PDP-8/L Renovering
- anders_bzn
- Kontakt:
Re: PDP8 Renovering
Nu är det testat och det fungerar fortfarande inte. Men nu VET jag att även dessa korten fungerar som de ska.
Andy: Nja, den verkar vara för långsam. Tyvärr.
Andy: Nja, den verkar vara för långsam. Tyvärr.
Den tredje från vänster går att "laga", förutsatt att det går att löda mot skalet utan att värmeskada transistorn. Det benet som gått av är anslutet till skalet och därför går det såklart att ansluta var man vill på skalet. Spar den transistorn i "kanske går att använda"-reservlådananders_bzn skrev:
Detta är problemet, benen har gått av. Troligen har de rostat av och troligen fungerar de också rent elektriskt. Fem stycken bytta på tre kort!

Okanders_bzn skrev:MiaM: Jag klarar mig utan transistortestare, men tack för erbjudandet!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Lite OT: grabbarna på ett COSMAC-forum (RCAs microprocessor) hittade den här eBöjj-annonsen:
http://www.ebay.com/itm/RCA-COSMAC-VIP- ... 20c0cd8577
Billigt!
http://www.ebay.com/itm/RCA-COSMAC-VIP- ... 20c0cd8577
Billigt!

- anders_bzn
- Kontakt:
MiaM: Jag har sparat alla kretsar, skruvar, transistorer och annat som jag bytt! Det börjar bli en ganska omfattande samling nu...
Frustrerande! har du några fler idéer? eller är det kärnminnestacken som är nästa steg?
Som morot kan jag berätta att jag var hemma hos Johnny igår och körde lite PDP-8/a för att läsa några DECtape:ar. Fasligt roligt att leka OS/8. Jag ska lägga upp bilder och en film vid tillfälle.
Som morot kan jag berätta att jag var hemma hos Johnny igår och körde lite PDP-8/a för att läsa några DECtape:ar. Fasligt roligt att leka OS/8. Jag ska lägga upp bilder och en film vid tillfälle.
Det kom just ett mail till classic computing listan som är relevant för tråden:
Jag har kikat lite smått på deras reparations logg, kanske finns något intressant för dig där.After seven months of Saturdays the PDP-8/L at the Rhode Island
Computer Museum is finally running. It had 22 broken flip-chips,
almost 20% of the modules in the system.
Without lots of help from Warren Stearns, suggestions from Vincent
Slyngstad, and donated spare modules from Vince Pavlicek we never
would gotten it running.
See: https://sites.google.com/a/ricomputermu ... nt/pdp-8-l
for details on the system and the debug process.
Does anyone know of a source for peripherals that we use with the 8/L?
-- Michael Thompson
- anders_bzn
- Kontakt:
Trevligt!pbgp skrev:Frustrerande! har du några fler idéer? eller är det kärnminnestacken som är nästa steg?
Jag ska börja med att mäta lite på sense-korten och sedan mäta adressbussen (MA) och även mäta den inverterade adressbussen.
Om både MA0 och !MA0 är ettställda samtidigt kommer två adresser avkodas samtidigt. Detta är inte bra. De signaler som används både inverterade och icke inverterade i adressavkodning kan ställa till det. Dessa är:
MA0
MA3
MA6
MA9
Ger detta inget ska jag ge mig på att mäta upp alla styrsignalerna till minnet igen. Då kan jag kan vara säker på att det fortfarande ser rätt ut. Sen vet jag inte...
Jag har sett "Rhode Island Computer Museum" blog tidigare, men inte kollat in där på tag. Kul att de fått igång den till slut!
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har mätt alla hela MA adressbussen nu och det såg bra ut.
Jag gav mig då i kast med att mäta lite på sense-amplifier korten G020 igen. Jag har mätt där innan men inte tyck mig kunna se något vettigt. Jag fick också en annan ide. Att plocka ut inhibit-driver korten G228 (eller tre av dem, det finns två till som används till något annat mer om dem senare). Plockar man ut dessa korten så kommer minneskärnorna magnetiseras under både läs och skriv cykeln och detta innebär att man alltid borde få ut ettor om man gör upprepade läsningar från samma adress!
Som väntat fick jag bara nollor ur minnet hur jag än gjorde.
Sen mätte jag på sense-korten och fick då ett vettigt resultat! I alla fall mättekniskt!

