Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
-=Fullmoon=-

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Säkert att FRA inte flyttat in på forumet?

Ser ju ut som bra mycket jobb :)
Jag har ju inte gjort så mycket idag om man ser emot vad du har gjort :lol: Jag gräver ju bara vallgravar ju
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Haha, nää inte FRA men entusiaster :)

Jag är riktigt slut i kroppen, vet inte sist jag var så här sliten. Tar rätt rejält på både kropp och psyke att klättra upp och ner hela tiden. Sedan är en del moment lite tunga, typ att hissa upp järnröret, lyfta mastsektion osv.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är ju en hel jäkla antennpark. :) Hur var det man måste väl ha byggtillstånd för sådana här höga antenner?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Är det inte samma som för vindkraftverk? Så länge de faller på den egna tomten är det fritt fram? Men det var väl iof en max vingdiameter inblandad där med... Bara att sätta en liten liten propeller högst upp så är antennen helt plötsligt ett vindkraftverk :D
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Antenner behöver inte bygglov och detta är en antenn så det är lungt :) För 60m masten fick jag söka alla möjliga tillstånd, registrera den för markering osv. Fick skicka papper till Skellefteå flygplats, LFV och transportstyrelsens flygavdelning. Dock krävs inte bygglov för att sätta upp master om det är en mindre privat anläggning, hur nu det ska tolkas :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är det om den överstiger en viss längd man måste skicka in ang flygsäkerhet och liknande, var går den i så fall? :)
Detta tolkar jag som att det inte rörde bygglov i traditionell bemärkelse utan en fråga om flygsäkerhet?
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Jepp, så är det. En mast ska registreras om den är över 20m och den ska markeras med hinderljus om den är över 45m.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, så då räknas följaktligen även större, stationära master som "antenn" (om man bygger privat) och som hinderljus räknas en sådan godkänd röd lampa i toppen?
(antar det som sagt följer en bunt registrerings formulär, men då alltså endast för master över 20 meter, följer mer registrerings papper om den sedan överstiger nästa om 45 meter?).

Så det är då alltså fritt fram att bygga master i princip hursom helst om man tar hänsyn till ovanstående med längdmarkering?

Edit: Ja ja ja... Jag var trött då jag skrev detta. :roll:
Men nu har vi i allafall fått svar på vad som gäller och det var väl kärnpunkten?
Nu kan vi återgå till huvud ämnet. :)
Senast redigerad av Mizzarrogh 14 september 2009, 12:41:47, redigerad totalt 1 gång.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Väldigt höga master behöver väl dessutom mer än et rött lyse i toppen?
Man ser ju en del som har lite lyse både här o där. inte så att man vill flyga in i en mast.

Verkar ju relativt lätt att få tillstånd för en mast.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Läser du tråden? Eller skriver du bara?
Din fråga besvaras mycket bra av föregående inlägg....
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag tror Fullmånens fråga är om det inte behövs MER ÄN ETT rött lyse i vissa fall, det har väl tråden inte avhandlat? Ännu?

Fortfarande grym tråd!! Min favorit! :tumupp:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

:doh: Det var visst jag som läste för dåligt. Snubblade jag på stavfelet kanske?
Ursäkta.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, en del master verkar ju ha någon form av vandrande ljus kombinationer. Finns förteckningar över detta på tex luftfartsverkets (eller vilka det nu är som har hand om detta) hemsidor eller liknande?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

-=Fullmoon=- skrev:Väldigt höga master behöver väl dessutom mer än et rött lyse i toppen?
Man ser ju en del som har lite lyse både här o där. inte så att man vill flyga in i en mast.
Jag har sett sändare som har flera rödljus med avstånd mellan. Sen vissa även nån form av pulserande/roterande (saftblandare?) med vitt ljus.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Kontakt:

Inlägg av sm2wmv »

Antenner över 20m behöver registreras men det behövs inte något bygglov för just antenner. Dock kan man ju fråga sig vad definitionen av antenn är, eftersom man då kunnat stämma av en mobiltelefonmast och hävda att det är en antenn.

Det stämmer att hinderljus i form av fast rött sken bara räcker upp till en viss höjd, sedan måste det även markeras på andra sätt. Allt finns beskrivet i det här dokumentet. Transportstyrelsens blanketter för detta är helt värdelösa men försvarsmaktens dokument var riktigt bra.

http://www.transportstyrelsen.se/Global ... 008-47.pdf

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luf ... a-foremal/

För övrigt så satte vi upp sista 6m mast idag och gjorde klart så nu saknas bara toppröret så blir vi igång även på 160m. Återkommer med bilder lite senare.
Skriv svar