Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Gitarrrörförstärkare modell HiFi

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant!

Jag har dock börjat ifrågasätta om man verkligen kan likna en klippt sinus vid en fyrkant.

Att diskontinuiteter (dvs skarpa övergångar) har mycket övertoner, det är känt.

Att en REN fyrkant bara består av udda övertoner är också känt.

Men det betyder inte nödvändigtvis att en klippt sinus BARA har udda övertoner, det kan mycket väl vara som så att en hårt klippt sinus har en hel del jämna övertoner som sen filtreras bort av OPT (PP) varvid ut kommer mjukt klippt sinus.

Vid nåt tillfälle ska jag försöka göra en Fourierutveckling av en klippt sinus (med diskontinuitet, dvs inte som på skåpet).

MVH/Roger
PS
Sen börjar jag tro att den kompressionsmekanism jag ovan talade om också gäller (och då för både transistorer och rör) men att det hos PP-steg blir en kombination av två mekanismer där PP således ger mjukast möjliga (och mest symmetriska) klipp.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

I stället för att spekulera och dividera kanske du ska sampla signalen och göra en FFT på den. Sparar massor av grubblerier och besvär.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fyrkantvåden är ju å ena sidan helt ointressant som musiksignal eftersom den låter räligt. Å andra sidan fungerar den ju utmärkt för att få lite hum om förstärkarens bandbredd. Ju tidigare elektroniken klipper (i frekvens) destu mer påverkas fyrkantvågen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

lillahuset skrev:I stället för att spekulera och dividera kanske du ska sampla signalen och göra en FFT på den. Sparar massor av grubblerier och besvär.
I stället för tykna kommentarer kanske du kan göra det själv ;)

Jag har ingen tillgång till FFT, så det blir papper och penna för mig vilket dock inte är mig emot, mer lärorikt så :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

soundbrigade skrev:Fyrkantvåden är ju å ena sidan helt ointressant som musiksignal eftersom den låter räligt. Å andra sidan fungerar den ju utmärkt för att få lite hum om förstärkarens bandbredd. Ju tidigare elektroniken klipper (i frekvens) destu mer påverkas fyrkantvågen.
Jag har en annan tråd där jag bygger en funktionsgenerator (FG).

FG har en bandbredd på endast 20Hz-20kHz (med ett enda Range) vilket jag tycker räcker.

Anledningen är att stigtiden vid säg 20kHz fyrkant ger bandbredden ganska exakt som

\(f_h=\frac{0,35}{tr}\)

där tr är stigtiden hos fyrkanten (ut till last).

Samtidigt ger takfallet vid säg 20Hz:

\(f_l=\frac{f}{\pi} (1-\frac{Vmax}{V_{min}})\)

där Vmax och Vmin är maxspänning respektive minspänning för själva takfallet (ut till last).

Som synes är banbreddsberäkningar en faktor tio över respektive under FG's begrändade bandbredd möjliga (om än uppskattade).

Så visst, man kan utröna en hel del om en förstärkares frekvensgång mha fyrkantvåg.

MVH/Roger
PS
Det är trevligt att mha min FG kunna ställa 20Hz respektive 20kHz genom att helt enkelt bara vrida ratten i sina ändlägen :D
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Tjurskalle, sampla signalen och maila mig så ska du få en FFT. Eller är spekulationerna viktigare?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Dumskalle, vad ska jag sampla den med då? :doh:

Dessutom är det numera tveksamt om jag ens kan ta fram en sån signal (ty både trissor, OP och rör sägs klippa lika mjukt, vilket jag dock inte tror på).

Du som är en modern rackare, kan du inte bara skapa en rakt klipp sinus i t.ex Matlab och sen göra FFT på den?

MVH/Roger
PS
Jag tycker du ska klippa den på runt 75% för att vara relativt relevant.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Dumskalle, det är väl ditt problem. Jag erbjöd mig att skapa en FFT, inget annat.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag har nu planerat lite mer angående min gitarr-rörförstärkare modell HiFi (KGA).

Det har slumpat sig nåt rätt trevligt, min ordinarie Peerless bas gick inte att få tag i längre, HiFi-Kit rekommenderar då en bredbandare från Faital Pro (4FE32) med Neudyniummagnet (läs liten) som förutom att den får plats i min lilla låda, som inte Peerless fick, så är det som sagt en bredbandare som faktiskt går ända upp till 20kHz!

