Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
@lond: Har du något under vulktejpen? Jag har gjort liknande, men utan något under, så har jag böjt av den på mitten.
Blev faktiskt klar med ett projekt igår, en liten fläktkontroller för 2 fläktar.
Blev lite dålkig passform på lådan men i övrigt blev det bra, kul när man får lite användning för komponenter man sparat i skrotlådan i över 10år.
Blev lite dålkig passform på lådan men i övrigt blev det bra, kul när man får lite användning för komponenter man sparat i skrotlådan i över 10år.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Sv: Dina mini-projekt!
Jag har inget under vulktejpen då risken att bryta den är minimal. Väldigt korta ben och switchen är fastskruvad.NULL skrev:@lond: Har du något under vulktejpen?
/// Marcus
Håller på och möblerar om lite i labbet.
Så det blev att bygga hyllor i hyllan brevid Raaco-skåpen. Tiggde gratis plywood på byggvaruhuset och färg hade jag en skvätt över sen flytten.
Äntligen har jag en plats för multimetrarna!
Så det blev att bygga hyllor i hyllan brevid Raaco-skåpen. Tiggde gratis plywood på byggvaruhuset och färg hade jag en skvätt över sen flytten.
Äntligen har jag en plats för multimetrarna!

Gjort en hållare + ett litet expansionsbord till st-link clonerna.
Tanken är att driva WS28xx led:s och styra över USB-CDC.
Rätt så skönt att ha DMA + timer för få exakt WS28xx timing. Varje bit tar 1byte i ram:et och matas in i pwm timer med DMA, snabblösning men funkar bra.
Man slår i taket på strömförbrukningen innan man får slut på ram.
Tanken är att driva WS28xx led:s och styra över USB-CDC.
Rätt så skönt att ha DMA + timer för få exakt WS28xx timing. Varje bit tar 1byte i ram:et och matas in i pwm timer med DMA, snabblösning men funkar bra.
Man slår i taket på strömförbrukningen innan man får slut på ram.
- ochkl0620
- Kontakt:
En fotoram igen 

Re: Sv: Dina mini-projekt!
Jag gjorde en enkel termometer för att kolla tempen i havet vid stugan. Blev en ATTiny 85, en 1-wire-sensor som tål vatten och två LED-matriser med MAX7219. Monterades i "holken". [attachment=-1]uploadfromtaptalk1407707620249.jpg[/attachment]
Provade en "magisk rök" maskin. 230V in i en 48V(spolen) 3-fas kontaktor
. Det Blev lite rök och smält plast. Även isoleringen i spolen fick stryk. Vände och vred, men missade märkningen
. Men efter lite sanering med kniven, så funkar det igen. Provade på 12V. Om jag aktiverat mekaniskt, så håller 12V kontaktorn. Kan bli användbart. Känns dock som det drar en hel del ström vid 12V.

Tröttnade på att ingen av mina grytor funkar på induktionsplattan. Rotade fram en ca 8mm tjock 6-kantig plåtbit(heter det så, när den är så tjock?). Den har lite hål borrade, men den funkar. Lite större än "lilla plattan". Grytor med kopparliknande botten (utvändigt) verkar funka sämre.
1802: "BE Group lagerhåller band- och grovplåt i dimensioner från 4 mm upp till 100 mm tjocklek", från http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sver ... tion-plat/
Det som avgör om det är plåt eller inte är väl såvitt jag förstår tillverkningsprocessen, plåt valsas ut.
Men vore det inte bättre att köpa ett par grytor som är gjorda för induktionsplattor? Lägger du en plåt där som du ställer grytan på så blir det ju i princip som att använda en gammal vanlig spisplatta.
Det som avgör om det är plåt eller inte är väl såvitt jag förstår tillverkningsprocessen, plåt valsas ut.
Men vore det inte bättre att köpa ett par grytor som är gjorda för induktionsplattor? Lägger du en plåt där som du ställer grytan på så blir det ju i princip som att använda en gammal vanlig spisplatta.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Fick för mig att skaffa ett ljusbord. Hade 7 meter LED-tejp, fixade en enkel låda på jobbet av lite plyfa- och träspill. Köpte en glasskiva hos glasmästaren. Nu har jag inte gjort allt klart men diodlisterna på plats och lödda, ska borra hål till kontakten och fästa den och köra med väggvårta.
Jag har tejpat gummipackning på glasets kanter (över/undersida) och ska klämma fast det med plåtprofiler. Allt hemma men inte riktigt riktigt riktigt klart ...
Lådan är ca 600x480 mm och 50-60mm hög. Jag räknade lite, det är 390 lysdioder.
Vad jag ska det till?? Kalkera av mönster på kraftigt papper.

Jag har tejpat gummipackning på glasets kanter (över/undersida) och ska klämma fast det med plåtprofiler. Allt hemma men inte riktigt riktigt riktigt klart ...
Lådan är ca 600x480 mm och 50-60mm hög. Jag räknade lite, det är 390 lysdioder.
Vad jag ska det till?? Kalkera av mönster på kraftigt papper.
- anders_bzn
- Kontakt:
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Tycker jag med. Det man ser på fotot och i verkligheten är att glaset inte är jämt "vitmålat". Funderade på plexiglas men riktigt glas sviktar inte och repar inte.
- frownlayer
det går att sätta dit toalettinsynsskyddsplastfilm istället för att måla. det blir jämnare.