Dina mini-projekt!
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Dina mini-projekt!
Det är 'bara' skalorna som fattas
så skulle min lilla bänkfräs få detta också.

Montera en SMA kontakt på en av mina SDR stickor för att förenkla antenn inkoppling 

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Snyggt jobbat med DRO:n ghost_rider! Bonuspoäng på att plattan är en Sony.
(Eftersom de tillverkar DRO:er..)

Blev visst ett bygge till denna afton!
En CW trancsiver för 80m bandet, har inte testat den i skarpt läge än då klocka hant bli för mycket.
Men det svänger där det skall i alla fall
F.ö första gången jag testar så kallat Manhattan bygget, sjukt skoj byggsätt!
Nu är inte denna skapelse nå jätte fröjd för ögat men jag skall nog lära mig
En CW trancsiver för 80m bandet, har inte testat den i skarpt läge än då klocka hant bli för mycket.
Men det svänger där det skall i alla fall

F.ö första gången jag testar så kallat Manhattan bygget, sjukt skoj byggsätt!
Nu är inte denna skapelse nå jätte fröjd för ögat men jag skall nog lära mig

Två 200mm fläktar på 9V i TV-bänken.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jag behöver ett borrstativ till min fuskdremel från Lidl. Rfter ett intensivt kollande efter ett Dremelstativ då jag antingen inte hittat sådana (skapligt billiga) eller i en sats tillsammans med en borrmaskin och inspirerad av en och annan stativbyggare på forumet har jag kommit till skott och fått ihop grunden.
Det som fattas är en spak som sänker borrmaskinen och jag vet hur den skulel kunna göras men jag grubblar på om man inte kunde ha något mer automatiskt. AliExpress hade linjära ställdon billigt (20 USD) men med en fraktkostnad på 25-30 blir det hela en usel affär.
Tittar på en solenoidsom kanske skulle kunna fungera om man matade på spänningen lagom snabbt för att skona såväl borrstålen som solenoiden.
Jag letar vidare, funderar på vad man kan göra med en liten nerväxlad motor och om någon på forumet har en idé.

Borrmaskinen ska fästas med, typ, den där brickan men den ska få lite gummipackning för att inte repa maskinen och ge ett bättre grepp.

Det som fattas är en spak som sänker borrmaskinen och jag vet hur den skulel kunna göras men jag grubblar på om man inte kunde ha något mer automatiskt. AliExpress hade linjära ställdon billigt (20 USD) men med en fraktkostnad på 25-30 blir det hela en usel affär.
Tittar på en solenoidsom kanske skulle kunna fungera om man matade på spänningen lagom snabbt för att skona såväl borrstålen som solenoiden.
Jag letar vidare, funderar på vad man kan göra med en liten nerväxlad motor och om någon på forumet har en idé.

Borrmaskinen ska fästas med, typ, den där brickan men den ska få lite gummipackning för att inte repa maskinen och ge ett bättre grepp.

Nu kanske du inte har en 3D skrivare, men jag håller på med denna design just nu. Väntar på skruvar och muttrar att trilla ner i brevlådan bara 
http://www.thingiverse.com/thing:144333
och sedan ett fäste för en vanlig DC motor med borrchuck
http://www.thingiverse.com/thing:196482
Många bilder här;
http://www.thingiverse.com/thing:144333/#made

http://www.thingiverse.com/thing:144333
och sedan ett fäste för en vanlig DC motor med borrchuck
http://www.thingiverse.com/thing:196482
Många bilder här;
http://www.thingiverse.com/thing:144333/#made
En DC och LED konverterad ljusstake..

project post på min sida: http://www.workshopprojects.net/how-to- ... dleholder/

project post på min sida: http://www.workshopprojects.net/how-to- ... dleholder/
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Snodde snabbt ihop en digitalklocka av ett kit som rasslade in till ICA Kvantum idag. Den får spänning från en USB-kontakt men jag ska sedemera mata med 5V från en väggvårta.

Jag såg en annan tråd om litet ministativ för miniborrmaskiner och fick lite idéer. Istället för att att, eller snanare tillsammans med en spak som kör ner borret vill jag ha möjlighet att ställa fix borrdjup för att slänga in ett fräsverktyg och kanske köra fram ett och annat experimentkort.

