Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Det bör stå på fjärren, men på Škoda och Mercedes så är det 433MHz även på nya.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Dagens lilla pyssel = förvaringsrör/bordställ med magnet fot för TIG tillsatsmaterial/svetstråd
Man tager vad man haver, alurör med fästen från skroten - 50x50 alustång - M4 insex skruvar + magnet = lite såga och borra.
Man tager vad man haver, alurör med fästen från skroten - 50x50 alustång - M4 insex skruvar + magnet = lite såga och borra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Byggde en liten "AC" av en gammal datorradiator som legat och skräpat.
Ledsen för den roterade bilden. Ute tempen är framför radiatorn.
Ledsen för den roterade bilden. Ute tempen är framför radiatorn.
Då vattnet har samma temp som rummet så hade enbart fläktarna funkat lika bra, såvida du nu inte fyller saken med iskallt vatten vid behov.
Japp, vattnet är kallt, ca 14 grader. Man får byta efter ungefär 45 minuter. Men det är det värt 
Vi har fått ner temperaturen i rummet till 25 grader nu och det sjunker fortfarande.

Vi har fått ner temperaturen i rummet till 25 grader nu och det sjunker fortfarande.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Äntligen! Första vettiga mini-projektet avklarat. Jösses vad jag väntat.
Först ut blev ett litet kablage mellan mitt PICKit2 och brödbrädan. Fick även chans att testa min nya DYMO genom att printa på krympslang och krympa på.
Då jag envisas med att sitta och jobba med PIC:ar med enbart 8 ben så blir det snabbt ont om dom. Surfade lite och hittade en kille som med hjälp av ett skiftregister enbart behövde en enda signalkabel till LCD:n, alltså totalt 3 kablar, +, - och SIG.
Apade efter med mindre modifieringar och reslultatet är jag mycket nöjd med!
Det är lite backgroundlight eftersom jag ofta måste sitta i mörker men det syns knappt här då jag fotade med blixt.
Först ut blev ett litet kablage mellan mitt PICKit2 och brödbrädan. Fick även chans att testa min nya DYMO genom att printa på krympslang och krympa på.
Då jag envisas med att sitta och jobba med PIC:ar med enbart 8 ben så blir det snabbt ont om dom. Surfade lite och hittade en kille som med hjälp av ett skiftregister enbart behövde en enda signalkabel till LCD:n, alltså totalt 3 kablar, +, - och SIG.
Apade efter med mindre modifieringar och reslultatet är jag mycket nöjd med!
Det är lite backgroundlight eftersom jag ofta måste sitta i mörker men det syns knappt här då jag fotade med blixt.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Snyggt! Jag uppskattar även det näringsriktiga vegetariska displaystödet.
- Magnus_K
- EF Sponsor
Hehe tackar. Var väl inte riktigt menat som reklam men då jag är i ytterst stort behov av av näring när jag nördar så passade höjden väldigt bra som stöd för att få bra vinkel på LCD:n. 

- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag känner igen symptomen, never leave home without it! Skall faktiskt testa en sån där sats man gräddar i ugnen och gör eget snus. Blir tydligen massor av dosor för typ 300 Kr. Det är ju så populärt numera med bakprogram på TV så jag tänkte haka på trenden. Bäst att skriva något elektronikrelaterat innan tråden flyttas av moderator till kafferastsnack
Hur får du till så snygga ledningar på prototypkortet? Lägger ut, böjer till och måttar sedan knipsar och löder? Snyggt blir det! När jag gör det blir riktningen och vinklarna mera random liksom 

- Magnus_K
- EF Sponsor
Jo bäst att byta ämne men lova att du återkommer med resultat om "labbövningen"
Vet inte jag gör på något speciellt sätt. Om jag är noga så bockar jag tråden runt en penna för att få fina radier och sen gör som du säger. Måttar till, skalar, bockar ändar och löder.
Som ett relativt dyrt alternativ till skalningen kan jag rekommendera en skaltång som jag även använder på jobbet. Bild bifogat nedan. Kommer inte ihåg priset men dom går nog få ganska billigt och lätt att byta skär vid slitage eller AWG-byte.

Vet inte jag gör på något speciellt sätt. Om jag är noga så bockar jag tråden runt en penna för att få fina radier och sen gör som du säger. Måttar till, skalar, bockar ändar och löder.
Som ett relativt dyrt alternativ till skalningen kan jag rekommendera en skaltång som jag även använder på jobbet. Bild bifogat nedan. Kommer inte ihåg priset men dom går nog få ganska billigt och lätt att byta skär vid slitage eller AWG-byte.
Testar backlight lysrör från dator monitorer. Har ett drivkort som jag vet vilka + - signal är. På mitt startar det med positiv spänning på signal. Tvärt emot Det tänder upp snabbt och fint. Men efter några sekunder slocknar det igen
. Varför? Driver med PCAT 12V 5V jord.
Tillägg:
Det hela började med at jag fixade en liten tv. Jag tog en trasig datormonitor med fungerande backlight. Tog bort en sak i taget tills det slutade att funka. Sedan tog jag delarna och ett PCAT nätag och kopplade in i tv'n. Använder tv'ns lysrör. Det funkar, men blir en del extra kretskort och nätagget. Så jag vill lära hur man bara driver ccfl-drivkortet. Finns en del i skrotlådan (datormonitorer)
. Med lite tur hittar jag drivspänning i tv'n.

Tillägg:
Det hela började med at jag fixade en liten tv. Jag tog en trasig datormonitor med fungerande backlight. Tog bort en sak i taget tills det slutade att funka. Sedan tog jag delarna och ett PCAT nätag och kopplade in i tv'n. Använder tv'ns lysrör. Det funkar, men blir en del extra kretskort och nätagget. Så jag vill lära hur man bara driver ccfl-drivkortet. Finns en del i skrotlådan (datormonitorer)

Senast redigerad av 1802 23 juli 2014, 16:43:58, redigerad totalt 2 gånger.
- hassefikonkasse
- EF Sponsor
Jag har redan en sån
Återkommer

Återkommer