Montering av Lillsyrran
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag har, eller kan köra ut, på alla MDF-bitarna. Alu-vinklarna har jag inte ritat helt färdiga. Avfasningarna för att hålla skruven har jag inte gjort.
Finns två andra saker som jag kan göra också. Det ena är att göra en sprängskiss med alla delarna från varandra. Det kan man nog göra film på också. Sen kan jag lagra som en eDrawing. Den kan man vända å vrida på. Man kan även skymma saker så man kan se bakom.
Tror jag gör en sån på en gång. Tar inte så lång tid.
Edit:Nu har jag lagt upp tre olika sätt att starta eDrawingfilen på.
Har man inte eDrawing från förut, kan man testa med .exe eller .htm
Fortfarande ligger dom på http://jojje.eu/Lillasyster/Montering
Finns två andra saker som jag kan göra också. Det ena är att göra en sprängskiss med alla delarna från varandra. Det kan man nog göra film på också. Sen kan jag lagra som en eDrawing. Den kan man vända å vrida på. Man kan även skymma saker så man kan se bakom.
Tror jag gör en sån på en gång. Tar inte så lång tid.
Edit:Nu har jag lagt upp tre olika sätt att starta eDrawingfilen på.
Har man inte eDrawing från förut, kan man testa med .exe eller .htm
Fortfarande ligger dom på http://jojje.eu/Lillasyster/Montering
Håller absolut med om att 3D-bilderna "duger". Personligen så tycker jag till och med att de ær bættre æn fotografier då de kænns som att de ær mer pedagogiska (du kan till exempel gøra saker transparenta før att man ska se bættre hur det ær tænkt) och nær de håller så høg kvalite som dessa så tycker jag inte att det finns någon egentlig anledning att slita fram digitalkameran øver huvud taget. Ser inte riktigt vad det skulle kunna tillføra. Skulle væl kanske vara vackert med en flashig bild med en færdigmonterad och lackad Lillsyrra på framsidan till exempel men det måste væl kategoriseras som "lull-lull" och inte direkt Prio1.
Nice Job, Jojje och bra att du tog på dig "finslipningnen" av monteringsanvisningen Jimmy. Hade det varit før två månader sen så hade jag gærna gjort det sjælv men just nu ær det allmænt kørigt med allt på min front.
MVH
/Tottish
Nice Job, Jojje och bra att du tog på dig "finslipningnen" av monteringsanvisningen Jimmy. Hade det varit før två månader sen så hade jag gærna gjort det sjælv men just nu ær det allmænt kørigt med allt på min front.
MVH
/Tottish
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Gah, det här är tredje gången som jag får skriva om det här inlägget. eDrawings-pluggen till webläsaren kraschar hela webläsaren ibland, så jag blir utkastad från forumet.
Men annars fungerar eDrawing-filen minst lika bra som en guide.
Med din pdf-fil (eller word-dokumentet) och eDrawing-filen så har man nog allt som behövs för att räta ut eventuella frågetecken när man ska sätta ihop sin Lillasyster.
Märkte att muttrar, gängstänger och ihopsättning till motorerna saknas i både pdf/word-filen och eDrawing-filen. Det kanske behöver kompletteras, men annars tror jag att allt finns med.
Men annars fungerar eDrawing-filen minst lika bra som en guide.
Med din pdf-fil (eller word-dokumentet) och eDrawing-filen så har man nog allt som behövs för att räta ut eventuella frågetecken när man ska sätta ihop sin Lillasyster.
Märkte att muttrar, gängstänger och ihopsättning till motorerna saknas i både pdf/word-filen och eDrawing-filen. Det kanske behöver kompletteras, men annars tror jag att allt finns med.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Nu har jag plussat på lite flera filer med bultlängderna. Resten tycker jag ger sig självt om man tänker efter lite.
Annars trodde jag att just bultlängderna var det lättaste att lista ut. Alla bultar går precis jämt igenom det som ska sättas fast, kanske någon mm för kort eller för lång, beroende på att jag har köpt med 5mm längdintervall.
Annars trodde jag att just bultlängderna var det lättaste att lista ut. Alla bultar går precis jämt igenom det som ska sättas fast, kanske någon mm för kort eller för lång, beroende på att jag har köpt med 5mm längdintervall.
Jag tycker att det ær bra med monteringsanvisningar så att man, till exempel, vet i vilken ordning man ska gøra allt. Men ni som byggt ihop era syrror kanske kan uttala er om hur enkelt ni tyckte att det var att inse i vilken ordning allt skulle monteras eller om det ens spelade så stor roll. Jag tycker mig i alla fall minnas att någon skrev att han hade fått gå tillbaks ett antal steg i monteringen før att han hade vart lite ivrig att sætta ihop vagnen eller nåt.
Sen ær det sækert vældigt svårt før dig, Jojje, att avgøra hur intuitivt monteringen kan utføras av en "oinvigd" eftersom att du antagligen har en 3D-cad av Lillsyrran inetsad i hjærn-barken =). Torde væl kanske inte vara mycket bættre æn en på skærmen men ni vet vad jag menar...
Tycker æven att det kunde vara några rader om lackering (nær? vilken færg? osv) från någon som kasnke kan lite om spraylackering.
Min åsikt.
MVH
/Tottish
Sen ær det sækert vældigt svårt før dig, Jojje, att avgøra hur intuitivt monteringen kan utføras av en "oinvigd" eftersom att du antagligen har en 3D-cad av Lillsyrran inetsad i hjærn-barken =). Torde væl kanske inte vara mycket bættre æn en på skærmen men ni vet vad jag menar...
Tycker æven att det kunde vara några rader om lackering (nær? vilken færg? osv) från någon som kasnke kan lite om spraylackering.
Min åsikt.
MVH
/Tottish
Såg en liten sak nu när jag knäppte lite kort på alla delar.
Ska inte hålen i plattan gå rakt över de två undre stagen?
Som ni ser på denna bild så är stagen och hålen ~2cm "ur linje" om man säger så.

