Montering av Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Hehe, jag var så fokuserad på att komma någon vart att jag inte ville kuta upp fyra våningar för att hämta kameran.

Det är ju trots allt första byggdagen så det fanns ju inte så mycket att fota. :)

Imorgon kväll ska jag bättra mig. :wink:

Nej, nu är det allt läggdags, klockan ringer 05.30
Godnatt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Är det egentligen någon idé att använda alla tre (6 totalt per sida) fästhål i sidorna mot bottenbiten på traversen? Det är uppborrat för 3 sargsprintar i rad på mina bitar, men bara de två yttersta har hål för respektive bult.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tror det räcker med dom yttre, men det var lättare att "förborra" om du vill använda även mittenhålen.

Man vet ingenting före man provat. Så borra upp till hålen, å sätt i en skruv även där. :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Provade blanda trälim 50/50 med vatten, och sen slabbade jag på med en tandborste på de 240-slipade ändträytorna (som inte ska limmas mot något). Det torkade på en halvtimme, och sen slipade jag med 240-papper igen. Hårt och blankt. :)

Bild
declint

Inlägg av declint »

Om det blir en omgång lillasyrror till, kommer delarna vara färdiga då?

Jag var sugen på att beställa en i första omgången men är ganska glad att jag inte gjorde det. Man tycks ju få bygga det mesta själv.

Om / när näste version kommer. Kommer då hålen vara borrade eller blir det som denna gången? Det tycks ju vara en hel del saker som inte är gjorda med själva mdf-delarna och vinkeljärnen osv. Idén med att köpa en byggsats måste ju ändå vara att sådant ska vara klart, annars kan man ju lika gärna gå till brädgården?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det säkraste är nog brädgården. Då slipper du iaf att borra ett eller två hål som ev. skulle fattas. :lol:

Sen är det ju stor skillnad på en nollserie och färdiga byggsatser. Det ser man tex på priset.

En sak är då säkert. Jag hade satans tur att jag inte sålde någon till dig. :pray:
Tack för upplysningen.
Borre

Inlägg av Borre »

Har suttit nu en stund och monterat ihop L-profilerna med lager och sånt när jag märkte att det inte fanns tillräckligt många brickor till dem.
Använde två på varje skruv för att lagret skulle hamna mitt på röret.

När jag såg att det inte fanns brickor började jag sortera upp alla saker och såg att det fattas lite allt möjligt, gjort en liten lista:
edit: Lista på vad jag har, inte fattas.

Kod: Markera allt

M5 distans 25mm 0st men 7st 30mm?

mm	antal
M5 skruv 
	10	0
	25	11
M5 mutter	11
M5 bricka	11 

M6 skruv
	40	6
	45	20

M6 bricka liten 18

M6 islagsmutter 4

M8 mutter	28
M8 bricka	10
M8 bricka stor 4

Det jag istället fått för mycket av är M6 bricka stor ~30st och M6 skruv 30mm och 35mm ett par av vardera ungefär.
Så nu blir det inte mer montering tills jag får mer saker.
Hur tycker du vi gör med dessa saker jojje?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

declint:
Du har nog missat tanken med Lillasyrran.
Priset är nästan oförskämt lågt, så det är klart att man ska få mecka lite själv.

Jag tror inte att medlemmarna här har något emot att få skruva och borra lite själv.
Tvärt om. Det hade nästan varit lite trist om allt varit IKEA-färdigt.
Sedan är det ju så att de som vill ha en färdig CNC köper en färdig CNC.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Borre:
Antingen gör du en lista på vad som fattas, och jag skickar det, eller så går du till järnaffären och köper det. Jag kan även SMS:a, om sakerna inte är för stora eller för många.

Jag packade i påsarna förut, men sen har vi ändrat vissa saker. Jag orkade inte gå igenom varenda liten skruv igen, så det blir lättare att eftersända det som verkligen fattas på riktigt.

Tex att du fått 30mm M5-distanser isf 25mm förstår jag inte varför du tar upp. Det är väl bara att använda dom på 30mm??? Jag själv använder bara en bricka under lagren i vinklarna, men har ritat två.

Titta efter vad som egentligen fattas eller är fel, så kan jag göra nåt åt det. Den listan som jag skrev förut var till Macce, och stämmer inte med det du har fått. Provmontera gärna.
Borre

Inlägg av Borre »

Ska ändra listan till vad som fattas istället.