Den lila är "sense output", man ser att där borde varit en puckel där den blå går hög om kärnan hade varit "1" (minnes positionen skulle innehållit ett). Kärnan magnetiseras alltså inte antingen under skriv- eller läscykeln.
Så då gav jag mig i kast med att mäta strömmarna igenom X och Y lindningarna under läs- och skrivcykeln. Detta har jag gjort innan men nu mätte jag noggrannare och på ett annat ställe.
Det är här man använder de två sista G228 inhibitdriverkorten, man använder dem för att skicka ut ström åt ena eller andra hållet i X och Y, de två korten är kopplade så att de fungerar som två H-bryggor!
Nu gav mätningen att det inte gick någon ström igenom X under skrivcykeln! Efter lite funderande bytte jag en MM1008 transistor och vips fungerade kortet!
Testade som hastigast om minnet fungerade, men inte! Attans!
Nu ska jag göra om mätningen för att se vad man får ut efter sense-ampen. Det är så att den blå signalen används för att klocka in det som kommer från sense-ampen i MB registret. Timingen på denna är viktig och kan justeras. Jag har skruvat en del på den så den är säkert inte rätt.
Ett fel mindre, Fortsättning följer!
Jag gav mig då i kast med att mäta lite på sense-amplifier korten G020 igen. Jag har mätt där innan men inte tyck mig kunna se något vettigt. Jag fick också en annan ide. Att plocka ut inhibit-driver korten G228 (eller tre av dem, det finns två till som används till något annat mer om dem senare). Plockar man ut dessa korten så kommer minneskärnorna magnetiseras under både läs och skriv cykeln och detta innebär att man alltid borde få ut ettor om man gör upprepade läsningar från samma adress!
Som väntat fick jag bara nollor ur minnet hur jag än gjorde.
Sen mätte jag på sense-korten och fick då ett vettigt resultat! I alla fall mättekniskt!

Den lila är "sense output", man ser att där borde varit en puckel där den blå går hög om kärnan hade varit "1" (minnes positionen skulle innehållit ett). Kärnan magnetiseras alltså inte antingen under skriv- eller läscykeln.
Så då gav jag mig i kast med att mäta strömmarna igenom X och Y lindningarna under läs- och skrivcykeln. Detta har jag gjort innan men nu mätte jag noggrannare och på ett annat ställe.
Det är här man använder de två sista G228 inhibitdriverkorten, man använder dem för att skicka ut ström åt ena eller andra hållet i X och Y, de två korten är kopplade så att de fungerar som två H-bryggor!
Nu gav mätningen att det inte gick någon ström igenom X under skrivcykeln! Efter lite funderande bytte jag en MM1008 transistor och vips fungerade kortet!
Testade som hastigast om minnet fungerade, men inte! Attans!
Nu ska jag göra om mätningen för att se vad man får ut efter sense-ampen. Det är så att den blå signalen används för att klocka in det som kommer från sense-ampen i MB registret. Timingen på denna är viktig och kan justeras. Jag har skruvat en del på den så den är säkert inte rätt.
Ett fel mindre, Fortsättning följer!
Blev lite nyfiken på PDP15-konsolen. Jobbade på DEC i början av 70-talet just med PDP15-maskinerna. Är det här den som stod på Kungsgatan 8 då?
Kul att återse en gammal bekant från tiden.
- anders_bzn
- Kontakt:
anderi: Intressant, jag kan inte svara men någon annan borde kunna ge dig ett svar. Jobbade du bara med PDP-15 maskinerna eller jobbade du med andra modeller också?
Jag mätte lite mer på strömmarna igenom X och Y. Tyckte det såg skumt ut även om alla pulser kom som de skulle, så jag testade och byta runt lite på korten om fick då massa konstiga fenomen. Sparade tyvärr inga ocsilloskopsbilder på detta.
Nåväl efter lyckan med med testriggen för G221 korten så byggde jag om densamma så att jag kan testa G228 korten i den istället.

