PDP-8/L Renovering
Re: PDP8 Renovering
Åh, jag tolkade det som att sex stycken var trasiga. Va bra, då finns ju hoppet att bara något/några är paj. (konstigt att hoppas att något är trasig, men det är ju bättre än alternativet)
Jag tolkade dig fel förut, trodde att de övriga sex korten var trasiga. Nu håller jag istället tummarna för att fler är friska.anders_bzn skrev:Iden som du är inne på har jag faktiskt funderat på, men det krävs fyra kort eftersom X och Y internt är matriskopplade. Det betyder att man får tillgång till hälften av adressbitarna eller 1/64 del av minnesrymden.
Jag tänkte alltså att om flera Y är aktiva samtidigt så kanske det går högre ström genom den X som är aktiv vilket kanske kan skada den enda aktiva X. (Eller vice versa).anders_bzn skrev:x och Y är inte elektriskt ihopkopplade så ett trasigt kort i X kan nog inte göra sönder ett i Y.
Trevligt!anders_bzn skrev:Många av korten är faktiskt märka av föregående ägare!
En bekants bekant ropade in en transistortestare från anno dazumal på ETA-auktionen. Vet inte om han faktiskt har tänkt att använda den till nåt, vill du att jag ska höra om det går att låna/köpa/få den? Jag tror att den finns strax utanför Göteborg.anders_bzn skrev:Alla transistorer är kisel, vilket är tur. Jag har nämligen mätt alla med multimetern sedan tidigare, kände faktiskt inte till att man kunde ta sönder germaniumtransistorer på detta vis. Jag har också tidigare upptäckt att bara för att en transistor eller diod mäter rätt med multimetern så behöver det inte betyda att den är hel. Det verkar vara ett ålderstecken.
Som jag brukar säga om ungefär allt, bara resten kvaranders_bzn skrev:Det går ganska fort att testa korten, men tiden har inte funnits.

- anders_bzn
- Kontakt:
Det var väl märkligt, jag tyckte jag inte fick till det med hur många kort som var testade och hur många av dem som var hela. Så jag ändrade lite på formuleringen...
Nåväl, då ska jag försöka igen då. Jag har testat ytterligare tre kort, alla dessa hade defekter! Dessa är nu reparerade och fungerar! Totalt har jag nu fem fungerande kort!

Ytterligare en bild på testuppkopplingen.

Detta är problemet, benen har gått av. Troligen har de rostat av och troligen fungerar de också rent elektriskt. Fem stycken bytta på tre kort!

Så har blir det, detta kortet har fått två nya. En i bakre raden och en i främre. Den nya i främre raden är en 2N3444, tyvärr är den lite lägre vilket stör mig en aning!
MiaM: Jag klarar mig utan transistortestare, men tack för erbjudandet!
EDIT: stavning.
Nåväl, då ska jag försöka igen då. Jag har testat ytterligare tre kort, alla dessa hade defekter! Dessa är nu reparerade och fungerar! Totalt har jag nu fem fungerande kort!
Ytterligare en bild på testuppkopplingen.
Detta är problemet, benen har gått av. Troligen har de rostat av och troligen fungerar de också rent elektriskt. Fem stycken bytta på tre kort!
Så har blir det, detta kortet har fått två nya. En i bakre raden och en i främre. Den nya i främre raden är en 2N3444, tyvärr är den lite lägre vilket stör mig en aning!
MiaM: Jag klarar mig utan transistortestare, men tack för erbjudandet!
EDIT: stavning.
Senast redigerad av anders_bzn 2 januari 2012, 14:33:15, redigerad totalt 2 gånger.
> tyvärr är den lite lägre vilket stör mig en aning!

Du kanske kunde ha monterat den i nivå med överkanten med de andra och
låtit underkanten bli lite högre istället...

Du kanske kunde ha monterat den i nivå med överkanten med de andra och
låtit underkanten bli lite högre istället...

- anders_bzn
- Kontakt:
Nja, det ligger ett plastmellanlägg mellan transistorn och kortet, den riskerar att lossna om avståndet blir så stort att den kan hamna på snedden.
OK... 
Hm, plocka av "hatten" av en av de utbytta
och kränga på den där lilla då ?

Hm, plocka av "hatten" av en av de utbytta
och kränga på den där lilla då ?
Eller varför inte byta ut alla transistorer, så blir dom ju lika långa =)
- anders_bzn
- Kontakt:
Anledningen är att jag bara har 9st av dessa sällsynta transistorer...
Jag har i och för sig 100st 2N3725, men de klarar inte lika mycket ström som 2N3444. 2N3444 är helt ekvivalent med MM1008 som sitter där original. Å andra sidan är 2N3725 helt lik till utseendet.
2N3725 klarar bara 500mA och jag har mätt strömmen där till 380mA. Funkar nog, men det är inget lätt val!
Jag har i och för sig 100st 2N3725, men de klarar inte lika mycket ström som 2N3444. 2N3444 är helt ekvivalent med MM1008 som sitter där original. Å andra sidan är 2N3725 helt lik till utseendet.
2N3725 klarar bara 500mA och jag har mätt strömmen där till 380mA. Funkar nog, men det är inget lätt val!
- anders_bzn
- Kontakt:
- anders_bzn
- Kontakt:
Vet inte, jag hann inte stoppa tillbaks korten i datorn och testa. Vill ha lite mer tid när jag ska göra detta. Jag var egentligen i verkstan för att hämta en sak. Jag stannade bara lite i smyg...
- anders_bzn
- Kontakt:
Funkar det inte med BFX34 ?anders_bzn skrev:Anledningen är att jag bara har 9st av dessa sällsynta transistorer...