Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
DanielM

Re: Förslag på PWM, ADC, I/O och DAC IC kretsar med SPI?

Inlägg av DanielM »

Castor skrev: 1 november 2020, 13:04:21 Dagens moderna chefer är oftast ekonomer som ser till pengar i första hand. Att bara använda standardverktyg gör att den som har förmågan och viljan att tänka utanför givna ramar inte premieras. Jag tror att detta synsätt ger färre unika lösningar, färre patent och mindre kunskaper hos de som gör jobbet. Man löser problemen på ekonomiska villkor i första hand, inte tekniska.
Japp. De flesta chefer är ekonomer och de vill hålla ned kostnaden för styrelsen har bestämt det så. Ska man utveckla egna lösningar så finns det yrken för det också inom forskarvärlden eller R&D-avdelning.

Nu varierar R&D från företag till företag. Vissa R&D-avdelningar har helt enkelt NASA-nivå där ingen användare på detta forum når upp till. Här måste vi titta på Asien.

Vissa R&D-avdelningar har lite Codesys och "plus å minus" som nivå.
TomasL skrev: 1 november 2020, 16:35:43 Dessutom, standardverktyg/lösningar är inte nödvändigtvis felfria, samt att man också måste ta ansvar för kod som någon annan skrivit, och ofta är källkoden inte tillgänglig, utan ingår i förkompilerade libbar som man inte har kontroll över.
Jo. Dom är felfria. Mer felfria än en vanlig dödlig skulle göra eget bibliotek.

Den enda gången man skulle göra eget är om det inte finns. Annars så är en gyllene regel är att återanvänd andras kod. Finns inget värre när folk bygger hjulet på nytt inom kommersiella produkter.

Det finns en anledning varför det finns få C-bibliotek medan C++ har massvis med bibliotek av samma sort.
Senast redigerad av DanielM 1 november 2020, 18:23:03, redigerad totalt 1 gång.
svanted

Inlägg av svanted »

Det är alltid häftigt att lösa enkla problem på den svåra och kunskapskrävande vägen, men vem imponerar man på egentligen? Sig själv eller andra?
att ha kunskap eller att inte vilja/kunna söka den är inte jobbigt öht,
och har man skaffat sig den är den otroligt värdefull....

det är den som INTE har kunskapen och/eller inte vill söka den, som har det jobbigt,

och lite Dunning Kruger över det hela,
den som har kunskaperna tycker ju itne att det är svårt utan lätt,
Det är alltid häftigt att lösa enkla problem på den svåra och kunskapskrävande vägen
jag förstår verkligen inte varför någon med kunskaper skulle lösa ett enkelt problem på ett svårare sätt?
DanielM

Inlägg av DanielM »

Jag har träffat folk som har löst enkla problem på svårare sätt, trots att dom själva vet om att det finns alternativa sätt.

Orsaken är att dom vill testa och undersöka. Inte att vara korkad och dum.

Det är en utvecklingsfas det också.

Om du jobbar med tyska ingenjörer så kommer du märka att dom alltid ska vara progressiv när det kommer till ingenjörskonst. Komplicerade lösningar på enkla problem. Viktigt att man tilltalar dom Herr också, annars blir dom sura på en. Vanliga tyskar kan man dua enligt dessa ingenjörer ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

DanielM skrev: 1 november 2020, 18:18:00
TomasL skrev: 1 november 2020, 16:35:43 Dessutom, standardverktyg/lösningar är inte nödvändigtvis felfria, samt att man också måste ta ansvar för kod som någon annan skrivit, och ofta är källkoden inte tillgänglig, utan ingår i förkompilerade libbar som man inte har kontroll över.
Jo. Dom är felfria. Mer felfria än en vanlig dödlig skulle göra eget bibliotek.
Nej, det är de garanterat inte, många av C-biblioteken är fullständigt livsfarliga att använda.
svanted

Inlägg av svanted »

Jag har träffat folk som har löst enkla problem på svårare sätt
det är ju omöjligt att bemöta generellt, om man inte vet exakt vad det handlar om...
och att det skulle vara just generellt tror jag inte på.
ingen löser enkla problem på ett "svårare sätt" utan anledning,
tror nog det är en oinsatt betraktare utifrån som inte förstår vad det handlar om, och tycker det är "ett svårare sätt".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tog DanielM favotool CubeMx6 och valde nucleo 207zg kortet. Klickade i lwip och kollade att dhcp var aktiverat.. och kompilera... vågar någon gissa på om kortet fick någon ip eller inte vid uppstart?

Felfritt verkar det inte vara... det är väl därför ekonomchefer bara kanske kan vårda en produkt aldrig förädla och driva produkterna framåt..
DanielM

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 1 november 2020, 18:35:06 Nej, det är de garanterat inte, många av C-biblioteken är fullständigt livsfarliga att använda.
Då låter man bli att använda dom om de är så livsfarliga.
AndLi skrev: 1 november 2020, 18:46:30 Jag tog DanielM favotool CubeMx6 och valde nucleo 207zg kortet. Klickade i lwip och kollade att dhcp var aktiverat.. och kompilera... vågar någon gissa på om kortet fick någon ip eller inte vid uppstart?

Felfritt verkar det inte vara... det är väl därför ekonomchefer bara kanske kan vårda en produkt aldrig förädla och driva produkterna framåt..
Det krävs att du konfiguerar också.

Ekonomichefernas uppgift är att hålla ned kostnaden på krav från styrelsen.

Hur som helst. Vad tycker ni om denna lödpenna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och hur vet du att dessa funktioner inte används av de standardapplikationerna du använder?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag valde ju kortet jag använde. Det kommer från samma företag som har gjort cubeMX. Det ska ju bara vara plug and play med cubeMX?
DanielM

Inlägg av DanielM »

TomasL skrev: 1 november 2020, 19:20:35
Och hur vet du att dessa funktioner inte används av de standardapplikationerna du använder?
Ta ett exempel
AndLi skrev: 1 november 2020, 19:23:26 Jag valde ju kortet jag använde. Det kommer från samma företag som har gjort cubeMX. Det ska ju bara vara plug and play med cubeMX?
Ingen uC är plugg 'n' play. Inte än iallafall. Men tids nog så löser Google det åt oss.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

strcpy
strcat
sprintf

mfl funktioner, vilka är osäkra.

Dessutom vill man i bland ha funktionerna trådsäkra, speciellt om man använder ett RT-os eller liknande, och det är inte heller säkert att dina standardfunktioner är.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Intressant. Varför är dessa osäkra om man ej allokerar minnet?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Googla och du får svar.
DanielM

Inlägg av DanielM »

Finns ju strncpy, strncat och snprintf annars om man vill vara säker?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

De är heller inte direkt säkra.
strncpy är inte säkrare än strcpy, strncpy har till viss del andra funktioner,och är inte en ersättning av strcpy
Skriv svar