Idag lagade jag svetsen som jag köpte för ett par månader sedan.
Problem ett var trådmatningen, det berodde troligen på att nån kört igenom skitig tråd genom trådledaren, efter att tillslut lyckats meckla igenom tråden så gjorde jag helt enkelt så att jag torkade rent tråden emd sprit, drog tillbaka den och torkade den igen osv ända tills det inte kom mer skit på trasan ochj tråden löpte lätt.
Efter det gjorde jag ren matarhjulet och kullagret som tryckte mot hjulet, också med sprit.
Problem två var läckage av gas i pistolgreppet, det var betydligt knepigare att fixa, eller ja, själva felet var enkelt, "gasbrytaren" hade hoppat isär, men att få ihop allting var inte helt trivialt.
Nu var det dags att provsvetsa, jag hittade en hyfsat ren skrotbit i garaget, fram med den nyköpta kinesiska elektroniska svetshjälmen och försöka svetsa.
Det gick åt h-vete.
jag misstänkte att plåten var skitig och letade efter vinkelslipen eller iaf nån slags rondell till borrmaskinen.. icke sa nicke, så jag fick nöja mej med en fil(!!) och filade rent några kvadratcentimeter, då gick det perfekt att svetsa
Tyvärr upptäckte jag då nästa problem, bromsen till trådrullen var trasig och nån hade slöjdat själv, som inte funkade så bra tyvärr, så det var lite trådnystan över trådrullen
Ska försöka hitta på nån bättre lösning där, minns faktiskt inte riktigt hur bromsen brukar vara konstruerad, nån som har en bild ? vet bara att man brukar justera in med en ratt på centrumpinnen.