Nätaggregat?
- Schnegelwerfer
ok nu har jag fixat grejjerna som va kvar på likriktar delen, visst borde man kunna test köra utan kylfläns om man inte har mer belastning än relät...
hmm vi får väl se, ska löda på allt nu och testa.... (hoppas att jag valde rätt värden på motstånden bara...)
EDIT: we nu funkar relät utan problem, har inte mätt spänningen över kondensatorerna, men de funkade ju förut, så de borde funka nu också. Däremot så blev trissan för regleringen till relät jävligt varm, nu körde jag i och försig utan kylfläns, men då blev den efter en halvminuts drift så pass varm att man brände sig på den, får fixa en kylfläns innan jag testar den mer...
EDIT2: Jag har hittat en liten (men dyr
) fläkt på Kjell nu som blåser 11m3/h på maxvarv, i sånna fall skulle jag ju (om man använder Elfas tabell) kunna ha en kylfläns som har en termisk resistans på 1,7C/W / 0,2 = 8,5 C/W Då tror jag att den jag har borde fixa biffen. Men ska man vända fläkten så att den blåser på kylflänsen, eller så att den blåser bort från flänsen?
hmm vi får väl se, ska löda på allt nu och testa.... (hoppas att jag valde rätt värden på motstånden bara...)
EDIT: we nu funkar relät utan problem, har inte mätt spänningen över kondensatorerna, men de funkade ju förut, så de borde funka nu också. Däremot så blev trissan för regleringen till relät jävligt varm, nu körde jag i och försig utan kylfläns, men då blev den efter en halvminuts drift så pass varm att man brände sig på den, får fixa en kylfläns innan jag testar den mer...
EDIT2: Jag har hittat en liten (men dyr

-
- Kontakt:
Lite sent kanske nu när du har ditt agg färdigbyggt.... Men jag tänkte bara tipsa om att Kjell har kompletta schemor på alla sina labbagg. http://www.kjell.com/power/
Jag tycker deras (Kjell&Co:s) schema var röriga..sen var det en massa lindningar på trafon i deras schema. Fast man kan ju lära sig en massa om man kollar efter hur dom har gjort.......
Min spontana reaktion är att det kanske går att hitta en mellanväg vad gäller kylfläns & fläkt.....fläkten väsnas å drar ström å kostar pengar (ju mer luft som skall "pumpas").....kylflänsen tar plats å kostar pengar....jag har inte kollat priserna på fläktar och kylflänsar.
Min spontana reaktion är att det kanske går att hitta en mellanväg vad gäller kylfläns & fläkt.....fläkten väsnas å drar ström å kostar pengar (ju mer luft som skall "pumpas").....kylflänsen tar plats å kostar pengar....jag har inte kollat priserna på fläktar och kylflänsar.
ah då får det bli blåsa da, hmm den biten av texten hade jag missat 
hmm det va det värsta att de ha lagt ut sina scheman... Jo man kan ju kanske ha tagit ideér därifrån, men jag tycker det ser ut som om mitt agg är ganske mycket annorlunda uppbyggt....
va på Kjell idag och de hade bara ett silicon mellanlägg, så jag kan inte testa kylflänsen fören på fredag, men jag köpte däremot den där lilla fläkten, kostade en hundring, men men...

hmm det va det värsta att de ha lagt ut sina scheman... Jo man kan ju kanske ha tagit ideér därifrån, men jag tycker det ser ut som om mitt agg är ganske mycket annorlunda uppbyggt....
va på Kjell idag och de hade bara ett silicon mellanlägg, så jag kan inte testa kylflänsen fören på fredag, men jag köpte däremot den där lilla fläkten, kostade en hundring, men men...
så där ja nu har jag monterat kylflänsen också och allt verkar finfint, det går att växla mellan 67V och 33V och jag kan få ut 23V till 7805:an
so far so good
ändå lilla problemet som kvar står med denna del av bygget är att de två motstånd som sitter till zenerdiodrarna blir skit varma, så pass varma att det börjar lukta bränt. Jag antar att det inte är en bra sak
Så antagligen va det jag som räknade fel på vilken effektde behövde va på. De jag har på nu är på 1W
P = U^2 / R
P = 20V^2 / 470ohm = 0,85W
vad är det jag har gjort galet?

ändå lilla problemet som kvar står med denna del av bygget är att de två motstånd som sitter till zenerdiodrarna blir skit varma, så pass varma att det börjar lukta bränt. Jag antar att det inte är en bra sak

P = U^2 / R
P = 20V^2 / 470ohm = 0,85W
vad är det jag har gjort galet?
nej det kanske inte är en spänning på 20V över resistorn, hur räknar man ut det i sånna fall? Jag antog att det va 20V eftersom det går 20V genom zenern, men det kom jag på nu att det kanske man inte kan göra.... 
EDIT: hmm kom på att man kanske räknar ut det genom ohms lag?
i sånna fall hur hög ström behöver trissan ungefär?

