Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
olalofberg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av olalofberg »

C64:an? Intressant. Får man fråga vad för data som ska gå genom sladden?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

olalofberg skrev: Jag gjorde för en tid sen misstaget att köpa min 5-årige son en "rymd-pistol" med ljus- och ljud-effekter.
Två dagar senare konstaterar det vuxna laget i familjen att ljudstyrkan kanske var onödigt hög (kanske på gränsen till enerverande).
Det är FRUKTANSVÄRT irriterande vilken hög ljudvolym det är på alla elektroniska barnleksaker, jag har också modifierat ett antal, antingen tejpat för högtalaren (om det är en kapslad piezo) eller lödit in ett seriemotstånd.

Ofta finns det ju dessutom en volymkontroll på prylen redan, med typ två lägen som motsvarar "för högt" och "alldeles jävla tokigt högt".. hur tänker tillverkarna ?
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av frownlayer »

Jag har åtgärdat många leksaker som har för hög ljudnivå. Man blir galen annars.
1802

Inlägg av 1802 »

Jag har ett kort till C64 för serieport DB25. Har provat innan. Men det funkade bara i en riktning, med terminalprogram. Tänkte att det skall funka i bägge riktningar nu. Mest blir det data från C64 diskett till PC. Jag har C64 emulator på surfplattan, så jag kör mest där.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

chassie-dsub'ar som inte vill ansluta mot varandra kan ju lösas genom att helt enkelt skruva ur chassieskruvarna. Funkar givetvis inte om de också håller fast saker som trillar loss...
1802

Inlägg av 1802 »

Hittade en förlängningssladd DB9 i röran :-) . Sände ut lite junk, och LED'n blinkade på enheten(RS-232 till TTL ser). Den har 2 LED, men jag vet inte vad tvåan är till. Kanske blinkar vid data in Jag får prova att köra duplex mot arduinon med. Så kan jag få ut data från arduino utan USB :-) . Eller mot Facit M110 ...

Facit M110 liknar.
Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Labbar med BT. Försökte docka omiz tbord
Bild
mot samsung mini Gt-s5301 nalle. Funkade ej. Testade mot datorn och kom på att jag har separata drivisar. Först skall man docka mot datorns BT, sedan starta ett program. Sen funkar det på datorn. Men drivisarna är äldre än android/linux som samsungen har :-( . Det går bra att docka mot nallen. Men det krävs ett progg till för att det skall funka. Jag har några .sis till div äldre nallar, men det hjälper nog inte. Id kod "0000".

Fortsatte med BT shutter
Bild
funkar på nallen. En knapp tar kort och en höjer volymen(annan funktion om man är på annat ställe i nallen.). Skulle vara bra att kunna progga om knapparna. De funkar som tbord typ. Testade mot datorn, men den vill ha en id kod från fjärren, inte så lätt med bara 2 knappar :-( . Jag tycker det är en otroligt billig BT enhet. Skulle vara nice om den gick att hacka/progga om.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

.sis är nog installationsfiler för Symbian.
1802

Inlägg av 1802 »

Är det lika illa med nyare BT keyboards. Att man skall både docka och ha "drivis"? Klart enklare att gå via "USB on the go" tbord.
.sis finns på min Sony Erikson Z1010 också. Skulle vara fint med .sis android emulator.
Jag har också en Motorola A925(symbian). Kanske blir det nått fjärrstyrt med dem.

Jag kopplade BT tbordet mot Terra Term, Det blir samma resultat oavsett vilken baud jag väljer :? . Stabilt resultat, men inte samma tecken som jag skickar :? .
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett "vanligt" BT-tangentbord kräver inga drivrutiner i Andriod eller för den delen i Windows.

Sådana tangentbord har funnits åtminstone sen mitten av 00-talet.

Det går för övrigt att köra mus mot android, och har man usb-on-the-go ("baklänges-USB") så kan man ansluta mus via USB. Mycket perverst ;)
Användarvisningsbild
olalofberg

Inlägg av olalofberg »

Gjorde en trefas (tre faser uppdelat) power-controller för bryggverket...

Kan visa strömmen på varje fas ungefär (till höger), och slå på/av allt med en brytare (eller nödstopp) eller extern 230-slinga.
230-slingan kan med fördel användas för att kontrollera flera 230-uttag med termostat eller annat.
Lite trassligt med kablar kanske, men behövde lite längd.
LED'sen visar ungefär 1 led per Ampere.
powercontrol.jpg
Tre LM3914 (LED bar comparator) fick visa strömmen...
powercontrol1.jpg
..som tre strömtransformatorer gav.
powercontrol2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Glenn skrev:
olalofberg skrev: Jag gjorde för en tid sen misstaget att köpa min 5-årige son en "rymd-pistol" med ljus- och ljud-effekter.
Två dagar senare konstaterar det vuxna laget i familjen att ljudstyrkan kanske var onödigt hög (kanske på gränsen till enerverande).
Det är FRUKTANSVÄRT irriterande vilken hög ljudvolym det är på alla elektroniska barnleksaker, jag har också modifierat ett antal, antingen tejpat för högtalaren (om det är en kapslad piezo) eller lödit in ett seriemotstånd.

Ofta finns det ju dessutom en volymkontroll på prylen redan, med typ två lägen som motsvarar "för högt" och "alldeles jävla tokigt högt".. hur tänker tillverkarna ?

Och gör man minsta lilla inverkan på ljudvolymen så slänger ungarna leksaken då den ej längre är lika rolig.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Brukar sätta tejp över det perforerade området där högtalaren sitter. Brukar dämpa tillräckligt för att göra leksaker uthärdliga.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Tekko skrev: Och gör man minsta lilla inverkan på ljudvolymen så slänger ungarna leksaken då den ej längre är lika rolig.
Man får göra det innan dom vänjer sej :) ..Fast min dotter verkar inte bry sej nämnvärt om volymen halveras iofs.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skulle det opponeras över något sådant så är förstås batteriet dåligt som är orsaken till det och skulle det då frågas efter något nytt batteri så råkar alla vara slut precis just då. :)
Skriv svar