Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
sodjan
EF Sponsor

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av sodjan »

> Så, om man på avlufningsslangen säg 10 cm över tankens tänkta högstanivå har en övertrycksventil...

Här fattar jag ingenting...
Om "avluftningen" ska fungera så kan det ju inte sitta någon ventil där.
Eller hur ska luften komma ut annars ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag funderar på om det vore bättre att nere i påfyllningsröret ha en ventil som kräver lite övertryck för att öppnas. Det innebär att när tanken blir full så stänger den ventilen och trycket från vattnet i påfyllningsröret belastar bara ventilen.

Ventilen ska alltså ha en fjäder som typ motsvarar 3,3 m vattenpelare, den öppnar då när påfyllningsröret är nästan fullt och vattnet från röret börjar rinna in i tanken. Sen när tanken är full och trycket i tanken (på insidan av ventilen) blivit 0,2 m vattenpelare så stänger ventilen och dessa 3,5 m vattenpelare hålls emot av 3,3 m vp fjäder och i tanken är det bara 0,2 m vp?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Smart Nerre. Då måste man hitta en backventil med öppningstryck ca 3,3 mVp eller ännu hellre en med ställbart tryck så att man kan justera in den. Några tips?

Edit: Typ denna.

Man kan då kombinera den iden med flottörerna och på så sätt få redundans.

@sodjan. Jag menar alltså att luftröret går hela vägen upp till däck (+760 mm enl föreskrifter) och sen är det en avstickare ca 10 cm ovanför tanken där en ventil kan dumpa ut ev. stigande vatten i luftöret. Detta bygger väl även på att man har ett visst flöde genom denna dumpventil. Är den för klen kommer ju trycket att byggas upp ändå om den inte kan dumpa vatten i samma takt som det tillförs.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag har inga bra tips, jag bara försökte tänka lite annorlunda än resten av tankarna i tråden:)

Problemet med de andra lösningarna är ju hur man löser själva kontrollen av påfyllningen. Hur vet man när det är dags att stänga kranen? Och vad händer om man glömmer kranen? (Länspumpen lär få jobba rätt bra, har den kapacitet att klara fullt flöde från påfyllningen?)

Med den lösningen jag föreslår så kommer vattnet att "rinna över" i påfyllningsröret när tanken är full och då rinner det väl ut på däck och ner i sjön så det är inga problem om man råkar överfylla rejält.

Man skulle kanske göra lösningen delvis elektrisk: En magnetventil och en nivågivare. Ventilen ska vara av typen som hålls öppen med spänning (så inte allt slås ut om strömmen försvinner). När tanken blir full släpper ventilen och stänger.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tanken är ju att ha nivågivare och till dem kan man såklart koppla en elektrisk ventil. Men det känns bättre att ha det mekaniskt.

Om man kör på flottörventil i tanken och backventil på påfyllnadsröre så har man ju dubbla säkerhetssystem. Funkar allt som det ska så stänger flottörventilen när tanken är full och då händer inget mer.

Påfyllnadsslangen är kopplad till båten med en klokoppling så den är ju helt tät. Då står vattentrycket från kommunala vattnet i påfyllnadsröret ner till flottörventilen. Där tar det stopp och tanken "känner" då ingen vattenpelare. Skulle flottörventilen fallera så stiger vattenpelaren i avluftningsröret till backventilen, säg 20 cm ovan tankens tak. Då "känner" tanken 20 cm vattenpelare eftersom backventilen då stänger ute 3,3 m vattenpelare.

Man märker ju inte att tanken är full om man inte tittar på instrumentet, men det händer heller ingenting om slangen fortsätter att vara inkopplad med tryck.

(Länspumpen ska klara flödet från en slang, annars duger den inte mycket till.)
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

http://www.rinkabyror.se/artikel/backventil-10/

kollar man i en sådan är det en liten fjäder som håller en plastplatta tryckt tätt.
Borde räcka för att hålla luft och skit ute, sätter du den i toppen på tanken så blir det väll inte mkt tryck i tanken?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Problemet är att de flesta såna backventiler har väldigt lågt öppningstryck eftersom det ofta är det man vill ha. Jag behöver ett specifikt eller ställbarst öppningstryck på ~ 3,3 mVp.
Användarvisningsbild
swapper

Inlägg av swapper »

Kan du inte bara ha den så att backventilen bara ser vatten om något är helt galet?
Dvs så den blir precis som ett vanligt skvallerrör fast backventilen skyddar mot dålig luft och annat guck som kan vilja in bakvägen?

Typ sätt den precis där luftningen går in i tanken ?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men då fyller den ju inte samma funktion. Tanken med min lösning var att undvika att spola ut en massa vatten i kölsvinet för att sen länspumpa ut det (för om länspumpen i ett sånt läge havererar så blir det rätt stora problem).
svanted

Inlägg av svanted »

fle idéer....
tankens sidor kommer att bukta ut när vattnet stiger i avluftningsröret, utse den som buktar mest och koppla den till en
inloppsventil mha en hävstång...
eller så förser du tanken med ett lock med ett gummimembran med en platta mitt på som kopplas till hävstången och inloppsventilen....
som åckså kan kopplas till en elektrisk tuta som säkerhet, ifall ventilen skulle vara otät.....
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

swapper skrev:Kan du inte bara ha den så att backventilen bara ser vatten om något är helt galet?
Dvs så den blir precis som ett vanligt skvallerrör fast backventilen skyddar mot dålig luft och annat guck som kan vilja in bakvägen??
Tycker detta låter som den säkraste lösningen, kanske kan överfyllnadsskyddet rent av leda ut i sidan på båten? (beroende förstås på var vattenlinjen går) Då ser man tydligt när det är fullt.
svanted

Inlägg av svanted »

gunne skrev: Dock kommer påfyllnad och avluftning sitta uppe på däck så om man överfyller tanken upp till avluftningens utloppp så får man ca 3,5 m vattenpelare. Det ger ett tryck på 3,4 kPa vilket är ca 0,34 bar. Det låter ju inte så mycket men 3,4 kN/m^2 ger ju på t.ex. tankens aktre vägg en kraft på ca 3 ton! Det pallar den inte med dagens konstruktion.

gaveln blir alltså 0.8m^2, och har en kantlängd på mer än 3m, då får varje cm på kanten ta emot en dragspänning på mindre än 1kg, det tror jag absolut den håller för...
däremot kommer den att bukta ut och sätta 3 tons tryck på ngt som ligger emot....
varför inte tillverka en testtank med samma sidyta och se vad den håller för...

men plast? polyester? det är inte för dricksvatten va?... :)
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Har man sett tråden och bloggen så vet man att tanken ska målas med någon ogiftig färg avsedd för ändamålet. Tanken är för dricksvatten.
svanted

Inlägg av svanted »

sorry, har inte läst hela tråden :roll:
ok, vet att inte jag har koll, vet bara hur polyesterplast luktar... :shock:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag menade inte att vara styv i korken. Sorry.
Skriv svar