Nätaggregat?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2

Inlägg av evert2 »

Nja, spänningen över R1 påverkas inte på det sättet...kom ihåg att U = I*R

Däremot kommer spänningen över själva regulatorn att ändras!

Om du sen tittar på Q6 så ser du att det är Ube som styr strömmen i R7. Detta gör att drivspänningen till aggregatet kan variera utan att strömkänsligheten förändras ALLT förmycket. Det är ju så att Hfe ändras något beroende på U(CE). Frågan är väl HUR mycket.
Detraw

Inlägg av Detraw »

aaa smart....

så är det R13 man ska bestämma ett värde på, beroende på vid vilken ström som den ska bryta?
evert2

Inlägg av evert2 »

Det går ett reglera eller ändra storleken på R13 för att på så sätt ändra stömbegränsningen, men det går ju också att ändra R7, R8 och R11 också (SUCK)

Man kan fundera lite kring var i den delkretsen man kan koppla in en potentiometer - för att göra detta reglerbart under drift (om man vill). Som du vet så "glappar" potentiometrar en hel del - beroende på VAR i kretsen man kopplar in potentiometern kommer det kunna få olika följder vid eventuell glappkontakt. I ena fallet kommer en STÖRRE ström tillåtas matas ut än vad som är önskat - i det andra fallet kommer MINDRE ström tillåtas matas ut än vad som är önskat. Det senaare alternativet är i såfall att föredra. Jag gissar att en potentiometer seriekopplad med R10 skulle fungera bra.
evert2

Inlägg av evert2 »

OM man nu skulle klämma i med en potentiometer med en max-värde på 100K ohm- och de övriga komponeterna är rätt - så innebär det att man kan reglera strömgränsen mellan 2,5 - 5 A!
Detraw

Inlägg av Detraw »

aa trevligt... 2.5 - 5A låter ju helt perfekt... Om man nu seriekopplar en potentiometer på 100kohm som max i serie med R10, men jag hittar inte R10 på schemat, är det så att du menar R13 istället?
evert2

Inlägg av evert2 »

http://xs21.xs.to/pics/05123/powersuppl ... 3Discr.png

F´låt, jag menar att potentiometern kan kopplas mellan R8 och jord. Strömmen från Q6 delas ju upp mellan R8 och R11. Om man nu ökar värdet (resistansen) för R8 så kommer en större del av strömmen gå igenom R11 istället. Detta gör att transistorn "Q8" stänger av regulatorn vid lägre ström belastning än annars.
Detraw

Inlägg av Detraw »

fasen vad jag har fått mycket annat att göra på sista tiden :( nu jobbar jag en del också... men nästa vecka ska jag ta itu med strömbegränsingen för att kunna få klart nätagregatet snart :D
evert2

Inlägg av evert2 »

swimma lungt
Detraw

Inlägg av Detraw »

ok då ska vi se da... ska lägga in det på mitt schema och slänga upp det senare ikväll så får vi se om jag fattat allt rätt... men vad ska R13 ha för värde? och hur testar man sen att det funkar... finns det nått sätt att ställa in en last på si och så många ampere??
evert2

Inlägg av evert2 »

Vore ju bra om du först kunde testa kopplingen i simulator, "typ" multisim eller så - sen att man testar sig fram i verkligheten för att på så sätt få fram bra värde på R13 - ja även de andra komponenternas värde i strömbegränsningskretsen. På låg utspänningsnivå är det väl bara att pröva med ett låg-ohmigt motstånd - när man skall testköra strömbegränsningen......när man kommer upp lite högre i spänning så handlade ju om en hel del effekt.......jag vet inte :oops:
evert2

Inlägg av evert2 »

Förlåt detraw
:oops:
:wall: Nu har jag tänkt galet igen. :roll: ....kom på en sak......du hade rätt i ditt tidigare inlägg, det blir nog R13 som man ersätter med en potentiometer för att justera strömbegränsningen...Med tanke på att spänningen över R13 inte lär följa spänningen över R1 "särskilt" linjärt.

I och med att spänningen över R1 är så liten ( i alla fall så antar jag det - speciellt man vill sänka strömbegränsningen ner till 2,5 A för hela aggregatet. )

Q1 har ju en basspänning som troligtvis aldrig blir större än 1 Volt - Och bas-spänningen på Q6 måste vara minst 0,5-0,6 volt innan det börjar hända nåt överhuvudtaget (nån ström går ner från Q6 - vidare ner i ström begränsningskretsen)....så skulle nästan ingen ström komma ner via Q6 - låt säga då spänningen ökar över R1 til 0,8 Volt....

Då är spänningen över R13 = 0,8-0,06 V = 0,2 Volt....Ökar spänningen över R1 till 0,9 Volt (alltså 12,5 %) så är sänningen över R13 0,3 V!!

I och med att spänningen över R13 har ökat med 50% - från 0,2V till 0,3 V - så medför det ju en STRÖMÖKNING genom R13 med 50%!!

Alltså här ser man att en liten strömökning igenom R1 med för stor strömökning genom R13.
När denna snabba strömökning förstärks via Q6 med faktor Hfe..så ballade ur helt.

Därför bör justeringen göras vid R13!!
Detraw

Inlägg av Detraw »

vilken tur att man inte har fått arslet ur vagnen och byggt upp allt än da :)

Så vid R13 sätter jag en potentiometer med ett värde på runt 100kOhm (max) Ska jag sätta in det i serie med R13 eller ska jag byta ut det med R13? Om jag ska koppla in det i serie, vilket värde borde R13 ha då? hur ska man räkna ut det?
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja det är helt säkert nödvändigt att seriekoppla potentiometern med ett fast motstånd.....men jag har inte funderat så mycket kring beräkningen kring det hela...återkommmer....
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag vet inte riktigt hur man skall räkna på detta..men till å börja med vore det ju bra att veta hur stor spänningen blir över R1 - då regulatorn "ger ut" 2,5 A. Kom i håg att spänningen över R1 med allra största säkerhet bara skillja 0,1-0,15 Volt om ens det....det bästa vor om du helt enkelt kunde testa detta.....Hmmm så det gäller att du hittar en lämplig last för detta.

Ett annat sätt är att ...just bygga strömbegränsningen på ett annat sätt. Låt säga att man sätter ett effektmotstånd innan strömmen delar upp sig mellan R1, Q1,Q2,Q3 & Q6. I och med detta grepp...så får du en mer linjärt förhållande mellan spänning över DET motståndet och uttagen ström.....än vad som är fallet med R1. För att kuna förbättra förutsägbarheten ytterligare så kan man istället för Q6..i form av en diffrentialkoppling.........därefter så stter man en komparator...med inställbar referensspänning som gör strömbegränsningen reglerbar...är du med. Det tjuriga är ju bara att OP-förstärkarna kräver drivspänning.....detta kan ju betyda att man måste ha en spänningsregulator till detta....

Hur du än väljer att göra så blir det knappast enkelt...fundra lite på det....å fråga om det är nåt du undrar över.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jag måste säga att det första alternativet låter mer lockande... Men hur ska man testa ut det? ska man bygga upp det hela på labbplatta och testa med ett motstånd och en last och se hur det funkar, eller bör man kanske simulera det hela i mjukvara först?
Skriv svar