Distanserna skrev jag upp pga det fattas 5st, finns bara 7st. Att jag sen skrev att de är 30mm istället för 25mm spelar ju som sagt ingen roll men poängen med det hela var ju att det fattas några.

En bricka under lagren fungerar säkerligen bra, men tycker det blev bättre med två.

Har redan provmonterat större delen så vet väl ungefär vad som saknas.
Ska se vad jag kan få tag på själv först så slipper vi krångla nå. Det jävliga är väl bara att inget som säljer dylikt är öppet imorrn så det blir först till veckan nåtag.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det fattas inga distanser, iaf inte som jag ser det. X-motorn monteras direkt på gaveln, Y-motorn har bara tre fästskruvar. Z-motorn har alla fyra. Då blir det sju distanser. Om du ändrar listan till det du vet fattas, då är jag med.

Att du tycker det blir bättre med två brickor, kan jag inte ta så stor hänsyn till, eftersom jag tycker att det räcker med en. :D
Ja, jag vet. Det fattas dokumentation på hur det ska vara. Men det är inte så svårt bara man tänker efter lite extra. Jag får prioritera det före att skicka ut till flera tror jag. Det blir nog lättast i längden iaf. Jag hade hoppats på att det inte var så svårt att förstå, men...

Men det är klart, jag kunde ju ha skickat med lite extra av allt, och ni skickar tillbaka det som ni inte ville använda. Det tänkte jag inte på.

Nä, skämt å sido. Jag skickade med det jag trodde att var rätt, sen blir det lite fel ibland, men det får ni ta. Jag har sänkt priset till snudd på förlust, så lite jobb och egeninsats måste ni offra.

En sak är iaf säker, jag kommer aldrig att göra om det här. Jag trodde från början att ni var införstådda med att det var ett billigt och bra sätt att komma igång med CNC. Att ni kunde ta nackdelarna med att få allt till ett enormt bra pris, men att jag ville ha hjälp med att vidareutveckla maskinen, inte få massa gnäll och påhopp för att man glömt några hål eller skruvar. Hur ska jag få ut något nyttigt av det här, förutom att jag lärt mig att jag måste milimeterpassa allt och trippelkolla alla delar?

Ibland blir det för mycket även för mig. Ni som inte vill göra någonting själva eller trodde att allt var färdigt å klart, bara att montera ihop X med X, och Y med Y, kan skicka tillbaka allt, och ni får tillbaka era utlägg. Ni som beställt utan att få leverans kan skicka ett mail vart jag ska skicka tillbaka pengarna. Till er som inte vet vad som är fram eller bak på en handborrmaskin, avbeställ på en gång, ni kommer iaf aldrig att kunna använda Lillsyrran till nåt mer än att samla damm på. Troligtvis blir den inte ens färdig. Sätter en femhundring på att minst en Lillsyrra aldrig blir färdig. (3 månader efter leverans.) Sätter nån emot?

Ni andra som accepterar att ta fram filen och borrmaskinen från skåpet kommer att få en maskin som ni aldrig skulle kunnat få ens för det dubbla priset. Sen kan vi alla hjälpas åt att vidareutveckla och göra den ännu bättre. Jag har massa ideer om att göra flera tillbehör, tex en fjärde axel så man även kan svarva och gravera flaskor. :)

Men för att vara med på det hela måste man ha ett visst intresse för att använda händerna till annat än att torka sig i arslet med. Lillsyrran är ingen 100% färdig produkt, och kommer förhoppningsvis aldrig att bli det heller.

Edit: Det har aldrig helt fattats några hål någonstans. Antingen har det varit förborrat/markerat, men inte helt igenom, eller så är det bara att borra för hand upp till ett annat hål, utan mm passning på nåt sätt. Inga "glömda" hål har behövst mätas fram. Så hoppas jag slipper höra att en M6-mutter fattas eller skruven är 3mm för lång.
Jimmy kommer att få ett bra liv med sin Lillsyrra, han har fattat redan från början vad det hela rör sig om. :wink:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

Inga glömda hål?? :D

Skämt och sido jojje, men det är klart man frågar en del. Decline's inlägg kan man ju bortse från men alla andra som sitter med syrror nu och håller på att montera har ju en poäng.
(Det är troligen IKEA som ställt till det i huvudet men) man vill ju inte ta fel skruv till fel ställe. Då frågar man istället för att montera ihop och få montera isär/göra om (som man ALLTID får göra med IKEA prylar). Men i detta fall med syrrorna är det ju ingen fara skedd om man nu skulle få slut på "små m6 brickor" bara att kila ner till lokale gulsmeden och fixa fler, det är ju standard prylar.