Jag ser till att hålla alla ingångar höga utom D2/D1/M2/L1, dessa hålls låga utom på den kanalen jag vill testa. Den kopplar jag till funktionsgeneratorn, fyrkantsvåg med 500ns hög/ 500ns låg. Detta motsvarar minnestimingen.
F2/E1/P2/M1/V2 kopplas till -30V
L2/K1/U2/S1 kopplas till GND via en 100 ohms resistor parallellt med en lysdiod i serie med en resistor, strömmen blir då ~320mA vilket motsvarar verkligheten ganska bra. T5-T8 bryr jag mig inte om, de används bara om kortet verkligen används som inhibitdriver, dessutom så är chansen att det är fel i dessa komponenter minimal. Dessutom går det att resistansmäta dem.
Sen är det bara att mäta med oscilloskopet:

Den blåa är insignalen, den röda en mätning från en kanal som verkar frisk. Den gula är mätningen på en kanal som inte verkar riktigt frisk!
Det fanns flera kanaler om då mer eller mindre ut som denna. Jag antar att man kan misstänka transistorn, men en mätning på utgången av logikkretsen kan nog vara på sin plats. Man kan notera att logikkretsarna på kortet som denna mätningen är gjort är bytta eftersom de gamla var kass.
Detta är nog en del av problemet med minnet, ska laga korten sen får vi se...
Jag mätte lite mer på strömmarna igenom X och Y. Tyckte det såg skumt ut även om alla pulser kom som de skulle, så jag testade och byta runt lite på korten om fick då massa konstiga fenomen. Sparade tyvärr inga ocsilloskopsbilder på detta.
Nåväl efter lyckan med med testriggen för G221 korten så byggde jag om densamma så att jag kan testa G228 korten i den istället.

Jag ser till att hålla alla ingångar höga utom D2/D1/M2/L1, dessa hålls låga utom på den kanalen jag vill testa. Den kopplar jag till funktionsgeneratorn, fyrkantsvåg med 500ns hög/ 500ns låg. Detta motsvarar minnestimingen.
F2/E1/P2/M1/V2 kopplas till -30V
L2/K1/U2/S1 kopplas till GND via en 100 ohms resistor parallellt med en lysdiod i serie med en resistor, strömmen blir då ~320mA vilket motsvarar verkligheten ganska bra. T5-T8 bryr jag mig inte om, de används bara om kortet verkligen används som inhibitdriver, dessutom så är chansen att det är fel i dessa komponenter minimal. Dessutom går det att resistansmäta dem.
Sen är det bara att mäta med oscilloskopet:

Den blåa är insignalen, den röda en mätning från en kanal som verkar frisk. Den gula är mätningen på en kanal som inte verkar riktigt frisk!
Det fanns flera kanaler om då mer eller mindre ut som denna. Jag antar att man kan misstänka transistorn, men en mätning på utgången av logikkretsen kan nog vara på sin plats. Man kan notera att logikkretsarna på kortet som denna mätningen är gjort är bytta eftersom de gamla var kass.
Detta är nog en del av problemet med minnet, ska laga korten sen får vi se...
- anders_bzn
- Kontakt:
Har testat igenom G228 korten och bytt några trasiga transistorer. Sen satte jag tillbaks alla korten igen.
Därefter så mätte jag lite på sense amplifiern (G020). Man kan få saker att hända! Men bara på vissa adresser. Eftersom jag noggrant testat och lagat G221 korten som ordnar med valet av X-Y lindningar beroende på adress så pekar detta på att det finns problem med minnespacken och/eller diodkorten som sitter på varje sida om kärnminnespacken.
Läser en "nolla" i bit ett på adress 7741

Läser en "etta" i bit ett på adress 7741, tyvärr borde amplituden vara högre och rakare (jämför bilden i en tidigare postning), den räcker inte för att sense amplifiern ska tolka resultatet som en etta.

