Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Köpte ett par ER20 hållare med 3/4" skaft från Hongkong.
Testade att modifiera den ena till TTS style.
/Lasse
Testade att modifiera den ena till TTS style.
/Lasse
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Guldancistrus
Pinkevin skrev:Kul! Fast jag undrar hur du fick den att fungera med två solitära spolar i stället för en transformator.
Pröva att koppla ett lågpassfilter på utgången om du vill mäta dess utspänning. Från noden där spole, kollektor och lysdiodens anod möts sätter du ett högohmigt motstånd i serie med en kondensator ner till jord. 1 Mohm/ 1 uF är lagom stora värden. Mät sedan spänningen över kondensatorn och hoppas att multimeterns ingångsimpedans är hög nog att inte lasta ner kretsen så att du får felaktiga värden, eller buffra utsignalen så slipper du hoppas.
1802 skrev:Guldancistrus: En ritning skulle vara nice.
Tack för svar!Henry skrev:Sök annars efter joule thief på google och du kommer väl att få några miljoner träffar eller så.1802 skrev:Guldancistrus: En ritning skulle vara nice.
Fast jag undrar hur du fick den att fungera med två solitära spolar i stället för en transformator.
Ja den skall på ett sätt inte fungera men det blir uppenbarligen en liten liten magnetiskt koppling mellan spolarna vilket gör att den börjar svänga. Hade de varit längre ifrån varandra så hade den inte fungerat.
Spolarnas storlek är för övrigt mycket större än vad som egentligen behövs då en spole i den storleken nog hade kunnat pumpa ut flera 100-tals mA vilket är på tok för mycket för en vanlig led.

Så här ser ritningen ut: (Modifierad bild från wikipedia) Henry; Pinkevin:
Ja, det är magnetisk koppling mellan dem, för när jag flyttar dem längre ifrån vanrandra eller sätter en metallbit emellan så blir ljuset svagare.
Pinkevin:
Jag testade med med motstånd och konding, men då fick jag fortfarande samma spänning som batteriet. Jag insåg då att kondensatorn antagligen laddas ur genom transistorn lika mycket som den laddas upp, så jag bytte mostståndet mot en diod och då mätte jag ca 45 volt.
För övrigt så gillar jag inte när man hänsvisar till google. jag tycket att det skapar en dålig stämning. länka till ett schema istället eller låt mig lägga upp ett.
Jag har gjort en liten uppgradering av kretsen nu, ska lägga upp en bild snart.

Guldancistrus: Tackar. För det var just ditt schema jag eftersökte. Skall söka på en ytubbe "joule thief oscilloscope" för att jag är nyfiken vad som händer var.
Testade min ljusmikrofon på en trädgårdsbelysning som borde ha "joule thief". För jag tror LED'n blinkar. Men det blev inget pulserande ljud. Kanske funkar med oscilloscope och LDR.
Testade min ljusmikrofon på en trädgårdsbelysning som borde ha "joule thief". För jag tror LED'n blinkar. Men det blev inget pulserande ljud. Kanske funkar med oscilloscope och LDR.
Rotationslaser. Hjälpmedel för att lägga ett plant golv. Väntar på beställd kraftigare laser.
Men oj vad mycket behändigare det varit att tillverka den om jag haft min 3D skrivare igång.
Men oj vad mycket behändigare det varit att tillverka den om jag haft min 3D skrivare igång.
Snyggt. Hur trimmar du in den i våg? Vore det inte enklare att ha tre ben för att få den helt stabil? Om benen är justerbara så är det ju enkelt att trimma in den i våg då...
Jo 3 ben är säkert lämpligare, men kanske inte lättare att göra. Min plåtbit var fyrkantig. Nästa ver. i plast blir 3 punkts.
Våginställning med standard vattenpass.
Svårare att trimma spegeln till exakt 45 grader, men lätt att kolla genom att se till att ett streck längs en vägg blir helt rakt.
Våginställning med standard vattenpass.
Svårare att trimma spegeln till exakt 45 grader, men lätt att kolla genom att se till att ett streck längs en vägg blir helt rakt.
Hmm... det kommer ju in fler effekter ju mer man tänkter på det. Du vill ju inte att höjden på linjen kommer att påverkas av hur långt du har till väggen. Alltså är laserns lodlinje, spegelns 45 gradighet etc också viktig.
Bästa är väl att sätta upp en liten modell och se vilka vinklar som man msåte kunna trimma för att det skall funka.
en reflektion i spegeln kan man ju skriva matematiskt:
V_out = V_in - 2(dot(V_in, N))N, där V_in är ljusets riktning in, N är normaliserad spegelnormal, V_out är vektorn på det reflekterade ljuset.
Bästa är väl att sätta upp en liten modell och se vilka vinklar som man msåte kunna trimma för att det skall funka.
en reflektion i spegeln kan man ju skriva matematiskt:
V_out = V_in - 2(dot(V_in, N))N, där V_in är ljusets riktning in, N är normaliserad spegelnormal, V_out är vektorn på det reflekterade ljuset.
För övrigt så gillar jag inte när man hänsvisar till google.
För mig är det helt beroende på situationen i fråga. Anledningen till att jag hänvisade till Google i detta fall för schemat var för att det skulle gå mycket snabbare för vederbörande att hitta den sökta informationen än att tex vänta på dig. Sedan finns det även bra mer uttömmande information där än vad jag tror någon här någonsin skulle orkat med att skriva.
För mig är det helt beroende på situationen i fråga. Anledningen till att jag hänvisade till Google i detta fall för schemat var för att det skulle gå mycket snabbare för vederbörande att hitta den sökta informationen än att tex vänta på dig. Sedan finns det även bra mer uttömmande information där än vad jag tror någon här någonsin skulle orkat med att skriva.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Det är visserligen inte en rotationslaser, men om jag fattat rätt har Bosch GLL3-80 45-graders konformade speglar för att projicera laserstrålen i (nästan) 360°.
- Greve Hamilton
- EF Sponsor
Nya äventyr med min OLED och VHDL! Kör en 512-punkters 12bit FFT samt displaydrivare i FPGA:n medan själva ADC:n utförs av en stm32f4 (40 kHz). Gjorde ett snabbt test på lite musik.

Behöver egentligen förstärka osv innan ADC:n, så jag fick halvera displayupplösningen för att det skulle bli något att titta på. 
Ja, tacka vet jag att hänvisa till AltavistaGuldancistrus skrev:För övrigt så gillar jag inte när man hänsvisar till google. jag tycket att det skapar en dålig stämning.

- Electricguy
En liten "par kanna"
Dvs. Scenspotlight.
3D printad, ledat huvud, sittande på en D cell med joule thief som driver LEDen..
Den bör gå runt ett par månader på en cell.

Dvs. Scenspotlight.
3D printad, ledat huvud, sittande på en D cell med joule thief som driver LEDen..

Den bör gå runt ett par månader på en cell.

- Electricguy