Jag har redan borrat hål för två brytare som var tänkt att kunna ställa KGA i följande moder:

1) Fullregister (4kHz övergångsfrekvens mha 150uH spole och 10uF konding)
2) Lågpass (bortkoppling av diskant, 4kHz)
3) Högpass (HP-filtrering av bas, 400Hz och inkopplad diskant)
4) Bandpass (HP-filtrering av bas, 400Hz och bortkoppling av diskant)

Jag har dock precis upptäckt att nåt komplicerat filter får jag helt enkelt inte plats med även om 150uH lindad på järnkärna kan gå.

Men när jag nu har tillgång till en bredbandare ändrar sig förutsättningarna lite:

1) Fullregister_1: Bredbandaren bara utan filterkomponenter
2) Fullregister_2: Bredbandaren 150uH, diskant 10uF
3) Lågpass: Bortkoppling av diskant
4) Högpass: HP-filtrering av bredbandaren
5) Bandpass: HP-filtrering av bredbandaren och bortkoppling av diskant.

Jag har alltså två brytare bara dvs endast 4 av dessa funktioner kan jag realisera.

Eftersom man i praktiken bör se till så att speciellt ett rörsteg alltid ser en vettig last så innebär det ganska stor spole när man HP-filtrerar bredbandaren, denna spole kan kanske ersättas av 39 Ohm.

Om den kan det så är frågan mest vilka fyra moder jag vill välja.

Jag tror jag skippar 1) ty högtalaren är ändå löjligt direktiv på frekvenser över 10kHz, sen kör jag 39 Ohm parallellt med högtalarutgången även om det sänker uteffekten 1dB samtidigt som belastningen är lite dålig vid LF (och HP).

För som jag sa, jag har ingen plats kvar i min KGA, jag måste göra nåt.

Ser inte ens ut som min relativt klena luftlindade 150uH-spole får plats, börjar fundera på järnkärna.

Jag har gjort fler planeringar idag.

Jag har märkt upp placeringar för samtliga interna kort (KTA, KSB och KVR), de får nätt och jämt plats.

Sen har jag bestämt mig för att offra det allra sista spacet till en 10P sockerbit som innehåller alla kablar underifrån rör-chassit.

Jag vill helt enkelt ha en robust access till dom även om jag hade kunnat skarva och krympslanga dom (men då hade dom huserat runt om i kring).

MVH/Roger
PS
Ett tag tänkte jag skippa diskanten helt och bara sätta en kvadratisk 4mm plyfa (med en massa ventilationshål, obs) utanpå det baffelhål för diskanten som jag redan borrat/sticksågat :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Halvledar-klippt sinus (via min Klass B KTA).

Frekvens: 1kHz
Utspänning: 7,4Vpp i 1k (9V mat, uncalibrated på bild)

Nu ska jag äta och gå och lägga mig :)

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pedalosaurus

Inlägg av Pedalosaurus »

Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Jag menade att när fyrkantvågen inte längre är 50% så blir den en pulsvåg och en pulsvåg innehåller väl även jämna övertoner precis som sågtandsvågen? Och jag vill påstå att tex vågformer från tex gitarr är ganska komplexa. Alltså ser man aldrig rena fyrkantvågor. En distad gitarr har både klippta och oklippta toppar, så jag tror att det är i princip omöjligt att räkna ut med formler vilka övertoner som finns i signalen. Den innehåller i vilket fall som helst både jämna och udda övertoner.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

lillahuset skrev:Dumskalle, det är väl ditt problem. Jag erbjöd mig att skapa en FFT, inget annat.
Jag har nu tydligen tillgång till rakt klippt sinus via min Effekt-OP (KTA).

Återstår "bara" hur jag ska sampla den.

Kan det räcka med en serie ekvidistanta punkter som jag helt enkelt använder typ linjal för att ta upp?

Sen får du dom i Notepad.

Om du fortfarande är intresserad, dvs.

MVH/Roger
PS
Njae, jag tror upplösningen blir för dålig ty det är ju vad som händer vid krökningen som är intressant, jag får bygga mig en samplare helt enkelt :)
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

Du kanske har en linje- eller mic-ingång på datorn? Sedan kan du använda Audacity eller något annat att sampla till en fil.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jesus, vad jag är omodern :D

Jag kunde alltså inte ens tänka tanken!

Jag har ett MP3-inspelningsprogram men jag har inte installerat det än.

Jag är nämligen mycket rädd om min mycket stabila dator och för många installationer/avinstallationer sägs inte vara så bra.

Så jag drar mig från att installera det här programmet.

Samtidigt vill jag spela in mina LPs så snart som möjligt.

Måste bara finna modet :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort

Inlägg av lillahuset »

MP3 är inte bra om man ska göra FFT. WAV är mycket bättre.
Skriv svar