Jag såg en annan tråd om litet ministativ för miniborrmaskiner och fick lite idéer. Istället för att att, eller snanare tillsammans med en spak som kör ner borret vill jag ha möjlighet att ställa fix borrdjup för att slänga in ett fräsverktyg och kanske köra fram ett och annat experimentkort.
Fick färdigt kapbädden idag 
Skillnaden på en kapad bit är ca 0.1mm och ibland mindre (kant till kant) vilket är över förväntan. Nu återstår bara att få hem ett par fina knoppar så man slipper leta upp en 13-nyckel varje gång.
Hur kommer det sig att man har fem-sex stycken 12 och 14-nycklar men aldrig någon 13-nyckel när man behöver den?
Jag tänkte först göra fästet (det som det står H.L på) i aluminium men efter att ha sneglat på kinafräsen fick det bli formplywood istället. Det tuggade den dock gladeligen sig igenom

Skillnaden på en kapad bit är ca 0.1mm och ibland mindre (kant till kant) vilket är över förväntan. Nu återstår bara att få hem ett par fina knoppar så man slipper leta upp en 13-nyckel varje gång.
Hur kommer det sig att man har fem-sex stycken 12 och 14-nycklar men aldrig någon 13-nyckel när man behöver den?
Jag tänkte först göra fästet (det som det står H.L på) i aluminium men efter att ha sneglat på kinafräsen fick det bli formplywood istället. Det tuggade den dock gladeligen sig igenom

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Det där vart ju inte så tokigt, vad för sorts klinga kör du med i alu och hur pass tjockt sågar du?
Tack 
Det är vanlig träklinga 32-tänder tror jag. Dom säljer ganska billiga klingor på Göksäter (Orusts svar på Ullared). Det tjockaste jag har kört är nog 12mm aluminium. Tar man det försiktigt och ser till att spänna fast linjalen är det inga problem. Det sliter förvånansvärt lite på klingan tycker jag men man kanske inte vill finsåga med den efter ett par varv

Det är vanlig träklinga 32-tänder tror jag. Dom säljer ganska billiga klingor på Göksäter (Orusts svar på Ullared). Det tjockaste jag har kört är nog 12mm aluminium. Tar man det försiktigt och ser till att spänna fast linjalen är det inga problem. Det sliter förvånansvärt lite på klingan tycker jag men man kanske inte vill finsåga med den efter ett par varv

Smackade ihop en hörlursförstärkare på en flexibel plattform för labbändamål, en prototyp kanske man kan kalla det.
Drivsteget till lurarna är detsamma men man kan välja att köra med eller utan rör, med eller utan opamp.
Det går att konfigurera röret utan förstärkning (CF buffer) eller röret med förstärkning,
opamparna är singlar och kan tas bort och byglas om man så önskar, förstärkningen ställs som vanligt med resistor.
Röret i det här fallet är ett ECC88 men man kan använda bl.a 6N1P, ECC81, 82 och 83 också.

Drivsteget till lurarna är detsamma men man kan välja att köra med eller utan rör, med eller utan opamp.
Det går att konfigurera röret utan förstärkning (CF buffer) eller röret med förstärkning,
opamparna är singlar och kan tas bort och byglas om man så önskar, förstärkningen ställs som vanligt med resistor.
Röret i det här fallet är ett ECC88 men man kan använda bl.a 6N1P, ECC81, 82 och 83 också.

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Den såg ju mysig ut! Finns det strappningsmöjligheter för de olika rören? ECC88 och ECC81 har ju olika glödströmsmatning.
Och varifrån kommer kitet?
Och varifrån kommer kitet?
Ombyggd och trimmad rörbestyckad oscillator med en utfrekvens på 864,000MHz.
En kristall på 27,000MHz är grundfrekvens som multipliceras och förstärks till typ 100-200mW@108MHz
som i sin tur driver ett 2C39 - "lighthouse-rör". 2C39 är inbyggd i en kavitet som trimmas till resonans på 864MHz.
Och ut kommer typ 10-20mW på 864MHz som ska mata en blandare i en 432MHz - 1296MHz transverter.
En kristall på 27,000MHz är grundfrekvens som multipliceras och förstärks till typ 100-200mW@108MHz
som i sin tur driver ett 2C39 - "lighthouse-rör". 2C39 är inbyggd i en kavitet som trimmas till resonans på 864MHz.
Och ut kommer typ 10-20mW på 864MHz som ska mata en blandare i en 432MHz - 1296MHz transverter.