Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Tog lite foto med USB webkamera 0.64 Mpix. Borde vara lätt att gissa vad det är. Hur står sig de mot USB mikroskop modell enkel?
Bild
Bild
På sista bilden är kameran så nära(ca 20mm) att de 6st LED skyms, och det blir mörkt i mitten. Linsen går att skruva på. Den har en ljuskännare som styr LED steglöst. Men det skulle vara bättre med en justerbar extern ljuskälla. Nu får jag skymma steglöst med handen. Och som sagt linsröret skymmer när man kommer för nära. Jag har kameran fast, och lägger div under objektet för att justera avståndet.

Jag tycker det ser ut som att lödplättarna är gjorda för en något större IC. Inte anslutna direkt till benen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... döm själv. :)
Har ett billigt USB-mikroskop av Kina-modell och här är tre exempelbilder.

1: En del av silkscreen på ett kort där testpunkt 20 sitter.
2: En hel fluga.
3: Ett av dess ögon.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

1802: Det är en dual footprint för QFN och TQFP.
1802

Inlägg av 1802 »

MadModder: bild 3 visar att jag ligger lååångt efter i förstoring. Och sen har vi kvalitet och skärpa. Jag som trodde jag var nöjd....

Micke_s: Om man mot förmodan skulle byta IC, så kan man välja QFN eller TQFP. "bara" att skära bort den som sitter i, och löda dit den större modellen då?

Filnamnet ger en hint om vad det är...
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Ända sättet att få loss en QFN-kapsel snyggt är att blåsa bort den, kapseln har en stor padd på undersidan som är lödd. Att man har 2st foot-prints är att man säkrar försörjningen av processorn och man börjar men TQFP:n sedan fortsätter men QFN:n då den oftast är billigare.

/// Marcus
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Opererat in en tempstyrd fläkt bakom kylen i husvagnen, i direkt solljus hjälper ju inget, men det lär bli bra mycket bättre kyla nu när jag kan flytta luften bakom kylen. Är monterad så att den suger ut luft i det övre ventilationsgallret, vilket är "the way to go" om jag fattat det rätt. Fläkten är från skroten(samma sort som på min akvariekylare) med ett jävla flås, och styrningen bärgade jag från min tidigare busskyl, den byggde jag nog för snart 10 år sen.
1802

Inlägg av 1802 »

Testade lite med den här http://jdesbonnet.blogspot.se/2011/05/a ... -poor.html .
Bild
Kompilerade på plattan med AIDE, och det funkade. Men var lite onödigt, för i "bin" mappen fanns *.apk filen. Fick lite tyska y, som en i kommentarerna. Provade att vifta på kylskåpsmagneterna. Bla hdd magnet och från microugn. Blev något annat tecken än tyska y. Hittade sedan denna http://www.appsapk.com/metal-detector-app/. Reagerar starkt på ovan magneter. Reagerar bara på magnetiska metaller. Hittade även http://www.appsapk.com/sensor-list/ och kom fram till att varken min platta eller telefon har alla sensorer :-( . Bra sida där man bara laddar hem *.apk direkt :-) . Men ingen garanti för virus m.m.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag och sonen byggde en liten robot.
2014-07-28 13.44.51.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Riktigt tuff! Bra jobbat :D
1802

Inlägg av 1802 »

cosmox: :tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

cosmox, helt klockren ju! :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack hörni :)

Det är kul att sonen börjar bli mer och mer intresserad av elektronik. Det är han som har valt delarna :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Fint! Detta ser jag:
Bild
Användarvisningsbild
lond

Inlägg av lond »

Då moderkortet eller µP började att bete sig underligt med sporadiska pip från systemhögtalare, så beslöt jag för att uppgradera innehållet i chassit då jag inte orkade felsöka. Bytte µP, moderkort, minne och nätdel samtidigt och fick en mycket snabbare dator :)

Återvann den gamla nätdelen och gjorde om den till ett labbnätdel:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bara att märka upp polskruvarna med +12V, +5V & +3,3V och on/off på brytaren. Drog ut resterande spänningar + RM i en D-sub som även fungerar som petskydd i det gamla hålet där kablarna kom ut.

/// Marcus
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Smart och snyggt blev det! Stilrent :)
Skriv svar