EDIT: hmm kom på att man kanske räknar ut det genom ohms lag?

i sånna fall hur hög ström behöver trissan ungefär?
Var det denna typ av koppling du använde dig av? (Fast med resistor värde = 470 Ohm och darlingtontransistor)

Likspänningen från nätdelen (en transformatorlindning) är 33-34 Volt?
Vi kan kalla den spänningen för "V(in)", zenerspänningen för "Vz"
Spänningen över resistorn är då V(in) - Vz = V(R) = spänningen över resistorn...om Vz = 20 Volt så är V(R) = 13 eller 14 Volt. Om resistansen då är 470 Ohm så är ju strömmen I(R) = 13/470 ( = 27,66 mA) = som minst. Tänk på att spänningen från nätdelen kan sjunka vid vid hård belastning.
Så då kanska spänningen bara blir 30 Volt. Detta medför att I(R) blir = (30- 20)/470 = 21,3 mA.
5 mA vill zenerdioden ha...kvar blir då 16,3 mA...Om det går att minska mycket mer beror ju på darlingtontransistorns Hfe vid maxbelastning samt hur stor strömmen då är. Det är ju bra att ha lite marginal.
Ok....kom ihåg att I(B)*Hfe = I(C)
Så uppgiften är att ta reda på hur stor I(b) måste vara då I(c) är som störst!

Likspänningen från nätdelen (en transformatorlindning) är 33-34 Volt?
Vi kan kalla den spänningen för "V(in)", zenerspänningen för "Vz"
Spänningen över resistorn är då V(in) - Vz = V(R) = spänningen över resistorn...om Vz = 20 Volt så är V(R) = 13 eller 14 Volt. Om resistansen då är 470 Ohm så är ju strömmen I(R) = 13/470 ( = 27,66 mA) = som minst. Tänk på att spänningen från nätdelen kan sjunka vid vid hård belastning.
Så då kanska spänningen bara blir 30 Volt. Detta medför att I(R) blir = (30- 20)/470 = 21,3 mA.
5 mA vill zenerdioden ha...kvar blir då 16,3 mA...Om det går att minska mycket mer beror ju på darlingtontransistorns Hfe vid maxbelastning samt hur stor strömmen då är. Det är ju bra att ha lite marginal.
Ok....kom ihåg att I(B)*Hfe = I(C)
Så uppgiften är att ta reda på hur stor I(b) måste vara då I(c) är som störst!
Jo precis det är den kopplingen jag använder mig av, och jag får ut lite mer än 33V från en lindning.
Jag använder den här trissan, enligt databladet så har den ett hfe värde på 1000 när Ic = 3A och Vce = 3V
om vi ska ta den trissan som är till 7805:an, så är I(c) = 0,5A som max, då blir det alltså så här?:
I(c) / hfe = I(b)
0,5 / 1000 = 0,0005A
Det är 0,5mA va? Det var ju inte särskilt mycket, säg att man ger den 5mA får att ha lite marginal, då ska man sammanlagt ha 10mA
Säg att man då som du säger räknar med V(in) = 30V då får man alltså en resistans på:
(30 - 20)V / 0,010A = 1000ohm = 1kOhm
Om det sedan går 13V genom motståndet som är på 1kOhm får man en effekt på:
P = U^2 / R
P = 13^2 / 1000 = 0,169W
Köper man då ett motstånd på 1W så borde det inte bli särskilt varm eller hur?
Hur lyckades jag med uträkningarna, ser det ut att stämma?
Jag använder den här trissan, enligt databladet så har den ett hfe värde på 1000 när Ic = 3A och Vce = 3V
om vi ska ta den trissan som är till 7805:an, så är I(c) = 0,5A som max, då blir det alltså så här?:
I(c) / hfe = I(b)
0,5 / 1000 = 0,0005A
Det är 0,5mA va? Det var ju inte särskilt mycket, säg att man ger den 5mA får att ha lite marginal, då ska man sammanlagt ha 10mA
Säg att man då som du säger räknar med V(in) = 30V då får man alltså en resistans på:
(30 - 20)V / 0,010A = 1000ohm = 1kOhm
Om det sedan går 13V genom motståndet som är på 1kOhm får man en effekt på:
P = U^2 / R
P = 13^2 / 1000 = 0,169W
Köper man då ett motstånd på 1W så borde det inte bli särskilt varm eller hur?
Hur lyckades jag med uträkningarna, ser det ut att stämma?
Kanon att du länkade databladet till transistorn!
Uträkningarna ser väl bra ut tycker jag. Sen om ett motstånd på 1kOhm kommer att bli varmt eller inte, det vet jag inte. Men effekten är ju ca hälften av den effekt som bildas över ett 470-Ohms-motstånd.
Om du använder dig av en resistor med värde på 1k eller 1k2 är kanske inte så jättekritiskt. Men det är där nånstans värdet bör ligga. Det teoretiska maxvärdet på resistorn är 1818 Ohm.
Uträkningarna ser väl bra ut tycker jag. Sen om ett motstånd på 1kOhm kommer att bli varmt eller inte, det vet jag inte. Men effekten är ju ca hälften av den effekt som bildas över ett 470-Ohms-motstånd.
Om du använder dig av en resistor med värde på 1k eller 1k2 är kanske inte så jättekritiskt. Men det är där nånstans värdet bör ligga. Det teoretiska maxvärdet på resistorn är 1818 Ohm.