara attraktivt att ha en "circuit-bent" orgel för den morderne elektronmusikern...
Min GEM MK-20M har midi och minnes cartridge ett rom och ett ram. (inte min)den har jag på rom mfl. Vet ej om den har anslagskänslighet. Vad är sillnaden på snabbt och hårt?
Jag skickar in ljud från technics kasettbandare, men bara mono
. Hyffsad bas. Jag funderar på att lyfta på locket, men har inte kollat hur. Midi skulle vara kul att labba med. Finns det nått färdigt för minneskort till midi?
Jag skickar in ljud från technics kasettbandare, men bara mono

Vet ej om den har anslagskänslighet. Vad är sillnaden på snabbt och hårt?
Det är precis som på ett vanligt piano att tonen blir kraftigare eller svagare beroende på om man slår ned en tangent snabbt eller långsamt.
Det är precis som på ett vanligt piano att tonen blir kraftigare eller svagare beroende på om man slår ned en tangent snabbt eller långsamt.