Kvällens projekt. Jag ville kunna koppla in mätpinnar och minikrokodilkäftar till min stationära multimeter. Var för snål för att köpa färdiga mätsladdar, så jag fyndade några mätpinnar (med mindre mätpinnar i andra ändan sladden??) på ELFAs rea, köpte några bananhylsor på Kjell&Co, och slaktade ett par minikrokodilsladdar. Plus en rulle kraftig svart kabel, någon krona metern på ELFAs rea.
När jag ändå höll på gjorde jag även en adapter till en batterieliminator efter samma princip, hade ett chassiuttag liggandes.
Detta är ungefär vad jag började med.
IMG_5885.JPG
De här billiga bananhylsorna är helt värdelösa; skruven når inte ner till botten och hylsan av hårdplast glappar omkring. Dessutom stack skruvarna ut en bit och jag vill undvika att ta på strömförande delar. Vad jag gjorde istället var att löda fast kabeln i skruvhålet, kapa änden som sticker ut, och isolera med krympslang utanpå.
IMG_5887.JPG
Det färdiga resultatet! Tyvärr var den enda krympslangen jag hade i rätt storlek rosa (Biltema), men det får duga. Filade till de trubbiga spetsarna på mätpinnarna med "nagelfil" så nu är de sylvassa. (Dock var den blottade metallen gulaktig, vad kan det vara för metall? Är det silvriga bara en beläggning?) Chassidonet till batterieliminatorn borde egentligen byggas in i en dosa, men vad fasen, en bit krympslang så är problemet löst.
IMG_5892.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.