Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
Shunt

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av Shunt »

Gissar att de skickar ut alla beställningar de har liggande innan de uppdaterar sidan.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Hittade pyttesmå mikroswitchar på Kjell&C för 60:- för fyra. Kräver M2 skruv för
montering men det finns det gott om i mobiltelefoner bl.a.

Aluminium och rostfri rundstång är på ingång och ska bli en hotend för höga
temperaturer. En Wellerlödkolv klarar ju 450 C så 300 C är målet.

... och controllern har DHL slarvat bort helt, ingen vet var paketet är. Finns minst
sex städer till i Östergötland där paketet inte har varit ännu. Bra Gjort DHL Express!
Shunt

Inlägg av Shunt »

FedEx lyckades leverera idag. Däremot kan man ju fundera varför de lämnade påsen fullt synlig framför ytterdörren när den lätt rymdes i brevlådan.
image.jpg
Sen kan jag glatt meddela att Stepperonline numera (utan att bli ombedda) markerat följesedeln som "Sample" och värde 10 CNY, så inga problem med hemska tullen.

Sen fick jag ju lite godsaker igår...
image.jpg
Finns fortfarande en viss chans att allt hinner fram till nästa fredag, men... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hedning

Inlägg av Hedning »

Vad tycker ni som har hittat bra inställningar och som har lite erfarenhet av utskrifter
om idéerna om att mäta kraften på matningen i extrudern som beskrivs här?

http://airtripper.com/1338/airtripper-e ... roduction/

Hittade denna last-cell i en gammal kökvåg som ändå inte används.
Kraft.jpg
Funderar på om man ska "boka plats" för den när allt ändå bara finns på pappret
än så länge. Utan controller (tack DHL Express!) så blir det mest torrsim och
idéer som spretar åt alla möjliga håll. Tänkte bara behålla dom som är realistiska.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Intressant idé, men frågan är om den behövs mer än till själva kalibreringen (vid installation)? Kan den behövas varje gång man byter filament, ni som redan kör era maskiner kanske kan svara på hur ofta ni behöver kalibrera? Kanske kunde man bygga en extern låda som har matning och mätcell bara för att kolla inställningar för just sin egen hotend, denna låda kunde användas för att kalibrerar olika skrivare helt enkelt? Men det kan ju vara så att extrudern också påverkar och då faller idén :vissla:
Shunt

Inlägg av Shunt »

Idag anlände dessa:
SpurGear.jpg
Plus en avi om ett paket som anländer i morgon. Kan bara vara det från tridprinting. Tyvärr har elaka tullen varit på paketet och slängt på 670:-, men... vad gör man.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag sitter och beställer lite skruv och mutter till bygget men blir fundersam på 100 stycken låsmuttrar OCH 100 stycken vanliga? Ni som skruvat ihop, var använd respektive typ? För i ramen får väl bara vanliga plats?
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jag har många över av varje. Men det går åt fler om man kör med v-rollers än linjärlager. Eller om man fyller alla hålen i linjärlagerna med skruv och mutter. Jag satte tre i varje, bör räcka länge. Låsmutter går ej in i openbeam-profilen nej.

Däremot vill man ha låsmutter i alla trianglarna märkte jag.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vilka trianglar tänker du på? Om det är till basen och toppen så fäster man väl dessa genom att skjuta in muttrar i aluminiumprofilerna?

Edit: stavfel
Senast redigerad av PeterH 13 december 2013, 06:55:52, redigerad totalt 2 gånger.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Om du har tillräckligt för en kossel till och är villig att sälja är jag intresserad av att köpa lite skruv, har endast fixat 100pack M3x8 änsålänge
Shunt

Inlägg av Shunt »

Som jag fattat det så kan man vända på det hela när det gäller "trianglarna" i toppen och botten och använda bultskallen i alu-profilen och en låsbricka + mutter mot plastdelen.
Sen vet jag inte om man tjänar något på det.

Väntar fortfarande på delar så har inte provat själv än.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Ja, jag menar bas och topp.

Som Shunt skriver så vände jag på det och satte in bultskallen i profilen och låsmutter på utsidan. På det viset är bultens längd inte lika viktig och man får låsning. Antingen med låsmutter eller låsbricka.
Vänder man på det får man ingen låsning, såvida man inte locktite:ar - vilket verkar lite dumt.

G4jm0r: Jag ska kika när jag kommer hem, men det kan vi nog lösa. I alla fall stora delar av det.
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Härligt,
kollade upp Tools butiken i malmö, men deras läge och öppetider är väldigt begrännsande.
Såg föresten att Conrad har en del svarta M3 för 49kr / 100, annars 9kr st :O
Shunt

Inlägg av Shunt »

Lite lördagsgodis på en fredag...
IMG_00551.jpg
Tack till http://www.tridprinting.com. Däremot skulle jag nog rekommendera att man tar kontakt med dem innan man beställer och se om de kan skriva ett lägre värde på fraktsedeln. Nu gick priset upp nästan 30% tack vare tullen.

UPS är för roliga... "Adressen är i ett avlägset område och leveranser görs ej dagligen". De får det att låta som om jag bor ute i ödemarken, istället för 2 mil från en ändå hyfsat stor stad. Fast, vad vet UPS Järfälla. :)

Paketet jag inte hört av sen det skickades (det med mina rails) ploppade upp i Stockholm idag, mina OpenBeams ligger i UPS händer och tack vare Peter Larsen så är jag garanterad printade delar under nästa vecka (om inte posten gör bort sig), så jag lär iallafall kunna börja bygga nästa helg. Sen får vi se om elektroniken hinner fram. Plast är på väg från http://3dgroupp.com/store/. Tänkte jag skulle prova ett ställa som inte nämnts här tidigare.

Sen får vi se om jag gör som matteeee och kör med bult till ramen. Det känns som en smidigare lösning.
Användarvisningsbild
matteeee
Kontakt:

Inlägg av matteeee »

Jag fick också paket idag. Hade en avi sen igår som jag skulle hämta. Väl där tog dom ett annat paket med mitt namn på. Tackar, det hade kommit ett till idag och jag åkte inte hem om och kollade lådan.

Så nu har jag både drivhjulen till remmarna och ett gäng micro-brytare.

Dock får jag aldrig i M3 i mina Omron-brytare utan att borra upp hålen lite - vågar man det? Annars får det bli M2,5 som det ska vara, men det har jag inga hemma :/
Skriv svar