Lika hålen i HDF-skivan som går mellan traversen är ur linje med MDF-skivan man limmar den på. Spelar väl egentligen ingen roll om man sätter i sargsprintarna först men ändå.

Ska inte hålen i plattan gå rakt över de två undre stagen?
Som ni ser på denna bild så är stagen och hålen ~2cm "ur linje" om man säger så.
Lika hålen i HDF-skivan som går mellan traversen är ur linje med MDF-skivan man limmar den på. Spelar väl egentligen ingen roll om man sätter i sargsprintarna först men ändå.

Jag hade passat på att limma understöden i topplattan samtidigt som jag monterade ihop underdelen. Eller bara hoppat över skruvarna, dom gör iaf inte så stor nytta, eftersom trycket kommer uppifrån. Eller när du monterat ihop hela skiten, så kan du fräsa nya hål själv. Eller...
Dom till traversen kan du först limma den med hålen, sen borra från baksidan, och därefter limma den utan hål. Eller ha det som det är och borra bättre hål i den utan hål. Annars kommer du nog åt att kunna vrida på sargssprinten ändå.
Ja tänkte jag kunde fräsa nya hål sen när allt är ihopmonterat, eller att jag borrar nya innan jag monterar, får ser hur jag gör.
Ska då spackla igen hålen så man slipper dem iaf.
I travers grejen så pressar jag i sargsprintarna och limmar ihop det sen, kletar man i lite lim i hålen där så lär inte sprintarna röra på sig så då behövs inte hålen i HDFen egentligen.
Ska då spackla igen hålen så man slipper dem iaf.
I travers grejen så pressar jag i sargsprintarna och limmar ihop det sen, kletar man i lite lim i hålen där så lär inte sprintarna röra på sig så då behövs inte hålen i HDFen egentligen.