Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tog en rund MOT magnet för att göra en skruvmejsel magnetisk. Provade att föra den in och ut i hålet(beskriv det på bättre sätt...), då blev det avmagnetisering.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Börjt på ett lite rörigt miniprojekt:
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Sv: Dina mini-projekt!

Inlägg av mrfrenzy »

Electricguy skrev:En liten pinal för att släcka airbag lampan i BMW E39 som har den vanliga sjukan i form av trasig sensormatta i passagerarsätet.
Det avhälps genom att göra detta:
http://autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=172
Har artikelförfattarna verkligen gjort sin hemläxa när dom påstår att sensorn är där för att spara pengar vid eventuell crash med tomt säte?

All information jag sett tyder på att den ska förhindra utlösning eller minska kraften i airbagen när ett barn eller barnstol åker i passagerarsätet.
http://auto.howstuffworks.com/car-drivi ... s/ocs1.htm

Kopplar man förbi sensorn finns alltså risk att airbagen skadar passageraren som annars skulle klarat sig vid en mindre kollision.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sannolikheten att tillverkaren bryr sig om reparationskostnaden efter en krock är liten. De skulle nog se det som bonus att sälja mer. De skulle nog inte göra bilen dyrare för att spara pengar vid en krock om man säger så.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

1802 skrev:Tog en rund MOT magnet för att göra en skruvmejsel magnetisk. Provade att föra den in och ut i hålet(beskriv det på bättre sätt...), då blev det avmagnetisering.
Du skall göra det på den platta ytan i stället så att säga och röra den snabbt över några få gånger så bör det funka. Sedan skadar det inte om magneten är lite starkare heller.
1802

Inlägg av 1802 »

Henry: Den biten funkade som förväntat från början. Det var avmagnetiseringen som var ny för mig.
Tekko

Inlägg av Tekko »

3 solida dagar senare spelar skiten:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En rör preamp med ett 3E29 rör.
Den kör så lågt som 54V anodspänning, och funkar kanonbra!
Hur låter den då? Tja.. Lite för bra nästan. Den hörs inte alls annat än att den ger lite mjukare diskant..

En inspelning av den:

Sockeln (gjord i plywood) och anodhattarna är bara temmporära, tills keramiksockel och bakelithattar anländer från anda sidan jorden.
Bild
1802

Inlägg av 1802 »

Jag är ganska säker på att era rör exempel inte låter likt här i mina högtalare. Jag har transistor baserat här. Så jag undrar om det går att beskriva grafiskt, skillnaden mellan rör och transistor baserat?
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Tekko skrev:3 solida dagar senare spelar skiten:
Tack för detta :D nu kan jag lugnt skita i att städa mitt labb :roll:
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

felpost
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol:
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

1802 skrev:Jag är ganska säker på att era rör exempel inte låter likt här i mina högtalare. Jag har transistor baserat här. Så jag undrar om det går att beskriva grafiskt, skillnaden mellan rör och transistor baserat?
Perfekta förstärkare påverkar ju inte ljudet alls.

Man kan väl enkelt säga att olika konstruktioner ger olika typer av påverkan på ljudet om de inte är tillräckligt bra gjorda.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Byggde en cyklon för att suga spån av diverse skrot, första försöket funkade nästan. Jag sög ner en halv tunna spån, men fyllde samtidigt dammsugarpåsen. Nu har jag moddat den och dammsugarpåsen är vad jag kan se helt tom.

Jag ska se om jag kan få till en bild sedan.

BOM:
Färghink, Byggmax väggfärg budget.
Avgasrör, Nissan kingcab
Fogskum, en halv biltema tub.
10m 38mm Sugslang , Biltema 349kr
Tunna, regntunna i blåplast
lite skruv
4st kabelklammer

Totalt 349kr.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

MiaM skrev:
1802 skrev:Jag är ganska säker på att era rör exempel inte låter likt här i mina högtalare. Jag har transistor baserat här. Så jag undrar om det går att beskriva grafiskt, skillnaden mellan rör och transistor baserat?
Perfekta förstärkare påverkar ju inte ljudet alls.

Man kan väl enkelt säga att olika konstruktioner ger olika typer av påverkan på ljudet om de inte är tillräckligt bra gjorda.

Om jag inte minns fel så det som skiljer mellan rör och trissor/IC är väl i princip enbart vid klippning där rör klipper mjukare medan trissor gör det mer tvärt vilket inte låter så bra. Med andra ord så vid normal användning och normalt ljud skall det inte vara någon större skillnad mellan rör och trissor.

Har lyssnat på en top of the line rör förstärkare med ett pris på 5 siffror i det övre segmentet för ca 15 år sedan och jag tyckte att det ljudet var mer klart och tydligt av sig jämfört med en lite billigare, men ändå dyr, transistor baserad förstärkare dito. Det kan givetvis ha med andra saker att göra men idag tror jag inte det är någon större skillnad mellan dessa typer. Men ev rör-gurus har nog mer koll på detta är jag. :)
Skriv svar