Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
kankki

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kankki »

Byggde en '230v-test-låda' eller vad man ska kalla det. Gör att jag kan koppla i serie / koppla förbi en glödlampa med en strömställare. Kan också mäta strömmen mellan banankontakterna.

Bild

Overkill psu för en lysdiod :roll: 15v trafo var ju helt fel men det var enda jag hade hemma… (jo jag har tagit bort kopparn runt 230v ifall någon undrar ;) ) Kortet är monterat i botten och leden lyser genom ett hål som redan fanns i lådan. (Var gammalt switchat psu)

Bild

Färdig. Får väl tillverka något slags skydd att lägga på skruvpolerna. :shock:
Bild
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

En sådan skulle inte vara helt fel att ha.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Styrpanel till tågbanan :)

Totalt 6 vippströmställare (ska in fler senare), en pot och två lysdioder. Byggt på en hylla som är meningen att man ska skruva under ett bord och ha tangentbord + mus på egentligen, från IKEA.
DSC_0396.JPG
Ville inte att man ska kunna dra ut det så långt (Blir en jävla hävstångseffekt så det finns inte en chans att bordet håller om det kommer någon vikt på den...) så jag satte i ett par nitar och kapade av skenorna.
DSC_0398.JPG
Sen borrade jag upp fäst-hålen från 4mm till 6mm (Hur fan har de tänkt att det ska kunna hålla med klena små 4mm skruvar?) och gjorde ett par plåtbitar för att det ska finnas någon chans att skruvarna inte ramlar igenom träskivan.
DSC_0397.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Kvällens projekt. Jag ville kunna koppla in mätpinnar och minikrokodilkäftar till min stationära multimeter. Var för snål för att köpa färdiga mätsladdar, så jag fyndade några mätpinnar (med mindre mätpinnar i andra ändan sladden??) på ELFAs rea, köpte några bananhylsor på Kjell&Co, och slaktade ett par minikrokodilsladdar. Plus en rulle kraftig svart kabel, någon krona metern på ELFAs rea. :D

När jag ändå höll på gjorde jag även en adapter till en batterieliminator efter samma princip, hade ett chassiuttag liggandes.

Detta är ungefär vad jag började med.
IMG_5885.JPG
De här billiga bananhylsorna är helt värdelösa; skruven når inte ner till botten och hylsan av hårdplast glappar omkring. Dessutom stack skruvarna ut en bit och jag vill undvika att ta på strömförande delar. Vad jag gjorde istället var att löda fast kabeln i skruvhålet, kapa änden som sticker ut, och isolera med krympslang utanpå.
IMG_5887.JPG
Det färdiga resultatet! Tyvärr var den enda krympslangen jag hade i rätt storlek rosa (Biltema), men det får duga. Filade till de trubbiga spetsarna på mätpinnarna med "nagelfil" så nu är de sylvassa. (Dock var den blottade metallen gulaktig, vad kan det vara för metall? Är det silvriga bara en beläggning?) Chassidonet till batterieliminatorn borde egentligen byggas in i en dosa, men vad fasen, en bit krympslang så är problemet löst. :)
IMG_5892.JPG
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Spetsarna är gjorda av förnicklad (eller förkromad) mässing.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Tack! Finns det någon nackdel med att blotta mässingen på spetsarna, så länge man håller dem torra?

Förresten, jag har undrat vad benen till vanliga komponenter (t.ex motstånd) är gjorda av?
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Jag tror att de flesta komponentben avsedda för lödning är förtennade med lite lödtenn (som alltså är ytan man ser) för att de ska vara lättare att löda, men jag kan kanske ha fel, och det är ju inte svar på vad de faktiskt innehåller inuti.

Appropå de där bananhonorna, det verkar som om det är "tänkt" att man ska linda eltejp runt dem när man monterat dem... Jag har några hanar som är ungefär likadana, med utstickande skruvar... Hej elsäkerhet!
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Komponentben på motstånd och liknande brukar vara förtennad koppar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

soundbrigade skrev:Min ena US/EU-adapter fick flickans pojkvän låna så han kunde sitta och surfa på sin läpptåpp på Kastrup när han väntade på flyget hem, den andra är uppäten av dammråttorna här hemma, alltså ....

DON'T TRY THIS AT HOME!!!!!!!
Två banansnören, två krokodilklämmor och lite eltejp och min batteriladdare till Canon-cellerna ....

Bild
Jag fixade en inte fullt lika brutal lösning på min Canon-laddare, det var också en US variant men jag monterade bort jänkarstiften och lödde in en apparatkabel istället, och så på med smältlim för att skydda både användaren och elektroniken från öppningen som blev... :lol:
canon1.jpg
canon2.jpg
canon3.jpg
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Det där blev ju bra :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mejlat dottern med instruktioner hur hon ska sköta sitt Handelsbanskkonto via webben och ett äskande om adaptern. Hon lovar att skicka på stört.
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Har även gjort en kabel för att koppla alla 25 pinnarna i parallellporten till ett kopplingsdäck.

Jag tog en gammal D-Sub kontakt och slaktade en IDE-kabel. Lödkopparna är mycket större än de här ledarna, det var svårt att få dem att sitta still under lödningen.
IMG_5894.JPG
I andra änden tog jag en bit svarvad stiftlist och en hörna av ett experimentkort. Observera den proffsigt modifierade D-Sub kåpan, den var inte flatkabelvänlig innan.
IMG_5898.JPG
En koncis dokumentation av pinnarna. Hoppas jag lär mig löda bättre med tiden.
IMG_5899.JPG
Här har jag kopplat D0-D7 till varsin lysdiod och räknar upp binärt. Datorn är en Compaq Armada M300 som jag räddat från ett öde i återvinningen, den kör Debian från ett CF-kort. Det var struligt med parallellporten i Linux - först lyste dioderna upp i olika mönster beroende på vad datorn gjorde, sedan hade mitt program ingen effekt på lysdioderna, men när jag startade X började programmet fungera, fast dioderna som är tända flimrar ibland, men jag har inte kunnat se detta flimmer i oscilloskopet.
IMG_5901.JPG
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag hatar att löda flatkabeländar. Det är hopplöst.
Användarvisningsbild
dechaine

Inlägg av dechaine »

Hur många gånger har man inte kokat sig lite kaffe att ha när man labbar vid skrivbordet... för att en halvtimme senare upptäcka att muggen fortfarande är full och naturligt vis så är kaffet kallt.

Länge sedan jag och brorsan (Housepainter) gjorde denna, men den sköter fortfarande sitt jobb fint!

En enkel "555-timer" satt till ca två minuter.

Mugg på knappen är = timer ON

Efter två min = En mycket irriterande summer

Mugg lyfts = OFF

Skulle behöva en snygg inkapsling...

kaffetimer.jpg
Användarvisningsbild
twse

Inlägg av twse »

Hehe, har själv funderat på att skaffa en peltierplatta. Ena sidan för kaffe, andra för läsk och öl.
Skriv svar