Först ska jag testa att byta plats på ett par av G221 korten, fungerar det fortfarande som ovan är det garanterar diodkorten/minnespacken som är kass.
Sen ska jag fundera på hur jag ska testa diodkorten och kärnminnespacken.
Därefter så mätte jag lite på sense amplifiern (G020). Man kan få saker att hända! Men bara på vissa adresser. Eftersom jag noggrant testat och lagat G221 korten som ordnar med valet av X-Y lindningar beroende på adress så pekar detta på att det finns problem med minnespacken och/eller diodkorten som sitter på varje sida om kärnminnespacken.
Läser en "nolla" i bit ett på adress 7741

Läser en "etta" i bit ett på adress 7741, tyvärr borde amplituden vara högre och rakare (jämför bilden i en tidigare postning), den räcker inte för att sense amplifiern ska tolka resultatet som en etta.

Först ska jag testa att byta plats på ett par av G221 korten, fungerar det fortfarande som ovan är det garanterar diodkorten/minnespacken som är kass.
Sen ska jag fundera på hur jag ska testa diodkorten och kärnminnespacken.
På de kort där logikkretsarna driver sådant där analoga parametrar har betydelse kan det kanske vara läge att dubbelkolla så att korten inte är beroende av något som bara gällde för de logikkretsar som fanns då korten tillverkats, men som ändrats genom åren? PDP-8 kom trots allt rätt många år före standard-74xx-serien slutade massproduceras. Antagligen ingen jättetrolig förklaring men om du hittar skillnad mellan fungerande kort med orginalkretsar och kort med bytta kretsar så kan det vara en förklaring.
Har tänkte svara på det här en vecka nuanderi skrev:Blev lite nyfiken på PDP15-konsolen. Jobbade på DEC i början av 70-talet just med PDP15-maskinerna. Är det här den som stod på Kungsgatan 8 då?

Ja, Bilden på första sidan i tråden visar den PDP-15 panel och rackheader som tillhörde maskinen på Kungsgatan 8.
Själv har jag frontpanelen från en PDP-15 som kanske stått på KTH.
Hej,
Jag arbetade i stort sett enbart med PDP15. Något besök till PDP9 men inte något med PDP8. Tycker att jag känner igen korttyperna som du nämner. Ska ta en titt bland gamla manualer på vinden om jag hittar något som kan vara till hjälp. Principen med kärnminnen var att ha en strömprob och kolla att det flöt ström i den selekterade tråden men det har du väl redan räknat ut. Jag vet inte om du har en men tror att det är svårt att fixa det utan strömprob. Det brukar finnas speciella ledningar som man kan hänga proben på. Då ser man ju att det verkligen flyter ström genom tråden i minnesstacken.
Ja det var lite spridda minnen från tiden som tekniker.
Kul med konsolerna. På EMS var jag en hel del bland annat byggde jag ut maskinen med mer minne. På KTH stod det en PDP15 på flygteknik som var kopplad till en flygsimulator kan det vara den som blivit "räddad". Det vore i och för sig roligare med en komplett maskin ;_).
Jag tror jag har kvar en del överblivna dec-märkta transistorer och ic-kretsar om det är någon speciell som du inte hittar.
/Anders
Jag arbetade i stort sett enbart med PDP15. Något besök till PDP9 men inte något med PDP8. Tycker att jag känner igen korttyperna som du nämner. Ska ta en titt bland gamla manualer på vinden om jag hittar något som kan vara till hjälp. Principen med kärnminnen var att ha en strömprob och kolla att det flöt ström i den selekterade tråden men det har du väl redan räknat ut. Jag vet inte om du har en men tror att det är svårt att fixa det utan strömprob. Det brukar finnas speciella ledningar som man kan hänga proben på. Då ser man ju att det verkligen flyter ström genom tråden i minnesstacken.
Ja det var lite spridda minnen från tiden som tekniker.
Kul med konsolerna. På EMS var jag en hel del bland annat byggde jag ut maskinen med mer minne. På KTH stod det en PDP15 på flygteknik som var kopplad till en flygsimulator kan det vara den som blivit "räddad". Det vore i och för sig roligare med en komplett maskin ;_).
Jag tror jag har kvar en del överblivna dec-märkta transistorer och ic-kretsar om det är någon speciell som du inte hittar.
/Anders