Kör hårt nu jojje. Jag väntar på att få fräsa ut lite nya prylar. Den nya förstärkningen av bordet verkar behövas (gavlarna). Jag har maskinen i kallt garage och den rör sig lite med temp/fuktighet.

Edit:Stavfel
Användarvisningsbild
Knotas

Inlägg av Knotas »

Min utlovade bygguppdatering med bilder dröjer lite då jag fick rycka in och jobba över i helgen.

Nu till det viktiga:
Lillasystern började som en förfrågan om det fanns 5-6 personer som var villiga att vara testpersoner för att hjälpa till att utveckla prototypen till en färdig produkt.

Gensvaret var enormt och det blev 34 beställningar.
Alla som fått vara med på denna resan borde vara tacksamma.
Det stora antalet testpersoner gör det så mycket svårare för Jojje.

I en förserie är det alltid så att delarna kan ha olika versionsstatus och därför inte passar ihop, då modifierar man bara den äldre delen.

Jag har jobbat i 10 år på teknisk utveckling i en bilfabrik och har lärt mig att utveckling av en produkt är en lång hinderbana av problemlösning.

Gillar man inte problemlösning eller saknar tummar finns färdiga cnc-maskiner att beställa ifrån Solectro.
Åh, är de för dyra? Just det! Utvecklingskostnader...

Edit:
Jojje: Jag sätter inte emot din femhundring, du har säkert rätt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack Knotas, du är en stötta när det känns tungt i uppförsbacken. :)
Hoppas jag slipper massa småtjafs om småsaker nu, och att vi kan göra Lillsyrran till nåt vi alla har nytta och glädje av.

Jag har lagt upp lite filer på det nya här.
Eftersom jag inte vet vilka verktyg ni använder, så tog jag med även originalfilerna så ni kan CAM:a dom själva. Jag har iaf använt en 6mm pinnfräs. Det finns ingen garanti för att filerna passar just till dig, men det är iaf lite hjälp på vägen. Använd gärna DWG eller DXF-filerna och ta in det i nåt CAM-program, så kan ni lära den delen också.
(Observera att underlaget till 19_6_384x250_1 (layer 0) är felaktigt, men det jag ritat på är riktigt.)

Filnamnen är uppbyggda med Tjocklek_fräsdiameter_breddXhöjd.
Tex "16_6_85x480" = 16mm MDF, 6mm fräs och materialet är 85mm x 480mm.

LCam-filerna är LazyCam-filer. Tap-filerna är G-koden som jag ville ha den.

Edit: Knotas, jag hoppas faktiskt bli av med en femhundring. :lol:
Borre

Inlägg av Borre »

Alltså tror du har missuppfattat alla mina inlägg här om skruvas som fattas och lite hål som inte passar till 100%. Inget av dessa är klagomål eller något sånt från mig, bara rena påpekingar (inget negativt). Jag är fullt medveten om att du inte kan passa in allt till 100% och packa med varenda liten skruv nu när det är förserie och jag gör mer än gärna större delen själv.
Men som det där med att hålen inte ligger centrerad över de andra hålen trodde jag var något du kanske ville veta till framtida ändringar av designen. Det är väl det som är meninge med att vi bygger ihop den? Om inte du vill ha hjälp och upplysningar om så små saker kan du säga det så jag vet till nästa gång.
Men men jag får ursäkta om jag verkar klaga, men det gör jag inte. Möjligen att det inte har någon betydelse att det fattas skruvar och att jag inte hehövt ta upp det men nu vart det så, ska inte göra om det.
Är väldigt tacksam för att jag fått köpa denna fräs till ett så bra pris, precis som du säger, skulle man inte kunna fåtag i något liknande till det dubbla. Att man sen får göra lite själv är bara kul.

Distanserna har du rätt om, satt igår och bara passade ihop vissa delar och tog lite saker lite för självklart där, får ursäkta för det. Resten fixar jag själv.

Ska inte skriva om några mindre fel längre, möjligen att jag skriver om jag hittar något större fel eller absolute inte får något att fungera.
Skriv svar